Niewłaściwe nawyki żywieniowe, brak regularności w diecie oraz konsumpcja przetworzonej, niezdrowej żywności to główne przyczyny zakwaszenia organizmu. Defekt ten dosięga coraz większe grono osób, co jest wynikiem negatywnych zmian w stylu życia.

Co to jest zakwaszenie organizmu?

Zakwaszenie organizmu jest wynikiem zaburzeń w równowadze kwasowo-zasadowej – w skrajnych przypadkach doprowadza do rozwoju kwasicy – poważnej przypadłości, która może skutkować pobudzeniem ośrodka oddechowego mózgu i chemoreceptorów czego objawem będzie przyśpieszony i pogłębiony oddech.

Pomiaru kwasowości i zasadowości dokonuje się przy wykorzystaniu wskaźnika pH:

  • 0-7 – odczyn kwaśny
  • 7 – odczyn obojętny
  • 7-14 – odczyn zasadowy

Większość płynów ustrojowych w organizmie człowieka ma pH zasadowe, choć są od tego wyjątki (np. sok żołądkowy). Poprzez równowagę kwasowo-zasadową krwi rozumie się pH zawierające się w przedziale od 7,35 do 7,45.

Reasumując, zakwaszenie organizmu to stan, który może doprowadzić do dysfunkcji w równowadze kwasowo-zasadowej. Spowodowane jest głównie złymi nawykami żywieniowymi, używkami oraz brakiem aktywności fizycznej.

Zakwaszenie organizmu objawy


Zakwaszenie organizmu może mieć wpływ niemal na cały organizm, prowadzi bowiem do silnych zaburzeń enzymatycznych, demineralizacji oraz odziaływania kwasów na tkanki, należy mieć na uwadze, że objawy zakwaszenia mogą być charakterystyczne także dla innych jednostek chorobowych, dlatego też trudno jednoznacznie stwierdzić, że defekty organizmu uwarunkowane są właśnie przez zakwaszenie.

Najczęściej występujące:

  • zaburzenia depresyjne
  • nadmierna drażliwość
  • nadpobudliwość
  • nerwowość
  • brak sił witalnych
  • pieczenie i bóle okolic odbytowych
  • podrażnienia dróg moczowych
  • biegunki
  • osteoporoza
  • suchość skóry
  • łamliwość włosów i paznokci
  • artretyzm
  • reumatyzm

Medycyna klasyfikuje trzy etapy zakwaszenia. W zależności od etapu, towarzyszą mu następujące objawy:

I etap zakwaszenia

biegunka, bóle głowy, bóle mięśni, nadmierne zmęczenie, nieprzyjemny zapach moczu, problemy skórne (trądzik, cellulit, niekiedy rozstępy), problemy z krążeniem w kończynach, uczucie kwasowości w ustach, uczucie senności, zaburzenia potencji, zaparcia, zgaga

II etap zakwaszenia

astma, bezsenność, depresja, endometrioza, łuszczyca, migrena, mniejsze zdolności do zapamiętywania, niepłodność, obrzęki, ograniczenie zdolności intelektualnych, otyłość, podwyższony poziom „złego” cholesterolu, problemy z koncentracją, przewlekłe zapalenie zatok, stany zapalne, znacznie częstsze infekcje wirusowe i grzybicze, zwiększone ryzyko wystąpienia chorób serca

III etap zakwaszenia

choroby autoimmunologiczne skóry, gruźlica, nowotwory, reumatoidalne zapalenie stawów, stwardnienie rozsiane, toczeń

Jak sprawdzić czy organizm jest zakwaszony?

Ze względu na fakt, iż objawy zakwaszanie nie są charakterystyczne, możemy mieć problemy z diagnozą zakwaszenia tylko i wyłącznie na podstawie przeprowadzonego wywiadu.

To czy organizm jest zakwaszony, możemy zweryfikować poprzez pomiar pH moczu przy wykorzystaniu papierka lakmusowego. Badanie tego typu należy przeprowadzić kilka razy w ciągu doby, a następnie stworzyć prosty wykres. W momencie gdy wykres będzie przedstawiał linię prostą lub delikatnie wznoszącą, oznacza, że nasz organizm jest zakwaszony.

jak sprawdzić ph organizmu

Uwaga: Wiele osób błędnie uważa, że zakwaszenie organizmu można sprawdzić poprzez badanie krwi. Otóż, w przypadku, gdy pH krwi jest niepoprawne, świadczy to o zaburzonej kontroli kwasowo-zasadowej w organizmie. Wówczas to, niezbędna jest konsultacja ze specjalistą.

Jak zapobiec zakwaszeniu organizmu?

Zakwaszenie organizmu to stan fizjologiczny, który jest efektem nieprawidłowych nawyków żywieniowych. Z tego też względu, wszelkie metody profilaktyki oparte są na zasadach zdrowego odżywiania.

Co więcej, spore znaczenie ma również prowadzony tryb życia. Powinniśmy zrezygnować z palenia papierosów, ograniczyć spożywanie alkoholu, zagwarantować organizmowi odpowiednią ilość snu oraz zadbać o aktywność fizyczną oraz relaks.

Kluczowe jest to, aby mieć świadomość, które produkty mają charakter zasadotwórczy (alkaliczny), a które kwasotwórczy. Poniżej przedstawiamy szczegółowe zestawienie:

Warzywa zasadotwórcze:

bakłażan, botwina, brukselka, burak, cebula, chlorella, czosnek, dynia, gorczyca, groszek, grzyby, kalafior, kalarepa, kapusta, lucerna, marchewka, mlecz, ogórek, pomidory, rzepa, sałata, seler, szparagi, szpinak, zielona fasola, zielony groszek.

Owoce zasadotwórcze:

ananas, arbuz, awokado, banany, brzoskwinie, cytryna, czereśnie, grejpfrut, gruszki, jabłka, jagody, jeżyny, limonki, maliny, mandarynki, melon, morele, nektarynki, pomarańcze, porzeczki, poziomki, rabarbar, truskawki, winogrona

Produkty białkowe zasadotwórcze:

biały ser, jaja, jogurt, kasza jaglana, kasztany, migdały, nasiona dyni, nasiona siemienia lnianego, nasiona słonecznika, piersi z kurczaka

Przyprawy zasadotwórcze:

curry, imbir, morska sól, pieprz chili, zioła

Inne produkty zasadotwórcze:

ocet jabłkowy, przetworzone produkty mleczne, soki owocowe, soki warzywne, zielona herbata

Warzywa kwasotwórcze:

biała fasola, ciecierzyca, czarna fasola, czerwona fasola, nerkowce, soczewica, zielony groszek, oliwki, soczewica, soja, zboża, ziemniaki.

Owoce kwasotwórcze:

borówka, śliwki, żurawina

Produkty zbożowe kwasotwórcze:

ciastka ryżowe, herbatniki, jęczmień, kluski, makarony, mąka, orkisz, otręby owsiane, otręby pszeniczne, owsianka, pieczywo, pszenica, ryż, skrobia zbożowa, spaghetti, żyto

Mięso kwasotwórcze:

bekon, dorsz, dziczyzna, homary, indyk, jagnięcia, karp , krewetki, królik, łosoś, małże, ostrygi, prosię, sardynki , szczupak, tuńczyk, wieprzowina, wołowina.

Inne produkty kwasotwórcze:

kakao, kawa, keczup, lekarstwa, masło, musztarda, napoje, olej lniany, olej sezamowy, olej słonecznikowy, olej z awokado, olej z nasion konopi, oliwa z oliwek, pieprz, piwo, smalec, spirytus, tytoń, wino, wysokoprocentowe likiery

Powyższa tabela nie zawiera produktu z którego korzystasz? Napisz komentarza, a my postaramy się uzupełnić powyższe zestawienie.

Jak odkwasić organizm?

Co prawda nie mamy wpływu na procesy fizjologiczne zachodzące wewnątrz ustroju organizmu. Natomiast, możemy dowolnie modyfikować naszą dietę i tym samym regulować ilość kwasów i zasad wprowadzanych do organizmu.

Tzw. dieta zasadowa to rozwiązanie, którego celem jest redukcja kwasów z organizmu. Pozwala przywrócić równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Wiąże się jednak ze sporymi restrykcjami, co nie każdy potrafi zaakceptować.

Alternatywnym sposobem  na redukcję zakwaszenia jest stosowanie domowych receptur. Produkty takie jak soda oczyszczona czy ocet jabłkowy pozwalają w różnie szybkim tempie pozbyć się nadmiernej kwasowości w organizmie.

Sproszkowana spirulina – efektywny sposób na zakwaszony organizm?

W ostatnim czasie, sporą popularność zyskują także suplementy diet – oparte głównie na naturalnych składnikach środki to wygodne i skuteczne rozwiązanie, które z pełną odpowiedzialnością – rekomendujemy.

Jak wybrać suplement na odkwaszanie?

Temat zakwaszenia organizmu jest ostatnim czasie niezwykle popularny. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż objawy charakterystyczne dla zakwaszenia dosięgają coraz większe grono osób. To wszystko ma ogromny wpływ na rynek suplementów diet – pojawia się jeszcze więcej preparatów dedykowanych dla osób borykających się z zakwaszeniem.

Niestety, spora część środków – szczególnie tych reklamowanych na dużą skalę – jest najzwyczajniej w świecie nieefektywna. Jak zatem wybrać najlepszy suplement diety na odkwaszanie?Spirulina Spirulin plus odkwaszanie

Wyboru najlepiej dokonywać w oparciu o opinie i recenzje – zarówno lekarzy, jak i konsumentów. Znajdziemy je między innymi na forach i portalach traktujących o zdrowiu i urodzie.

Najlepsze preparaty na zakwaszenie

W ostatnim czasie zdecydowanie najlepiej opiniowanym i ocenianym środkiem na zakwaszenie jest Spirulin Plus. To produkt, który od niedawna dostępny jest również w Polsce.

Odkwaszanie zakwaszenie organizmu suplementy spirulina

Spirulin Plus to produkt w pełni naturalny, a co za tym idzie – bezpieczny. Może być stosowany przez osoby w każdym wieku. Za jego skuteczność odpowiada unikalna kompozycja takich składników jak:

  • spirulina
  • chlorella
  • mniszek lekarski
  • lucerna siewna
  • pokrzywa zwyczajna
  • zielona herbata
  • cynk

Niezwykle wysoka efektywność dostrzegana jest także przez lekarzy i dietetyków, którzy coraz częściej rekomendują ten preparat.

Stosowanie Spirulin Plus prócz przywrócenia naturalnej równowagi kwasowo-zasadowej, niesie za sobą także inne korzyści, a mianowicie: redukcję nadmiaru wody z organizmu oraz poprawę witalności.

Produkt można stosować także w formie profilaktyki. Więcej informacji na spirulinplus.pl.

Dieta odkwaszająca

Dieta odkwaszająca to jadłospis, który oparty jest głównie na produktach o odczynie zasadowym. To rozwiązanie skuteczne, ale niekiedy dosyć uciążliwe. Wszak, bezwzględnie należy zrezygnować z popularnych napojów z kofeiną, kawy, alkoholu, tłustych mięs, ciastek czy herbatników. Nie każdy ma na tyle silną wolę, by uwolnić się od tych – często uzależniających – produktów.

Nie mniej jednak, jeśli zdecydujemy się na to rozwiązanie, to musimy zaznajomić się z podstawowymi tabelami opisującymi pH produktów spożywczych. Na ich podstawie możemy skomponować dowolną dietę odkwaszającą. Wystarczy tylko pamiętać o zasadzie 80/20, tj. 80% powinny stanowić produkty o odczynie zasadowym, a 20% – produkty o odczynie kwasowym.

Podstawa diety (tzw. produkty zasadowe):

Produkty wysoko zasadotwórcze (pH 8,1 – 9,0)Produkty zasadotwórcze (pH 7,0 – 8,0)
kiwicytryny
arbuzpomarańcze
ananasbanany (dojrzałe)
daktyleawokado
figitruskawki
borowiki szlachetnemandarynki
kurki zwyczajnekalarepa
dyniemarchew
ogórkikapusta
cukiniebrokuły
czarna rzodkiewszczaw
surowy szpinakgotowany szpinak
soki z warzyw (bez cukru!)por
soki z owoców (bez cukru!)seler
botwinachrzan

Uzupełnienie diety (tzw. produkty neutralne):

Produkty neutralne (pH = 7,0)
śmietana
serwatka
jogurt naturalny
oleje (tylko i wyłącznie roślinne)
masło (świeże)

Produkty kwasotwórcze (maksymalny udział w jadłospisie – 20%):

Produkty wysoko kwasotwórcze (pH 5,0 – 5,9)Produkty kwasotwórcze (pH 6,0 – 6,9)
wieprzowinaRyby
cukierjaja
mąka pszennaChleb żytni
biały ryżPełnoziarniste makarony
sólpiwo
kakaoKasza gryczana
żółty serotręby pszenne
Czarna herbatamakaron sojowy
wołowinaorkisz
kawatwaróg

 

13 komentarzy
  1. Ewela

    Jestem zaskoczona tymi tabelami. Wynika z nich, że każde mięso może mieć wpływ na zakwaszenie organizmu? To należy z niego zrezygnować, czy jak?

    Odpowiedz
    • Olka

      Może nie całkiem zrezygnować. Warto jednak zachować balans pomiędzy produktami zasadotwórczymi i kwasotwórczymi. Równowaga kwasowo-zasadowa powinna być zachowana by układ pokarmowy człowieka pracował prawidłowo. To tak jak z fast foodami – trzeba ograniczać ale czasem organizm sam domaga się takiego produktu i składników odżywczych.

      Odpowiedz
    • Emilia

      Nie, absolutnie nie. Masz nawet powyżej opisane, że przy diecie alkalicznej, udział produktów kwasotwórczych może wynosić 20%. W przypadku standardowej diety, tj. takiej, której pH jest neutralne – udział mięsa i innych produktów kwasotwórczych może być większy.

      Układ pokarmowy sobie to wszystko ładnie reguluje, chyba, że nie zachowujemy proporcji, wtedy mamy do czynienia z zakwaszeniem. Warto jednak wziąć pod uwagę, że często nie zdajemy sobie sprawy jeśli chodzi o pH produktów. W końcu, taka cytryna (kwaśna w smaku) jest zasadotwórcza. Powyższe tabele powinny Ci dobrze zobrazować jak komponować dietę.

      Odpowiedz
  2. Tymka

    Polecam spirulinę. Algi ogólnie są mega zdrowe i małą mnóstwo witamin, minerałów oraz mikroelementów. Ich stosowanie jest dobre nie tylko na zakwaszenie, ale także wiele innych przypadłości. Przydałby się szerszy opis właściwości spiruliny. 🙂

    Odpowiedz
  3. Weronika

    Z własnego doświadczenia wiem, że ludzie nie przykładają wagi do istoty kontrolowania zakwaszenia organizmu póki nie zaczynają się problemy ze zdrowiem. Słyszeliście o takie chorobie, która nazywa się kwasica? Osobiście wcześniej nawet nie wpadła mi taka nazwa w ucho, a potem okazało się, że taka przypadłość dopadła właśnie mnie. Kwasica to choroba, podczas której organizm nie jest w stanie prawidłowo przetwarzać niektórych tłuszczów i białka. Zastanawiam się, czy ktokolwiek miałby ochotę podzielić się ze mną jakimikolwiek doświadczeniem związanym z tą chorobą. Wiem, że to rzadka przypadłość, ale statystyki nie kłamią.. Wierzcie mi, że czasem warto zainteresować się zakwaszeniem organizmu..

    Odpowiedz
  4. Grace

    Nie taki diabeł straszny jak go malują. Myślę, że bez większych problemów można przywrócić naturalną równowagą kwasowo-zasadową w organizmie. Wystarczy tylko po prostu zacząć zdrowo żyć i mam tutaj na myśli nie tylko dietę, ale także aktywność fizyczną, sen czy nawet relaks. To wszystko ma wpływ na naszą kondycję ciała.

    Osobiście uważam, że pozbycie się objawów zakwaszenia jest jak najbardziej możliwe bez leków / suplementów diet, ale wiadomo – to znacznie wygodniejsza metoda.

    Odpowiedz
  5. Kler

    Wszystko na to wskazuje, że i mnie dosięga… A odnosiłam wrażenie, że tak zdrowo się odżywiam. Nie piję, nie palę… Może to efekt kawy (potrafię wypić nawet 3-4 kawy dziennie)? Sama nie wiem? Ilość składników „kwasowych” jest tutaj ogromna… no, ale nie można dać się zwariować. W końcu nie zrezygnuję całkowicie z mięsa.

    I kluczowe pytanie: jak długo trzeba się „leczyć”, aby objawy ustąpiły? Bo domyślam się, że zmiana nie przychodzi z dnia na dzień?

    Odpowiedz
  6. Olka

    Poczytałam trochę o tej spirulinie i faktycznie wygląda dosyć ciekawie. Jestem tylko ciekawa, jak długo trzeba ja stosować? Ewentualnie – czy takie „domowe sposoby” są wystarczające czy należy się niepokoić i iść do lekarza?

    Na samą myśl, że zakwaszenie organizmu może skutkować cukrzyca albo nowotworami – jestem przerażona i nie zamierzam tego lekceważyć.

    Odpowiedz
  7. Simona

    Uhh, wypisz wymaluj – mam niemal wszystkie objawy zakwaszenia organizmu. Myślałam, że to zupełnie coś innego. Wprowadzę do swojej diety warzywa i owoce, lekko zmodyfikuję styl życia i… zobaczymy. Mam nadzieję, że zdrowe odżywianie będzie wystarczające…

    Póki co nie chcę wydawać pieniędzy na jakieś suplementy diet, bo nie wiem czy będzie to konieczne. Ile powinno trwać takie odkwaszanie? Jak długo trzeba być na takiej diecie?

    Odpowiedz
  8. Patrycha

    Wiecie jak ważne jest kontrolowanie zakwaszenia organizmu? Wystarczy chwila nieuwagi a za chwile można mieć ogromny problem z poprawnym funkcjonowaniem nerek i jelit. A leczenie tych narządów jest długie i naprawdę trudne z punktu widzenia medycyny. Nie wspomnę, że uroda też cierpi na naszym niedbalstwie. Włosy i paznokcie słabną bo brakuje im witamin i minerałów, które są wypłukiwane przez organizm. Ja już od dłuższego czasu stosuję diety bilansujące zakwaszenie organizmu.

    Odpowiedz
  9. Gośka

    Czy przeziębienie ma wpływ na zakwaszenie lub odkwaszenie organizmu? Wpisując w wyszukiwarkę internetową frazę: zakwaszenie organizmu przyczyny nie ma raczej szczegółowych informacji na ten temat. Zapewne leki na przeziębienie mają jakiś wpływ.. prawda? Wiadomo, że w tym czasie trzeba jeść dużo warzyw i owoców, ale nie mamy wpływu na składniki znajdujące się w lekach i antybiotykach.

    Odpowiedz
  10. Homer

    Nie sądziłem, że dieta może mieć taki wpływ na wygląd. Zawsze myślałem, że skutki niewłaściwej diety to nadwaga/otyłość, ale teraz już rozumiem czemu moja skóra i włosy są w takim stanie. No nic… czas zakasać rękawy i zmienić coś w swoim życiu.

    Mam ogromną prośbę – czy ktoś mógłby polecić jakieś zdrowe przepisy do diety alkalicznej? Rozumiem, że trzeba jeść owoce i warzywa, a odpuścić mięso nabiał, ale chodzi mi o konkretne dania. Raczej jestem mało kreatywny w kuchni – stąd prośba o pomoc.

    Odpowiedz
  11. Historyk

    Sprawdziłem tę spirulinę i zastanawiam się – czemu wcześniej o tym nie słyszałem? Ciekawe czy to kolejny medialny wymysł czy faktycznie skuteczny produkt.

    Osobiście mam inną receptę na zakwaszenie organizmu, a mianowicie: aktywność fizyczna. Dobre ćwiczenia (wyczerpujące, regularne) przyniosą podobny efekt, tj. przyśpieszenie przemiany materii, eliminacja toksyn z organizmu i lepsze samopoczucie. No chyba, że ktoś ma zakwaszenie organizmu i objawy są inne… Wówczas może warto działać z dietą/suplementami.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.