Bezustannie borykasz się z różnego rodzaju infekcjami? Twój organizm jest osłabiony, a Ty odczuwasz zmęczenie bez względu na porę dnia? To charakterystyczne objawy pojawiające się przy obniżonej odporności. Dowiedz się, co możesz zrobić, by aktywizować układ immunologiczny i cieszyć się pełnym zdrowiem organizmu.

Co to jest odporność organizmu?

Odporność to niepodatność organizmu na liczne, nieprzyjazne czynniki zewnętrzne, takie jak:

  • obecność toksyn (szkodliwych substancji oraz produktów ubocznych przemiany materii)
  • brak dostatecznej ilości dostarczanego pokarmu
  • obecność pasożytów, grzybów oraz bakterii
  • brak dostatecznej ilości dostarczanej wody

Przyczyny spadku odporności

Badania dowodzą, że ogólną odporność organizmu dziedziczymy po naszych przodkach. Nie oznacza to jednak, że nie mamy na nią wpływu. Wręcz przeciwnie! Kondycja układu immunologicznego uwarunkowana jest przez wiele czynników, które są kreowane przez nas samych. O czym mowa?

  • Nieregularny i niezdrowy sen
    Czy wiesz, że osoby, które śpią zbyt krótko, a ich godziny wstawania i zasypiania są zawsze różne – mają częstsze problemy ze spadkiem odporności? Wynika to z faktu, iż organizm nie jest w stanie całkowicie się zregenerować, co rzecz jasna negatywnie wpływa na jego kondycję.
  • Zbyt duża dawka antybiotyków
    Antybiotykowa kuracja niesie za sobą szereg skutków ubocznych, między innymi zaburzenia naturalnej flory jelitowej. To z kolei przyczynia się do osłabienia efektywności pracy układu immunologicznego.
  • Nadmierny stres
    Korelacja układu odpornościowego i układu nerwowego sprawia, że nadmierna ilość czynników stresogennych odbija się na odporności organizmu. Kortyzol (naturalny hormon steroidowy) określany mianem hormonu stresu negatywnie odbija się na zdolności organizmu do wytwarzania przeciwciał i ilości białych ciałek krwi.
  • Nieprawidłowa dieta
    To co jemy ma ogromny wpływ na kondycję niemal każdego układu w naszym organizmie, także immunologicznego. Szczególnym zagrożeniem jest nadmierne spożywanie tłuszczów zwierzęcych, które to zmniejszają aktywność komórek odpornościowych.
  • Siedzący tryb życia
    Zdrowy organizm to aktywny organizm. Aktywność fizyczna w kontekście odporności organizmu jest o tyle ważna, że w czasie ruchu wspomagany jest proces termoregulacji, który stanowi podstawę tzw. hartowania organizmu. Co więcej, aktywność fizyczna to doskonały sposób na eliminację stresu – czyli jednego z kluczowych czynników negatywnie wpływających na odporność organizmu.
  • Brak szczepień
    Liczba „anty-szczepionkowców” stale wzrasta. To efekt propagandy, która ma na celu wykluczyć koncerny farmaceutyczne. Czy to racjonalne? Niestety, szczepienia są konieczne i nawet jeśli niosą za sobą jakiekolwiek ryzyko – musimy je stosować, gdyż zagrożenie chorobami takimi jak odra, świnka czy różyczka jest coraz większe.
  • Sterylne warunki
    Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez młodych rodziców jest… sterylność. Pragniemy chronić swoje pociechy przed wszelkimi zanieczyszczeniami, chłodem i innymi warunkami, co niestety bardzo często przynosi odwrotne rezultaty, tj. ogranicza odporność dziecka. Zbyt sterylne warunki sprawiają, że dziecko nie jest w stanie rozwijać swojej naturalnej odporności.

Jak podnieść odporność?

Dieta na wzmocnienie odporności
To, co jemy ma ogromny wpływ na ogólną kondycję naszego organizmu. Aby wzmocnić układ immunologiczny, dietę należy wzbogacić o zdrowe warzywa i owoce bogate w antyoksydanty:

  • marchew
  • buraki
  • czerwona papryka
  • pomidory
  • brokuły
  • cytrusy
  • truskawki

W codziennym jadłospisie należy znaleźć również miejsce dla kiszonek, jogurtów i kefirów, które są źródłem naturalnych probiotyków. Te mają kluczowy wpływ dla odporności organizmu, gdyż stanowią wzmacniają naturalną barierę ochronną w organizmie. Ich spożywanie jest szczególnie ważne w przypadku, gdy borykamy się z różnego rodzaju problemami z wypróżnianiem.

W diecie powinno znaleźć się miejsce dla następujących minerałów, witamin, mikro i makro składników:

  • Witamina C
    Rola witaminy C w podnoszeniu odporności została wielokrotnie udowadniana przez niezależnych naukowców. Pełni bowiem szereg funkcji, który pozytywnie oddziałują na: błony śluzowe, naczynia krwionośne, procesy detoksykacyjne, wchłanianie żelaza.Warto pamiętać, że witamina C stanowi substancję, która nie jest magazynowa w organizmie, dlatego też należy pamiętać o jej suplementacji każdego dnia.
  • Żelazo
    Obniżenie odporności bardzo często idzie w parze z niedoborem żelaza, którego skutkiem jest anamia (niedokrwistość). Jego dostarczanie jest zatem kluczowe dla utrzymania prawidłowej kondycji organizmu.Na uwagę zasługuje również fakt, że żelazo z pożywienia wchłaniane jest tylko w niewielkim stopniu. Aby zwiększyć przyswajanie tego składnika, należy zadbać o dostarczenie witaminy B12 oraz witaminy C.
  • Cynk
    Ogromne znaczenie dla odporności ma także cynk – mimo że jego ilość w organizmie jest śladowa (około 1,5-2,2g). Pozytywnie wpływa na pracę układu immunologicznego, chroni przed grzybicą, zapalaniem spojówek oraz różnego rodzaju infekcjami.
  • Miedź
    Miedź to kolejny, istotny element naszej diety. W organizmie występuje w niewielkiej ilości (75-150g), ale ma ważny wpływ na pracę układu immunologicznego oraz proces neutralizacji wolnych rodników. Posiada również właściwości, które pozwalają hamować rozwój bakterii.

Ponadto, układ immunologiczny będzie pracował efektywniej gdy zadbamy o suplementację witaminy A, B oraz D.

Uwaga: w okresie wzmożonego zagrożenia (jesień, zima) należy unikać wszelkiego rodzaju diet o charakterze odchudzającym/redukcyjnym.

Aktywność fizyczna na wzmocnienie odporności
Codzienna aktywność fizyczna to jeden z kluczowych elementów zdrowego trybu życia. Przyczynia się do poprawy ogólnej kondycji naszego ciała i efektywności pracy narządów wewnętrznych, w tym całego układu immunologicznego.

Badania potwierdzają, że wysiłek fizyczny doprowadza do zwiększenia ilości makrofagów – komórek, które stanowią pierwszą barierę ochronną przed antygenami. Rzecz jasna, pozytywnie wpływa to na efektywność walki z bakteriami i wirusami.

Co więcej, aktywność fizyczna o właściwej intensywności (umiarkowanej) stymuluje krwinki białe (głównie limfocyty Th), czego efektem jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób autoimmunologicznych oraz chorób zakaźnych.

Warto jednak przy tym zaznaczyć, że naukowcy stwierdzili, iż realizacja ćwiczeń o zbyt wysokiej aktywności fizycznej może przynieść efekt odwrotny od oczekiwanego. Co to oznacza? Otóż, zbyt wysoka (intensywna) aktywność fizyczna skutkuje nadmiernym wytwarzaniem kortyzolu (tzw. hormonem stresu), który to jest jednym z największych wrogów prawidłowej odporności organizmu.

Ciekawe jest także to, że lekarze zalecają realizację mało-intensywnych ćwiczeń także w przypadku występowania infekcji. Jeśli, aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na naszą kondycję i samopoczucie możemy swobodnie zwiększyć jej intensywność do umiarkowanej.

Regularny rytm dobowy na wzmocnienie odporności
Głęboki, dostatecznie długi i spokojny sen gwarantuje zdecydowanie efektywniejszą pracę układu immunologicznego. Wszystko za sprawą limfocytów, których ilość w organizmie wzrasta podczas codziennego snu.

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego, Pittsburskiego oraz Carnegie Mellon, wykazało, że osoby, które spały mniej niż 6 godzin były narażone aż 4,2 raza bardziej, aniżeli osoby, których sen był optymalnej długości.

Warto przy tym zaznaczyć, że zdrowy sen to nie tylko długi sen. Aby się wysypiać, musimy zadbać także o:

  • eliminację wszelkich dystraktorów
  • wygodny materac i poduszkę
  • regularność (stałe pory zasypiania i wstawania)
  • rezygnację z posiłków bezpośrednio przed snem
  • odpowiednie przygotowanie sypialni (wywietrzenie, optymalna temperatura)

Relaks na wzmocnienie odporności
Relaks to najlepszy sposób na eliminację stresu z organizmu. Musisz bezwzględnie zadbać o solidną dawkę przyjemności w ciągu dnia, po to, aby zmniejszyć produkcję kortyzolu (hormonu stresu).

Formy relaksacyjne mogą być dowolne. Dla jednych najlepszym odpoczynkiem będzie czas spędzony z rodziną, dla drugich – joga, a dla trzecich – dobra książka. Wszystko zależy tylko i wyłącznie od Twoich preferencji.

Eliminacja używek na wzmocnienie odporności
Alkohol, papierosy czy narkotyki zawierają szereg substancji, które doprowadzają do patologii całego organizmu, w tym pracu układu odpornościowego.

Co brać, aby wzmocnić odporność?


Dieta, aktywność fizyczna, wypoczynek i relaks to niejedyne sposoby na poprawę pracy układu immunologicznego. Odporność możemy wzmocnić także za pomocą suplementów diet. To rozwiązanie wyjątkowo atrakcyjne – szczególnie dla tych osób, które cenią sobie komfort i wygodę. Wszakże, przyjmowanie 1-2 kapsułek dziennie jest niczym w porównaniu do kompletnej metamorfozy trybu życia.
Producenci oferują mnóstwo suplementów diet, różnią się one składem, ceną i przede wszystkim efektywnością. Który z preparatów w szczególności zasługuje na rekomendację?

W ostatnim czasie, szczególnie dobrymi ocenami i opiniami cieszy się Spirulin Plus. To produkt rekomendowany przez szerokie grono ekspertów ds. żywienia, dietetyków i lekarzy. Dlaczego jest tak skuteczny? Co stoi za efektywnością Spirulin Plus?

Spirulin Plus to kompozycja kilku naturalnych składników, które wykazują szereg pro-zdrowotnych właściwości:

Spirulinaobniża poziom cukru we krwi, usuwa metale ciężkie z organizmu, ogranicza tzw. „podjadanie”
Chlorellaaktywizuje układ odpornościowy, dodaje energii, wspomaga procesy trawienne
Lucerna siewnazmniejsza poziom „złego” cholesterolu, wspomaga metabolizm, ograniacza tzw. „podjadanie”
Mniszek lekarskiredukuje nadmiar wody z organizmu, poprawia funkcjonowanie nerek i żołądka, łagodzi stany zapalne
Pokrzywa zwyczajnazapewnia wewnętrzną równowagę, dostarcza cenne składniki odżywcze, redukuje nadmiar wody z organizmu
Zielona herbataredukuje apetyt, wspomaga procesy redukcyjne, redukuje obrzęki
Cynkaktywizuje układ odpornościowy, wspomaga procesy trawienne, poprawia oddech

 

Jak nie trudno zauważyć – liczba korzyści wynikających z suplementacji Spirulin Plus jest ogromna. Produkt to kompleksowa terapia, która nie tylko wspomoże Twoją odporność, ale także pozwoli poprawić Twój wygląd oraz samopoczucie.

Spirulin Plus na wzmocnienie odporności.

Spirulin Plus – środek na wzmocnienie odporności.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Koniecznie zajrzyj na stronę prosucente spirulinplus.pl.

Co to jest spirulina?

Spirulina (podstawowy składnik wyżej wspomnianego Spirulin Plus) to zielono-niebieska alga, która ma ogromny wpływ na zdrowie. – jeden z tych produktów, które zostały umieszczone na słynnej liście Superfood (zdrowa, naturalna żywność bogata w minerały, witaminy, mikro i makroelementy).

spirulina właściwości

Właściwości Spiruliny zostały potwierdzone licznymi badaniami. Dowiedziono, że Spirulina:

  • obniża ciśnienie krwi.
  • wykazuje właściwości detoksykacyjne (usuwa metale ciężkie z organizmu).
  • redukuje poziom „złego” cholesterolu
  • wspomaga procesy redukcyjne (odchudzanie)
  • dodaje energii
  • poprawia samopoczucie

Co ważne, efekty „terapii” spiruliną widoczne są niemal natychmiastowo. Już po 2-3 tygodniach regularnej suplementacji czuć poprawę.

Spirulina, a odporność

Czy można traktować spirulinę jako preparat na odporność? Oczywiście! To kompleksowo działający suplement diety, który neutralizuje kluczowe czynniki obniżające odporność.

Warto jednak mieć świadomość, że nawet tak silnie działający suplement diety jak spirulina nie będzie w stanie pomóc człowiekowi który:

  • prowadzi siedzący tryb życia
  • nadużywa alkoholu i papierosów
  • nie dba o dietę
  • prowadzi nieregularny tryb życia

Wszak, spirulina to doskonały suplement (tj. uzupełnienie, dodatek), a nie substytut zdrowego trybu życia.

Chlorella czy Spirulina?

Chlorella i Spirulina to algi, których popularność w ostatnim czasie jest ogromna. Nie ma się temu co dziwić, w końcu – kolejne już badania potwierdzają liczne właściwości poprawiające zdrowie i kondycję organizmu. Która z nich jest efektywniejsza? Którą warto suplementować?

Chlorella i Spirulina mają wiele podobieństw, a mianowicie:

  • są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3 i Omega 6
  • stanowią doskonałe źródło witaminy C, E
  • są źródłem witaminy B12 (oraz innych witamin z grupy B)

Poza tym, wykazują następujące właściwości:

CHLORELLASPIRULINA
oczyszcza organizm ze szkodliwych substancjiobniża poziom „złego” cholesterolu
wspomaga procesy regeneracyjnewzmacnia wzrok
wspomaga pracę wątrobywspomaga procesy redukcyjne
wzmacnia układ krwionośnyopóźnia procesy starzenia
poprawia koncentrację i pamięćprzywraca równowagę kwasowo-zasadową
jest świetnym źródłem żelaza, błonnika, luteiny, chlorofilu i wapniajest świetnym źródłem kwasu foliowego, beta-karotenu, białka
zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby nowotworowepoprawia kondycję skóry, włosów oraz paznokci

 

Trudny wybór? Rozwiązaniem może być Spirulin Plus – suplement diety zawierający zarówno spirulinę, jak i chlorellę.

Dowiedz się również dlaczego chrapiemy oraz jak odkwasić organizm.

Domowe sposoby na wzmocnienie odporności organizmu

Choć stosowanie gotowych suplementów diet jest skuteczne i wygodne, to nie zawsze jest konieczne. Efektywnym sposobem na podniesienie odporności są także domowe receptury, przekazywane z pokolenia na pokolenie. O czym konkretnie mowa?

naturalne sposoby na wzmocnienie odporności

Miód na odporność
Niewątpliwie, jednym z najbardziej popularnych produktów spożywczych, które wykorzystywane są w profilaktyce infekcji wirusowych i bakteryjnych jest miód. Wszystko to za sprawą bogactwa mineralno-witaminowego. Miód to bowiem świetne źródło:

  • witaminy A
  • witamin z grupy B (B1, B2, B6, B12)
  • biotyny
  • witaminy C
  • kwasu pantotenowego

Czosnek na odporność
Czosnek to jeden z ulubionych produktów zwolenników medycyny naturalnego. Jego szerokie właściwości pro-zdrowotne zostały udowodnione wieloma badaniami. Jedno z nich dowodzi, że czosnek wzmacnia odporność poprzez zwiększenie liczby komórek odpowiedzialnych za walkę z bakteriami i wirusami.

Pokrzywa na odporność
Zawierająca pełny profil witamin pokrzywa to zioło, którego dobroczynne właściwości są nieocenione! Bogactwo witaminowe to jednak nie wszystko. Pokrzywa wykazuje działanie moczopędne, co sprzyja detoksykacji organizmu.

Owoce jarzębiny na odporność
Jarzębina wykorzystywana jest w profilaktyce przeziębienia i innych chorób (zarówno wirusowych, jak i bakteryjnych) od wielu, wielu lat. Wszystko to za sprawą faktu, iż stanowi świetne źródło witamin antyoksydacyjnych z grupy A i D.

Dynia na odporność
To pomarańczowe warzywo z powodzeniem można wykorzystywać nie tylko jako ozdobę na Hallowen. To także nieoceniony składnik diety podnoszącej odporność organizmu. Wszak, dynia to doskonałe źródło cynku, a więc substancji pozytywnie wpływającej na pracę układu immunologicznego.

Imbir na odporność
Wapń, fosfor, potas i magnez – czyli minerały niezbędne do prawidłowej pracy organizmu. Wszystkie znajdzimey w imbirze, który w lecznictwie wykorzystywany jest od setek lat. Nie ma w tym nic dziwnego. Wszak, imbir likwiduje wirusy, rozgrzewa i aktywizuje układ immunologiczny.

Szpinak na odporność
Trudno znaleźć warzywo, które ma większą zawartość witaminy C i żelaza, aniżeli szpinak. Dlatego też, jego zastosowanie jest wskazane – zarówno w czasie przeziębienia, jak i profilaktyce chorób.

12 komentarzy
  1. Anka L

    Zawsze miałam problemy z odpornością i ciągłym zmęczeniem i myślę, że pora iśc zrobić badania o co chodzi.

    Odpowiedz
  2. Karolina B.

    Prawdę mówiąc to chyba każdy z nas ma problemy z odpornością po zimie.. Właśnie sama dla siebie szukam sposobów by ją nieco wzmocnić. Jem dużo warzyw i owoców. Planuję kupić dobre witaminy, między innym ze spiruliną w składzie. Szkoda byłoby wiosną nie mieć energii ani zdrowia gdy za oknem taka piękna pogoda. Poza tym, czas rozpocząć sezon rowerowy!

    Odpowiedz
  3. Weronika M.

    Jak to mówiła zawsze moja babcia – na odporność jest doskonała herbata z cytrynką lub witaminka C. Według jej rad, codziennie wypijam szklankę herbaty z cytrynką lub robię pyszny napój z miodem i cytrynką. Jest on również idealny na letnie wieczory 😉

    Odpowiedz
  4. Lilka M.

    Z odpornością jest tak, że trzeba o nią dbać non stop – nie tylko sporadycznie w okresach jesienno-zimowych. Z moją bywało różnie, generalnie moja odporność jest bardzo słaba. Pierwsze wirusy zawsze potrafiły położyć mnie do łóżka. Nie ważna była pora roku. Latem rówieśnicy biegali po podwórku a ja wielokrotnie siedziałam w domu z gorączką. Dlatego warto się szczepić i przyjmować witaminy przez cały rok. Od 2 lat biorę spirulinę i szczepię się na jesień. To naprawdę pomaga!

    Odpowiedz
  5. Karciaaalinka

    U mnie doskonale się sprawdzał czystek (stosowałam w tabletkach, bo herbata niezbyt dobra w smaku).
    Teraz jednak mam spore problemy mimo wysokich temperatur na zewnątrz, sprawdzę te algi.

    Odpowiedz
    • Mila

      Podobnie. Stosowałam Cistus Plus. Dla mnie rewelacja (nie lubię herbaty z czystka). Poprawa widoczna natychmiastowo. Z osoby, która u lekarza spędzała mnóstwo czasu, stałam się okazem zdrowia.

      Odpowiedz
  6. Klauduś

    Witam wszystkich, czy możecie podpowiedzieć mi jak podnieść odporność latem? Wszystkie przeciągi i klimatyzacje powodują, że mam katar i od czasu do czasu boli mnie gardło..

    Odpowiedz
    • Tomasz

      Generalnie nie da się zrobić tego z dnia na dzień… to trochę trwa. IMO – spirulina, chlorella, albo wspomniany wyżej czystek… najlepsze.

      Odpowiedz
  7. Tradycjonalistka

    U mnie najlepiej działają stare receptury :), czyli miód, czosnek i cytryna. Zastanawiam się też nad tym Cistus Plus (herbata z czystka mi nie smakuje). Czy ktoś to testował?

    Odpowiedz
  8. Martynika

    Ja od lat stosuję koktajle z buraków i nie dość, że są pyszne, to mają mnóstwo wartości dobrych dla zdrowia. 🙂 I nie kosztują za wiele, no, ale pewno suplementy są po prostu dla tych „wygodnych”.

    Odpowiedz
  9. Kaja

    Odporność to bardzo ważna sprawa dla organizmu. Warto dbać o ochronę naszego jedynego zdrowia. W związku z tym, że w powietrzu czuć już jesień, zaczęłam co rano pić miód z cytryną. Nie ma to jak naturalna witamina C.

    Odpowiedz
  10. Wykończona

    Jak szybko działa spirulina i chlorella? Dopiero co zaczął sie sezon, a ja juz byłam zmuszona iść na L4. Jedna wielka tragedia.

    Zamówiłam dziś sobie ten Spirulin Plus, ale nie wiem jak szybko działa? Czy ktoś już to stosował?

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.