Imbir na odchudzanie. Jak stosować i jakie daje efekty?

Data ostatniej aktualizacji: 29 listopada 2022

Autor: Michał Adamczyk

Imbir ma liczne właściwości zdrowotne, które pomagają w wielu przypadłościach. W połączeniu z wyjątkowym, wyrazistym smakiem sprawia to, że znalazł on stałe miejsce w wielu kuchniach. Dużą popularnością, zwłaszcza w sezonach zimowych, cieszy się także herbata z imbiru. Coraz częściej słyszy się także o jego pozytywnym wpływie na proces odchudzania.

Właściwości imbiru

Imbir jest niezwykle popularny w Azji  – to właśnie tam uprawia się go najwięcej i spożywa. Jednak znany i ceniony jest na całym świecie. Sprawia to nie tylko jego wyjątkowy smak, który łączy w sobie nuty słodkie i charakterystyczną ostrość. Składnik ten może pozytywnie wpływać na zdrowie w wielu aspektach. Przede wszystkim, wspiera on odporność, działa bakteriobójczo i przeciwzapalnie. Dobrze po niego sięgnąć zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Sprawdza się również w walce z bólami – zwłaszcza głowy.  Zmniejsza także obrzęki, przez co doskonale pomaga walczyć ze spuchniętymi, bolącymi nogami. Popularnością, zwłaszcza u osób cierpiących na choroby stawów, cieszy się również olejek z imbiru. Jednak jedną z największych zalet kłącza jest również pozytywny wpływ na układ pokarmowy. Imbir wspiera trawienie i pomaga walczyć z przykrymi dolegliwościami. Jeśli szukamy także wsparcia w zakresie zrzucania wagi, warto sięgnąć po imbir. Właściwości tego korzenia sprawiają, że cały proces jest łatwiejszy.

Imbir na odchudzanie

Imbir wspomaga odchudzanie poprzez kompleksowe działanie. Po pierwsze, działa rozgrzewająco. Dzięki temu wspiera proces termogenezy, czyli utrzymania prawidłowej temperatury ciała. Jest on istotny dla prawidłowego spalania tkanki tłuszczowej. Działanie imbiru w tej sferze docenią przede wszystkim osoby, które nie stronią od aktywności fizycznej. Termogeneza nie tylko stymuluje spalanie tkanki tłuszczowej, ale też pozwala a efektywniejszy i bezpieczniejszy trening.

Imbir wspiera także odpowiednie działanie przewodu pokarmowego. Pobudza produkcję soków trawiennych. Usprawnia on także pracę jelit, co reguluje ilość przyswajanych kalorii. Oprócz tego wspomaga produkcję leptyny, która odpowiada za uczucie sytości, co zapobiega spożywaniu zbyt dużej ilości jedzenia, a także ułatwia radzenie sobie z głodem na diecie.

Nie można także zapominać o pozytywnym wpływie, jaki ma imbir na gospodarkę hormonalną. Badania udowodniły, że pomaga on obniżyć poziom kortyzolu, który odpowiada za odkładanie tkanki tłuszczowej. Jego zbyt wysoki poziom blokuje także testosteron, który nie tylko pomaga walczyć z dodatkowymi kilogramami, ale istotnie wpływa również na przyrost tkanki mięśniowej. Zbyt wysoki poziom kortyzolu może skutecznie blokować wysiłki podejmowane w celu zrzucenia zbędnych kilogramów – dlatego warto zadbać o jego zmniejszenie.

Imbir a przemiana materii

Jednym z najważniejszych aspektów redukcji wagi jest zadbanie o prawidłową przemianę materii. Jeśli organizm zużywa zbyt małą ilość energii, jej nadmiar zostaje odłożony w postaci tkanki tłuszczowej. Przy odchudzaniu, podstawową zasadą jest zadbanie o ujemny bilans kaloryczny. Aby to osiągnąć, warto działać kompleksowo: warto zarówno zmniejszyć dzienną podaż kaloryczną, jak i zadbać o prawidłowe wykorzystanie energii przez organizm. Właśnie za ten drugi aspekt odpowiada przemiana materii. Bez prawidłowego metabolizmu nawet żmudne ćwiczenia mogą przynosić gorsze efekty.

Aby uzyskać najlepsze efekty i podbić swoją przemianę materii, należy regularnie sięgać po korzeń imbiru. Jednak nie można zapominać, że zbyt częste jego spożywanie może powodować działania niepożądane. Jednak korzystanie z głową z jego dobrodziejstw sprawia, że odchudzanie oraz rzeźbienie sylwetki jest znacznie łatwiejsze.

Jak stosować imbir na odchudzanie?

Imbir może być stosowany na wiele sposobów. Popularny w kuchni azjatyckiej, często dodawany jest do konkretnych potraw. Łatwo można znaleźć przepisy z jego zastosowaniem. Jednak najpopularniejsze i najbardziej skuteczne w zakresie odchudzania są odpowiednio przygotowane napoje.

Przygotowanie tego typu produktów jest bardzo proste. Najpopularniejszy jest ten na bazie wody z dodatkiem cytryny. Zaleca się wypicie go na czczo, jednak doskonale sprawdza się także w ciągu dnia. Można wykorzystać różne przepisy, jednak najprościej jest zalać kawałki kłącza wrzątkiem, a następnie, po ostygnięciu, dodać cytrynę. Czasem zaleca się także użyć odrobiny miodu. Tego typu napój pobudza metabolizm, dodaje energii i wspomaga oczyszczanie. Jednak picie tego typu wody to nie jedyny sposób.

Aby włączyć świeży imbir do swojej diety, nie trzeba jedynie korzystać z napojów na bazie wody. Może być on również świetnym dodatkiem do koktajli i smoothie. Dodaje on charakterystycznego posmaku, a w połączeniu z owocami i warzywami zapewnia odpowiedni metabolizm i zadbanie o zdrowie układu trawiennego. Z kolei osoby, które nie lubią jego smaku, mogą zdecydować się na suplementy diety.

Przeciwwskazania do stosowania imbiru

Stosowanie imbiru ma wiele zalet i pozytywny wpływ na zdrowie. Jego wyjątkowy smak także sprawił, że pokochało go wiele osób na całym świecie. Jednak popularność, jaką się cieszy, to nie wszystko. Nawet w przypadku tak wyjątkowego składnika, jakim jest imbir, przeciwwskazania są ważniejsze. Na co należy zwrócić uwagę przed umieszczeniem go w diecie?

Przede wszystkim imbiru w codziennym jadłospisie powinny unikać osoby, które mają problem z układem krążenia i krzepliwością krwi. Wszystko przez składnik, znany jako warfaryna. Zwiększa on ryzyko występowania krwawienia. Nie należy go również spożywać, gdy jest się w ciąży. Jednak trzeba być ostrożny również w przypadku choroby wrzodowej i innych problemów ze strony układu trawienia, gdyż ten popularny korzeń może zaostrzać objawy i utrudniać proces zdrowienia. Przeciwwskazaniem są również kamienie żółciowe, gdyż spożywanie imbiru wzmaga produkcję żółci.

Stosowanie tego składnika może mieć wiele zalet dla zdrowia. W przypadku obawy, że mogą pojawić się działania niepożądane, albo niepewności, czy można włączyć go do swojej diety, warto zasięgnąć porady dietetyka lub lekarza. Zdrowie jest najważniejsze – nie warto nim ryzykować. W niektórych przypadkach warto stosować jedynie nieznaczną ilość imbiru – w postaci chociażby dodatków do potraw. Wtedy ryzyko związane z zagrożeniami dla zdrowia jest zdecydowanie mniejsze. Jednak osoby cierpiące na wcześniej wymienione schorzenia oraz kobiety w ciąży powinny kompletnie go unikać. Zignorowanie jego działań niepożądanych może być tragiczne w skutkach. Jednak w niektórych sytuacjach można zdecydować się na jego wersję suszoną lub marynowaną – zdecydowanie delikatniejszą, jednak też różniącą się smakiem i mocą działania.

Formy imbiru

Najpopularniejszym sposobem spożywania imbiru jest świeży korzeń, który jest powszechnie dostępny w wielu sklepach. Powodzeniem cieszy się również jego wersja marynowana czy suszona. Jednak w ofercie niektórych sklepów czy aptek można znaleźć również suplementy na bazie imbiru. Mogą być one dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie lubią charakterystycznego smaku, a chcą korzystać z dobrodziejstw kłącza.

W jakich jeszcze formach można znaleźć imbir? Oprócz świeżego korzenia często w kuchni można się natknąć na jego wersję suszoną, a następnie sproszkowaną. Charakteryzuje się innym smakiem, jednak doskonale sprawdza się w wielu potrawach. W kuchni azjatyckiej swoje miejsce ma także wersja marynowana o charakterystycznym aromacie. Jest ona zdecydowanie delikatniejsza od jej świeżego odpowiednika.

Osoby, które cierpią na problemy ze stawami, mogą zdecydować się na olej z imbiru. Wykazuje on podobne działanie jak jego świeży odpowiednik. Jednak dobrze sprawdza się również w działaniu miejscowym. Skutecznie walczy z bólem i stanami zapalnymi, w tym także z tymi dotyczącymi stawów i kości. Świetnie sprawdza się także jako olejek do masażu.

Czy imbir na odchudzanie naprawdę jest skuteczny?

Odchudzanie jest długotrwałym i wymagającym procesem. Warto podczas dążenia do smukłej sylwetki sięgnąć po dodatkowe wsparcie. Imbir jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na szybsze uzyskanie zamierzonych celów sylwetkowych. Jego stosowanie może pomóc także w wielu innych strefach.

Tak jak w wielu innych przypadkach, także spożywanie tego kłącza wymaga przede wszystkim regularności. Zdecydowanie korzystniejsze i bardziej skuteczne będzie codzienne spożywanie niewielkiej porcji niż zjedzenie od razu sporej ilości. Doskonałym sposobem na przemycenie imbiru do jadłospisu jest dodawanie go do herbaty. Zyskuje ona wtedy wyjątkowy smak. Jednocześnie, połączenie go z odpowiednim naparem pozwala uzyskać optymalne efekty. W tym celu doskonale sprawdza się zielona herbata, która wyróżnia się wysoką zawartością przeciwutleniaczy oraz działaniem wspomagającym redukcję wagi.

Trzeba jednak pamiętać, że spożywanie korzenia tej rośliny powinno być jedynie jednym z elementów pracy nad swoim ciałem. Podczas zrzucania wagi najważniejsze zawsze pozostają ćwiczenia i dieta. Wytrwała praca nad nawykami i zażywanie aktywności fizycznej jest kluczowe dla osiągnięcia celów sylwetkowych, a także zachowanie zdrowia.

Autor: Michał Adamczyk

Założyciel i główny redaktor serwisu Być Zdrowym. W 2008 roku ukończył z powodzeniem Uniwersytet Medyczny w Lublinie uzyskując tytuł magistra farmacji. Od 2009 roku aktywnie związany z branżą medyczną, szczególnie w zakresie medycyny naturalnej, suplementacji i zdrowia seksualnego mężczyzn. Prywatnie miłośnik sportów wodnych i biohackingu. Jego celem jest świadoma edukacja o zdrowiu i rzetelna pomoc w procesie dbania o nie. Więcej informacji o autorze znajdziesz tutaj.

Oceń artykuł: Imbir na odchudzanie. Jak stosować i jakie daje efekty?

Ilość ocen: 0 Średnia ocen: 0 na 5

Zobacz opinie na forum o artykule:

Imbir na odchudzanie. Jak stosować i jakie daje efekty?

guest
Podaj swoje imię
Podaj swój adres e-mail
0 Opinie
Opinie
Zobacz wszystkie komentarze