W dzisiejszych czasach stosowanie suplementów diet jest bardzo powszechne. Jak wynika z raportu „Rynek Suplementów Diety. Bezpieczeństwo, trendy, regulacje” opracowanego przez Aliant Consulting Group, suplementy diet zażywa około 72% Polaków. Szacuje się, że ten segment rynku warty jest około czterech miliardów. Mało tego! Każdego roku, jego wartość wzrasta o co najmniej kilka procent.

Prof. dr hab. Iwoną Wawer z Zakładu Chemii Fizycznej Akademii Medycznej w Warszawie odpowiadając na pytania serwisu polki.pl, stwierdza, że suplementy są potrzebne w diecie, gdyż mamy coraz gorszą żywność. Co więcej, przyczyną zwiększonego zapotrzebowania na suplementy może być rosnący problem nadwagi i otyłości. Odchudzając się, ograniczamy ilość spożywanego pożywienia, co rzecz jasna ma wpływ na ilość dostarczanych minerałów i witamin, a zapotrzebowanie na te składniki nadal jest takie samo.

Nie ma zatem nic dziwnego w tym, że wiele suplementów diet zyskuje na popularności. Bez cienia wątpliwości do tego grona można zaliczyć spirulinę.

Co to jest spirulina?

Zgodnie z informacjami encyklopedycznymi, spirulina to handlowa nazwa sinic (cyjanobakterii) należących do rzędu Oscillatoriales.

Jest to składnik wielu suplementów diet dedykowanych osobom, które pragną:

  • oczyścić organizm
  • przywrócić naturalną równowagę kwasowo-zasadową
  • schudnąć

Spirulina to doskonałe źródło: białka (w suchej masie zawartość białka kreuje się na poziomie około 70%), witamin (A, B, C, D, E, K), magnezu, beta-karotenu i wielu, wielu innych minerałów.

Właściwości spiruliny

Algi spiruliny to produkt, który znajduje powszechne zastosowanie w wielu suplementach diet, dermokosmetykach oraz zdrowej żywności. Zaliczana jest do grona tzw. SuperFoods.

Warto wiedzieć! SuperFoods to inaczej super żywność, którą charakteryzują znakomite wartości odżywcze. Produkty tego typu bogate są w minerały, witaminy i inne, kluczowe dla zdrowia substancje.

Jak podaje Marcin Molski w publikacji „Nowoczesna kosmetologia” spirulina ma szereg właściwości dobrych dla zdrowia, między innymi: działa detoksykacyjnie względem toksyn środowiskowych, dymu tytoniowego, leków, stymuluje układ immunologiczny, działa osłonowo na błonę śluzową żołądka.

Warto przy tym również zauważyć, że na temat spiruliny powstało wiele różnych mitów. Jednym z popularniejszych jest ten sugerujący, że Spirulina to doskonałe źródło witaminy B12. W publikacji Fumio Watanabe z 2007 roku „Bioscience, Biotechnology, and Biochemistry” przeczytać możemy, że nie jest to zgodne z prawdą. Poniżej prezentujemy pełną listę przypisywanych spirulinie właściwości wraz z merytorycznym opisem.

Spirulina ogranicza ryzyko zachorowań na raka
Algi spiruliny zawierają dwa pigmenty – zielony chlorofil oraz niebieską fikocyjaninę. Dzięki nim, wykazuje działanie antyoksydacyjne, co sprawia, że ryzyko zachorowania na raka maleje. Właściwości antyoksydacyjne zostały udowodnione przez badaczy z amerykańskiego uniwersytetu Oregon State University.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż Spirulina zawiera także inne związki, które mogą ograniczać wolne rodniki. Mowa oczywiście o beta-karotenie i witaminie E.

Warto wiedzieć! Wolnorodnikowa teoria starzenia się to hipoteza sugerująca, że do procesu starzenia się ma przyczyniać się działanie niespecyficznych reakcji wolnych rodników.

Spirulina wspomaga pracę układu immunologicznego
Liczne badania potwierdzają, że regularna suplementacja spiruliny może sprzyjać aktywizacji pracy układu immunologicznego. Coraz częściej traktowana jest po prostu jako suplement wspomagający odporność. Co ciekawe, jej spożywanie nie tylko poprawia zdolności obronne organizmu, ale także dodaje sił witalnych. Jest to efekt obecności wielu witamin.

Spirulina ogranicza ryzyko zachorowania na cukrzycę
Jedną z kluczowych właściwości tego niepozornego składnika jest zdolność do ograniczania glikemii. Diabetykom bardzo często poleca się suplementację witamin (tych w spirulinie nie brakuje!) oraz beta-karotenu, manganu, magnezu, cynku czy potasu. Jak podają niektóre źródła, stosowanie spiruliny to najlepszy sposób na ograniczenie glikemii poposiłkowej.

Spirulina na włosy, skórę i paznokcie
Co do tego, że spirulina pozytywnie oddziałuje na urodę, nie ma żadnych wątpliwości. Takie bogactwo mineralno-witaminowe po prostu nie może nie odbić się bez echa na naszym wyglądzie. Co ciekawe, coraz częściej podnoszone są głosy sugerujące, że spirulina może być doskonałym rozwiązaniem na nadmierne wypadanie włosów. W chwili obecnej jednak, trudno doszukać się wiarygodnych badań.

Nie mniej jednak, potwierdzony jest pozytywny wpływ na kondycję skóry, włosów i paznokci. Dzieje się tak, ponieważ w spirulinie znajdziemy witaminę F oraz kwas nukleinowy. To właśnie za sprawą tych składników, komórki w organizmie są lepiej dotlenione, co pozytywnie wpływa na ich kondycję.

Spirulina na alergię
Z niektórych źródeł możemy wyczytać, że Spirulina jako źródło kwasu pantotenowego pozytywnie wpływa na profilaktykę alergii. Należy wziąć jednak pod uwagę fakt, iż… sama może uczulać. Z tymże, przypadki reakcji niepożądanych (bóle głowy i mięśni, zaczerwienienie, problemy z koncentracją) pojawiają się naprawdę rzadko.

Spirulina wspomaga pracę nerek i wątroby
Metionina (białko znajdujące się w spirulinie) to aminokwas, który ma pozytywny wpływ na pracę wątroby. Dlatego też, suplementacja spiruliny bardzo często jest polecana przy odbudowie komórek przy przypadłościach jak zapalenie wątroby, żółtaczka.

Co więcej, fosfor, który znajdziemy w spirulinie, ma ogromne znaczenie dla procesów oczyszczających drogi moczowe i usuwania kamienia w organizmie.

Spirulina na lepszą pamięć i koncentrację
Wśród właściwości spiruliny bardzo często wymienia się pozytywny wpływ na pracę mózgu. Wszystko to za sprawą aminokwasów egzogennych (aminokwasy, których organizm nie może syntetyzować samodzielnie – muszą być dostarczane z zewnątrz), których w spirulinie nie brakuje. Jak możemy wyczytać w wielu materiałach źródłowych, spirulina jest swojego rodzaju odżywką dla mózgu. Przyczynia się również do ochrony komórek mózgowych.

Spirulina na odchudzanie

Prawdziwą popularność spirulina zyskuje za sprawą pojawiających się informacji sugerujących, że jest skutecznym rozwiązaniem pozwalającym kontrolować wagę. Czy można traktować tę substancję jako „rewolucję” na rynku suplementów diet na odchudzanie?

O tym, że jest to SuperFood z „prawdziwego zdarzenia”, nie trzeba nikogo przekonywać. Pojawiają się jednak wątpliwości, co do tego czy aby na pewno pozytywnie wpływa na masę ciała, tudzież pozwala schudnąć. Czy spirulina wspomaga odchudzanie?

Przede wszystkim, przed wysnuwaniem jakichkolwiek wniosków warto wiedzieć, że żaden suplement nie będzie skuteczny, jeśli nie zadbamy o zbilansowaną dietę. Podobnie jest w przypadku Spiruliny. To preparat, który jak najbardziej sprawdzi się w roli środka wspomagającego odchudzanie – pod warunkiem, że jednocześnie zadbamy o przestrzeganie podstawowych zasad zdrowego odżywiania i zbilansujemy jadłospis.

Właściwości wspomagające odchudzanie w przypadku spiruliny wynikają przede wszystkim z bardzo dużej zawartości białka. Dzięki przyjmowaniu alg spiruliny przed posiłkiem możemy skutecznie wyhamować apetyt. Rzecz jasna, trudno się spodziewać, że niewielka tabletka lub łyżeczka proszku sprawi, że będziemy całkowicie nasyceni. Nie mniej jednak, liczne opinie jakie możemy znaleźć w Internecie, zdają się potwierdzać, że regularne stosowanie spiruliny skutecznie ogranicza apetyt.

W kontekście alg spiruliny bardzo często pojawia się również teza, że ten suplement diety pozytywnie wpływa na kondycję organizmu i zwiększa zdolność organizmu do podejmowania wysiłku. Nie sposób się z tym nie zgodzić. Wszak, bogactwo mineralno-witaminowe bez wątpienia ma pozytywny wpływ na gospodarkę energetyczną.

Idąc dalej, warto zauważyć, że spirulina to niezwykle pożądany suplement przy diecie redukcyjnej. Dlaczego? Otóż, jest źródłem białka, witamin i minerałów i stanowi świetne uzupełnienie jadłospisu z ujemnym bilansem kalorycznym. To jednak nie wszystko! Ze względu na swoje właściwości pro-zdrowotne może okazać się skutecznym sposobem na profilaktykę chorób, które często towarzyszą nadmiernej masie ciała.

Reasumując, spirulina bez cienia wątpliwości może być uznana za doskonały środek wspomagający procesy redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej. Nie można jednak oczekiwać, że jedna porcja tego SuperFood sprawi, że skład i budowa ciała przejdą rewolucyjną metamorfozę. W każdym przypadku odchudzania, niezbędne jest zadbanie o zbilansowaną dietę i odpowiedni poziom aktywności fizycznej.

Spirulina w proszku czy w tabletkach?

Spirulina dostępna jest w dwóch formach: proszku oraz tabletek. Obie cieszą się ogromną popularnością i znajdują powszechne zastosowanie. Co oczywiste, zdecydowanie wygodniejszą metodą jest stosowanie spiruliny w tabletkach. Wadą spiruliny w proszku jest bez wątpienia fakt, iż jej smak – mówiąc delikatnie – nie zachwyca.

Z kolei wadą tabletek jest to, iż do krwioobiegu dostaną się nieco później, gdyż wymagają rozpuszczenia w organizmie. Nie mniej jednak, coraz częściej producenci oferują wygodne, szybko rozpuszczalne kapsułki. Co więcej, niektóre preparaty ze spiruliną są dodatkowo wspierane przez inne substancje wspomagające pracę organizmu. Niewątpliwie na wyróżnienie zasługuje suplement diety Spirulin Plus, który wzbogacany jest:

  • chlorellą
  • lucerną siewną
  • mniszkiem lekarskim
  • pokrzywą zwyczajną
  • zieloną herbatą
  • cynkiem

Więcej o tym środku przeczytają Państwo w dedykowanej recenzji:

Spirulin Plus – opinie, cena i skład suplementu diety

Jak stosować spirulinę?

Spirulina to substancja, której spożywanie nie powinno skutkować pojawieniem się jakichkolwiek reakcji niepożądanych. Nie mniej jednak, zaleca się podstawowe środki ostrożności. Jednym z przeciwwskazań jest bycie w ciąży lub karmienie. Wynika to z faktu, iż do tej pory nie zostały przeprowadzone badania, które mogłyby wykluczyć ryzyko pojawienia się powikłań. Dlatego też, taka ostrożność jest jak najbardziej wskazana.

Jeśli zaś chodzi o stosowanie spiruliny przez dzieci, to przed podaniem pierwszej dawki zaleca się kontakt z lekarzem lub farmaceutą. Wszak, nie w każdym przypadku spirulina może być stosowana.

Ogólna zasada dotycząca dawkowania mówi nam, że na każde 10 kilogramów masy ciała powinniśmy przyjmować około 500mg spiruliny. Rzecz jasna, od tej normy mogą być odstępstwa. Zalecamy dawkować zgodnie z instrukcją znajdującą się w ulotce konkretnego preparatu.

Opinie na temat spiruliny

W Internecie: na forach, portalach traktujących o zdrowiu i serwisach opiniotwórczych możemy znaleźć mnóstwo recenzji poświęconych spirulinie i suplementom bazujących na tym SuperFood.

Co istotne, zdecydowana większość opinii zdaje się potwierdzać liczne, pro-zdrowotne właściwości spiruliny. Składnik ten chwalony jest nie tylko za skuteczność działania w przypadku konkretnych dolegliwości, ale także ogólny, pozytywny wpływ na zdrowie organizmu.

Nie ma żadnych wątpliwości, że jest to jeden z najpopularniejszych środków wspomagających zdrowie organizmu. Konsumpcja spiruliny bardzo często proponowana jest przez dietetyków, trenerów personalnych oraz ekspertów ds. zdrowia. To, co bez wątpienia może cieszyć, to fakt, iż coraz więcej osób decyduje się na suplementację tego niesamowicie wartościowego produktu.

Ile kosztuje Spirulina?

Spirulina to SuperFood, który jest coraz lepiej dostępny. Dostaniemy ją w aptece, sklepach ze zdrową żywnością. Coraz częściej trafia również na półki w hipermarketach.

Cena spiruliny jest zależna od szeregu różnych czynników:

  • wielkości opakowania
  • zawartości spiruliny
  • jakości preparatu

Na podstawie jednego z najlepiej opiniowanego suplementu diety, postanowiliśmy przedstawić średni dzienny koszt suplementacji:

Cena Spiruliny na podstawie analizy kosztów Spirulin Plus

Wielkość zamawianego pakietuŚrednia cena za 1 opakowanieCena całkowitaKoszt dzienny kuracji
Podstawowy (1 op.) – zapas na 1 miesiąc169,00 zł.169,00 zł.5,63 zł.
Standardowy (3 op.) – zapas na 3 miesiące112.66 zł.338,00 zł.3,76 zł.
Optymalny (6 op.) – zapas na 6 miesięcy84,50 zł.507,00 zł.2,81 zł.

Warto przy tym zauważyć, że Spirulin Plus to suplement z najwyższej półki. Istnieje wiele tańszych zamienników. Trudno jednak spodziewać się, by ich skład był aż tak bogaty.