Z pewnością słyszałeś, że różowa sól himalajska jest reklamowana jako najzdrowsza sól na świecie. Podobno posiada niepowtarzalne właściwości lecznicze dzięki zawartości 84 minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czy jednak po bliższym przyjrzeniu się tym słonym, różowym kryształkom nie okaże się, że tak naprawdę niewiele różnią się od zwykłej soli, a stwierdzenie, że sól himalajska jest najczystszą i najzdrowszą solą dostępną na ziemi, będzie mocno przesadzone?

Właściwości soli himalajskiej

Sól himalajska, to sól kamienna posiadająca charakterystyczne różowe zabarwienie. Wydobywana jest na głębokości ok. 500 metrów pod ziemią, z regionu Pakistanu o nazwie Pendżab, oddalonego od Himalajów o kilkaset kilometrów. Złoża te powstały setki lat temu po osuszeniu starożytnego oceanu Tetydy, który istniał około 500 milionów lat temu w miejscu gdzie obecnie znajdują się Himalaje. Po wyschnięciu tego oceanu pozostały bardzo duże złoża soli mineralnej, które to przemieściły się w wyniku ruchów tektonicznych kilkaset metrów pod ziemię, tworząc współczesne pokłady znanej dziś soli himalajskiej. Powstałe wówczas Góry Słone obecnie znajdują się na terenie Pakistanu.

Soli himalajskiej nie wydobywa się mechanicznie, tylko ręcznie, a w składzie nie zawiera ona żadnych zanieczyszczeń. W związku z tym uznawana jest za jedną z najczystszych soli na ziemi. Charakterystyczną różową barwę zawdzięcza zawartości tlenku żelaza, choć kryształy mogą być przezroczyste, albo przyjmować inne barwy od białej, różowej i czerwonej, aż po buraczkowo-czerwoną. Różnice te wynikają przede wszystkim z zawartości dodatkowych pierwiastków. Ciekawe jest to, iż istotną rolę w percepcji wzrokowej odgrywa wielkość kryształków soli. Przykładowo drobna sól o zabarwieniu różowym będzie wydawała się niemal identyczna jak zwykła sól kuchenna.

 Skład chemiczny soli himalajskiej różni się tylko nieznacznie od składu zwykłej soli – w obu przypadkach w ok. 98 proc. składa się z chlorku sodu, natomiast zawartość soli mineralnych jest śladowa w porównaniu do zapotrzebowania organizmu.

Do najważniejszych pierwiastków mineralnych zawartych w soli himalajskiej należą:

  • sód
  • potas
  • magnez
  • fosfor
  • wapń
  • fluor
  • selen
  • brom
  • żelazo
  • cynk
  • mangan
  • chrom

Badania soli himalajskiej dowiodły niestety, że poza tymi korzystnymi dla naszego zdrowia składnikami, znaleźć w niej można także składniki szkodliwe (kadm, glin, tal, ołów, cynę i rtęć), a nawet radioaktywne (uran, neptun, pluton, rad, czy polon). Sprawia to, że sól himalajska może być wykorzystywana w kuchni, ale i do budowy domowej bomby atomowej. Nie brakuje w niej również takich pierwiastków jak bizmut, iryd, tellur, antymon, samar, lantan, cer i prazeodym. Co ciekawe sól himalajska zawiera także w swoim składzie złoto i platynę.

Sól himalajska – zastosowanie

Sól himalajska – zastosowanie

Różowa sól himalajska jest powszechnie stosowana jako zamiennik zwykłej soli używanej w kuchni oraz soli morskiej. Wiele osób jest jednak zdania, że smak tej soli jest bardziej intensywny w porównaniu do tradycyjnie stosowanej soli kuchennej. Warto jednak pamiętać, iż doznania smakowe mogą być zależne od wielkości spożywanych kryształów. Sól himalajska wytwarzana jest w różnych stopniach granulowania, a ziarna mają wielkość od 0,2 do 6 mm. Chętnie sięgają po tę sól szefowie kuchni, ze względu na jej dekoracyjny wygląd.

Różową sól warto jest dodawać do kąpieli, aby wykorzystać jej korzystny wpływ na problemy skórne, a także jej działanie detoksykujące. Aby przygotować kąpiel należy wsypać około kilograma soli do 4 litów ciepłej wody, a następnie poczekać do jej całkowitego rozpuszczenia. Zalecana temperatury wody powinna wynosić 37 stopni Celsjusza. Do tak przygotowanej kąpieli nie należy dodawać żadnych kosmetyków takich jak żele do kąpieli czy olejki, bowiem mogą one zakłócić wchłanianie się substancji. Kąpiel powinna trwać ok. 20-30 minut.

Można spotkać również lampy solne, które wytwarza się z dużych kryształów, pochodzących z tych samych złóż co sole spożywcze. Zwykle posiadają one kolor pomarańczowy lub różowy, ale czasem spotkać można odcienie od białego po ciemnobrązowego. Lampki te oświetlane są od wnętrza żarówką, albo świecą, zapewniając przy tym niezwykle przyjemne światło. Niektóre informacje wskazują również na pozytywny wpływ lamp solnych na nasze zdrowie, jednak brak w tym zakresie dowodów naukowych.

Gruboziarnista sól himalajska może być także z powodzeniem wykorzystywana jako peeling, który skutecznie usunie zrogowaciały lub martwy naskórek. Zabiegi z dodatkiem gruboziarnistej soli działają również antycellulitowo.

Niektóre informacje podają, iż woda z dodatkiem różowej soli leczy infekcje jamy ustnej i gardła, dzięki antybakteryjnym właściwościom. Wystarczy jedna łyżka rozpuszczona w szklance letniej, przegotowanej wody. Tak przygotowaną miksturę należy stosować do czasu ustąpienia objawów. Sól himalajska może być również stosowana jako środek do inhalacji. W tym przypadku sprawdzą się także antybakteryjne właściwości soli.

Wpływ soli himalajskiej na zdrowie

Czy zatem ta różowa sól może być z powodzeniem stosowana jako zamiennik soli kuchennej? Nie powinno się raczej upatrywać w niej substancji leczniczych, ale sprawą nierozstrzygniętą pozostaje zawartość jodu w soli himalajskiej. Zdania w tej kwestii są podzielone – jedni twierdzą, że nie ma tej substancji w składzie, inni twierdzą, że jak najbardziej jest. A kwestia ta jest na tyle istotna, że jod przyczynia się do prawidłowej pracy tarczycy oraz odpowiada za równowagę gospodarki hormonalnej. Niedobór jodu powoduje wiele zaburzeń, a nawet chorób. Wiadomo, że w powszechnie stosowanej soli kuchennej jodu po prostu nie ma, dlatego tę, która trafia do naszych kuchni sztucznie wzbogaca się o ten pierwiastek. Jak wygląda sprawa z solą himalajską, niestety do końca nie wiadomo.

Wpływ soli himalajskiej na zdrowie

A jak przedstawia się zawartość sodu w soli himalajskiej? Sól ta zawiera aż 38 proc. sodu, zatem pod tym względem jest podobna do soli kuchennej. Sód to substancja, która niestety przyczynia się do rozwoju różnych schorzeń w naszym organizmie, w tym do powstawania nadciśnienie tętniczego, do wystąpienia zawału serca, pogorszenia funkcjonowania nerek, a nawet do udaru mózgu. Zatem twierdzenie, że sól himalajska wpływa korzystnie na układ krwionośny oraz na obniżenie ciśnienia nie jest prawdziwe.

 Zatem ile dziennie można przyjmować soli z Himalajów? Pomimo obecności dobrych, ale i złych składników, stosowanie soli himalajskiej nie powinno przekraczać 5 g dziennie, czyli jedna łyżeczka będzie optymalną ilością.

Zwolennicy stosowania tej różowej soli uważają, iż można ją przyjmować w postaci kąpieli, solanki, płukanek oraz inhalacji, a w zależności od formy sól ta wykazuje różne właściwości:

Czy warto kupować sól himalajską?

Kontrowersje wokół tej różowej soli wynikają między innymi z samego nazewnictwa. Określanie soli pochodzącej z kopalni Khewra i znajdujących się w pobliżu mianem “sól himalajska” jest dyskusyjne, bowiem w praktyce są to tereny Pakistanu oddalone od Himalajów o kilkaset kilometrów.

Ponadto szeroko opisywane deklaracje dotyczące korzyści zdrowotnych spożywania tej różowej soli nie mają umocowania w badaniach naukowych. Przede wszystkim zawartość żadnego z ważnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu minerałów nie jest wystarczająca do tego, aby zalecane dzienne spożycie tej soli mogło realnie wpływać na zaspokojenie potrzeb człowieka. Ponadto ze względu na niejasności dotyczące zawartości jodu, sól himalajska może powodować powrót schorzeń związanych z niedoborem jodu.

Warto pamiętać także o tym, że sól himalajska spożywana w zbyt dużych ilościach może przyczyniać się do nadciśnienia tętniczego, zaburzeń pracy nerek, udaru mózgu czy zawału serca.

Sól himalajska to produkt niezwykle popularny, dlatego można bez problemu zakupić go w sklepach spożywczych, supermarketach, sklepach internetowych, czy nawet w drogeriach. Sól himalajska kosztuje znacznie więcej niż tradycyjna, gdyż za 1 kg zwykłej soli zapłacimy ok. 2-4 zł, natomiast sól himalajską dostaniemy za nie mniej niż 6 zł. Solą wzbogacamy większość naszych posiłków, dlatego warto, aby była ona jak najwyższej jakości i aby wprowadzała do naszego organizmu coś więcej niż tylko sam chlorek sodu.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.