Wiele osób zastanawia się co to jest inulina, a mało kto wie, iż jest to wielocukier o prozdrowotnych właściwościach. Inulinę tworzą cząsteczki glukozy i fruktozy, a znaleźć ją można głównie w kłączach i dolnych częściach łodyg roślin, gdyż ten wielocukier stanowi materiał zapasowy rośliny. Co jeszcze kryje w sobie inulina?

Inulina, co to jest?

Inulina jest naturalnie występującym cukrem, który to należy do grupy fruktanów. Ma ona postać białego proszku, przypominającego trochę skrobię, jednak w odróżnieniu od niej inulina dobrze rozpuszcza się w wodzie. Co ciekawe, inulina nie jest trawiona w przewodzie pokarmowym, stąd pełni ona rolę błonnika pokarmowego. 

Ten wielocukier występuje naturalnie, to znaczy produkowany jest przez rośliny, głównie z grupy astrowatych. Inulinę można także spotkać w większych ilościach w bulwach karczocha, mniszka lekarskiego, cykorii, topinamburu, ale i w czosnku, bananach, cebuli, porze, czy w szparagach.

Właściwości inuliny

Właściwości inuliny

Inulina to naturalny prebiotyk, który stymuluje wzrost korzystnej dla organizmu mikroflory jelit oraz flory bakteryjnej przewodu pokarmowego. Dodatkową jej zaletą jest korzystne oddziaływanie na układ odpornościowy, ale i na obniżenie poziomu cholesterolu i trójgliderydów we krwi. Wpływa także na regulację pracy układu trawiennego, przeciwdziała zaparciom, nowotworom i wrzodom. Skutecznie obniża poziom glukozy po zjedzeniu posiłku, ułatwia zmniejszenie masy ciała, wpływa korzystnie na przyswajalność minerałów. Można powiedzieć, że zawartość inuliny w pożywieniu wykazuje wielokierunkowe działanie prozdrowotne. 

  • Inulina – odżywka mikroflory jelit

Ten wielocukier odgrywa niezwykle istotną rolę w przypadku poprawy pracy jelit, gdyż podczas zachodzącej fermentacji, której także podlega, pobudzana jest synteza korzystnej mikroflory jelit. Z tego właśnie względu przypisywane są inulinie powszechnie znane właściwości prebiotyczne. W ludzkich jelitach występuje nieco ponad 400 różnego rodzaju bakterii – znajdują się wśród nich te korzystne, wykazujące działanie prozdrowotne, jak i te potencjalnie szkodliwe drobnoustroje (grzyby drożdżopodobne, czy bakterie). Jeżeli w naszym jelicie przeważają bakterie pozytywnie, to stanowią one swoistą barierę uniemożliwiającą nadmierne powstawanie chorobotwórczych organizmów. Wtedy mamy do czynienia z prawidłową mikroflorą jelitową. Jednak mikroorganizmy jelitowe narażone są na wiele niekorzystnie oddziałujących czynników, dlatego właśnie niezwykle istotne jest, aby włączyć do codziennego jadłospisu produkty zawierające inulinę. Nie poddaje się ona działaniu enzymów obecnych w przewodzie pokarmowym, przechodzi więc bezpośrednio do jelita grubego w niemal niezmienionej postaci, staje się jednocześnie podstawą wzrostu dla korzystnej mikroflory bakteryjnej. Prowadzi do zwiększonego namnażania się pożytecznych bakterii w jelicie, biorących czynny udział w wielu procesach, m.in. w trawieniu spożywanych pokarmów, rozkładzie substancji szkodliwych, syntezie pewnych witamin, czy w poprawie funkcjonowania układu odpornościowego. Ponadto inulina hamuje rozwój mikroorganizmów patogennych, a poprzez swoje działanie poślizgowe, ułatwia masom kałowym przesuwanie się wzdłuż jelita.

  • Niższy cholesterol

Inulina dzięki swoim niezwykłym właściwościom przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi. To dzięki niej kwasy żółciowe, które wykorzystywane są do produkcji cholesterolu, wiązane są w jelicie cienkim, co z kolei przyczynia się do zwiększonego ich wydalania z organizmu. Cholesterol wykorzystywany jest do syntezy związków, z których nie powstają blaszki miażdżycowe, a tym samym przeciwdziała powstaniu chorób układu krążenia. 

  • Inulina a cukrzyca

Produkty z inuliną doskonale wpływają na regulację gospodarki węglowodanowej organizmu, bowiem szczególne właściwości tego związku sprawiają, że spowalnia on wchłanianie cukru z pożywienia do krwi, dodatkowo obniża indeks glikemiczny spożywanego pokarmu. Przyjmowane inuliny wraz z żywnością może okazać się korzystne dla diabetyków, gdyż powoduje obniżenie poziomu glukozy we krwi. 

  • Lepsze przyswajanie minerałów

Jedną z niezwykle istotnych właściwości inuliny jest to, iż poprawia ona przyswajanie składników mineralnych. Ułatwia wchłanianie takich pierwiastków jak: magnez, wapń, miedź, żelazo, cynk, czy fosfor. Ponadto dzięki inulinie rozrasta się błona śluzowa jelita grubego, co dodatkowo poprawia zdolność wchłaniania minerałów. 

  • Zdrowsze jelita dzięki zwiększonej ilości maślanu

Dobroczynne działanie inuliny polega na wzbogaceniu flory bakteryjnej, ale i na zwiększaniu ilości kwasu masłowego (maślanu) w jelicie cienkim, którego niedobór skutkuje powstaniem wielu dolegliwości. Dodatkowo niezwykle istotne jest, iż kwas mlekowy stanowi podstawowe źródło energii dla kolonocytów, czyli komórek nabłonka jelitowego. Ponadto wpływa na regulację transportu związków odżywczych przez nabłonek jelita, wzmacnia barierę jelitową, czy chroni przed zapaleniami.

  • Inulina, a bifidobakterie

Inulina pomaga także w namnażaniu bifidobakterii, co przyczynia się do wzbogacenia organizmu w kwas foliowy, kwas nikotynowy, czy witaminy B1, B2 oraz B6. Dodatkowo do jej cennych właściwości należy to, iż nie powoduje szybkiego wzrostu poziomu glukozy we krwi, a ponadto jest mniej kaloryczna niż zwykły cukier. To właśnie dlatego mogą ją stosować diabetycy oraz osoby pozostające na diecie redukcyjnej.

insulina - bifidobakterie

  • Redukcja masy ciała

Najnowsze badania wskazują, iż inulina może przyczyniać się do hamowania łaknienia, zwiększać odczuwanie sytości, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze ilości przyjmowanych posiłków. Wiele osób uznaje ją za składnik sprzyjający redukcji masy ciała, dzięki temu, iż jest ona niskokaloryczna (1,5 kcal w 1g) oraz często stanowi zamiennik tłuszczu w produktach spożywczych.

Możliwość zastosowania inuliny z roślin jako zamiennika tłuszczu sprawiła, iż jest ona niezwykle chętnie i często wykorzystywana m.in. do produkcji żywności niskokalorycznej, przeznaczonej dla osób dbających o swoją sylwetkę. To właśnie z tego względu występuje niezwykle często w np. słodkich deserach, co stanowi duże ułatwienie szczególnie dla tych osób, które będąc na diecie odchudzającej mają problemy silną wolą. Z zastosowania inuliny zadowolone będą także i ci, którzy po prostu dbają o swoje zdrowie i zależy im na prawidłowym odżywaniu.

  • Inulina w pożywieniu

Zastosowanie inuliny w przemyśle spożywczym polega głównie na zastępowaniu przez nią tłuszczu, ale i na obniżeniu wartości kalorycznej produktów spożywczych. Stąd cieszy się ona niezwykłą popularnością w przemyśle cukierniczym, ciastkarskim, ale i obecnie coraz częściej dodawana jest do innych produktów, w tym do jogurtów, deserów mlecznych, czy serów. Dodatkowo inulina jest dobrym stabilizatorem emulsji, dlatego chętnie wykorzystywana jest przez producentów w majonezach czy różnych sosach. 

Jeśli chodzi o smak inuliny, to można ją opisać jako łagodnie słodką (1/10 słodkości zwykłego cukru). Inulina wykorzystywana jest często jako zamiennik tłuszczu, a jej dodatek do pożywienia nie powoduje zmian organoleptycznych produktu, a jedynie obniża zawartość kilokalorii w wyprodukowanych produktach. Inulina chętnie wykorzystywana jest jest producentów, bowiem jej dodatek polepsza także konsystencję pożywienia oraz nadaje odczucie, iż spożywamy produkt kremowy i przyjemnie tłusty. Często wykorzystywana jest również jako błonnik pokarmowy – wówczas wspomaga redukcję masy ciała. 

  • Dobra dieta z inuliną

Dzisiaj konsumenci mają coraz większe wymagania, jeśli chodzi o jakość produktów spożywczych. Poszukują najczęściej tych zawierających składniki funkcjonalne, które charakteryzują się szerokim zastosowaniem i działaniem prozdrowotnym. Doskonałym przykładem jest właśnie inulina, która stanowi niemal przełom w myśleniu o składnikach działających korzystnie na zdrowie i żywienie człowieka. Dieta z niewystarczającą ilością prebiotyków zaburza mikroflorę jelit, prowadzi do wielu niekorzystnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Z kolei błędy żywieniowe bezpośrednio przyczyniają się do zmniejszenia odporności organizmu i mogą stać się czynnikiem kancerogennym – dlatego właśnie możesz wzbogacić dietę w produkty zawierające inulinę.

Zastosowanie inuliny

Inulinę można kupić w postaci białego proszku, albo pastylek. Wielu producentów decyduje się na jej dodatek do żywności jako mniej kalorycznego zamiennika cukru i tłuszczu, który powoduje większe uczucie sytości, ale i obniżające skłonność do uciążliwych zaparć. Na rynku dostępnych jest wiele suplementów zawierających choćby inulinę z cykorii.

W kuchni zaś możną ją używać jako zagęstnika do sosów, zup, kisieli, budyniu lub po rozpuszczeniu w wodzie, jako substancji żelującej do przygotowania galaretek. Można ją wykorzystać podczas przygotowywania domowych wypieków, przez co produkty będą mniej kaloryczne, ale i bardziej kruche. 

Czy warto stosować inlulinę? Wielu specjalistów nazywa ją nawet, jako zdrową słodycz. Ten naturalnie występujący wielocukier o właściwościach prozdrowotnych z pewnością znajdziesz bez problemu na półkach sklepu ze zdrową żywnością. Warto po niego sięgnąć, aby cieszyć się w pełni z jej wielu zalet.

2 komentarze
  1. Gosiaczek

    Znam ten prebiotyk bardzo dobrze. Stosowałam go na problemy z cholesterolem i jelitami. Nie wiedziałam jednak, że ma takie zastosowanie w kuchni. To jest dla mnie ciekawe. A w szafce pozostało mi jeszcze troszkę inuliny.

    Odpowiedz
  2. Werciak

    A to ciekawe, jest to dla mnie zupełnie nieznany temat. Moja siostra od lat zmaga się z cukrzycą czyli oznacza to, że suplement z inuliną może korzystnie wpłynąć na jej problemy zdrowotne?

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.