Dlaczego warto schudnąć?

verified author |
DLaczego warto się odchudzać?

Nadwaga i otyłość to jedne z najpowszechniejszych defektów wynikających z niezdrowego stylu życia. Skala tego zjawiska jest ogromna. Według Światowej Organizacji Zdrowia mamy do czynienia z epidemią. W 2022 roku, ilość osób otyłych na świecie może przekroczyć nawet 25%.

Większość ludzi podejmujących trudy odchudzania ma świadomość tego jakie korzyści niesie za sobą realizacja treningu, stosowanie diety czy suplementów. Część jednak nadal poszukuje odpowiedzi na pytanie fundamentalne dla naszej motywacji, a mianowicie: „Dlaczego warto schudnąć?”.

Dlaczego warto  się odchudzać?

Poszukujesz motywacji do odchudzania? Poznaj korzyści, które sprawią, że będziesz gotowa/y podjąć trudy tego wyzwania jeszcze dziś!

Zwiększenie długości życia

Według naukowców z uniwersytetu McGill w Kanadzie, zależność między otyłością, a długością życia jest ogromna. Wnikliwe badania dowiodły, że nadwaga i otyłość nie tylko utrudnia nam życie i wpływa na jego jakość. Może je również znacząco skrócić, nawet o 8 lat!

Poprawa samopoczucia

To jak się prezentujemy fizycznie ma wielki wpływ na naszą ogólną, życiową satysfakcję. Zgrabna sylwetka jest jednym z czynników, które determinuje nasze zadowolenie. To rzecz jasna przekłada się na nasze zdrowie psychiczne i minimalizuje ryzyko wystąpienia zaburzeń depresyjnych.

Poprawa wydolności i wytrzymałości organizmu

Nadmiar tkanki tłuszczowej ma ogromny wpływ na kondycję naszego organizmu. Dzięki zrzuceniu „balastu” możemy czerpać większą satysfakcję z uprawianego sportu, podnosić nasze zdolności oraz osiągać lepsze wyniki.

Zwiększasz możliwość poznania wymarzonej drugiej połówki

Choć wiele osób twierdzi, że „wygląd nie ma znaczenia” to eksperci i badacze przekonują, że szansa na znalezienie atrakcyjnej partnerki lub atrakcyjnego partnera zwiększa się wraz z podniesieniem naszej atrakcyjności.

Zaakceptujesz siebie

Osoby otyłe bardzo często nie akceptują siebie. Nie lubią przeglądać się w lustrze, unikają oglądania własnych zdjęć. Ich poczucie wstydu sprawia, że wręcz „nie lubią siebie”, co wpływa na ich życiową satysfakcję, humor i samopoczucie.

Wyeliminujesz inne defekty urody

„Boczki”, grube uda czy zbyt duży brzuch to niejedyne defekty urody, które pojawiają się u osób otyłych. Na skutek występowania nadwagi i otyłości wzrasta ryzyko występowania także wszelakich defektów skóry, tj. trądziku, cellulitu, rozstępów itp.

Korzyści finansowe

Osoby otyłe znacznie więcej pieniędzy wydają na leki i kosmetyki. Schudnij i potraktuj zdrowie swojego organizmu jako „lokatę oszczędnościową”.

Do jakich chorób prowadzi nadwaga i otyłość?

Poprawa urody, zwiększenie pewności siebie czy oszczędność pieniędzy to niewiele w porównaniu do korzyści zdrowotnych. Wszak, nadwaga i otyłość mogą przyczyniać się do wielu jednostek chorobowych.

Konsekwencje wynikające z zaniechania leczenia nadwagi i otyłości mogą być bardzo poważne. Dowiedz się jakie korzyści dla zdrowia niesie za sobą odchudzanie.

Zaburzenia psychosocjologiczne

Nadmiar tkanki tłuszczowej negatywnie odbija się na naszym poczuciu własnej wartości. Nierzadko skala zjawiska jest na tyle duża, że pojawiają się stany lękowe, które finalnie doprowadzają do silnych zaburzeń depresyjnych.

Nowotwory

Według badań, liczba zgonów wywołanych przez nowotwory jest znacznie większa u osób, które borykają się z nadwagą lub otyłością. Częściowo wynika to z faktu, iż nadmiar masy ciała skutkuje powstawaniem nowych komórek. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia komórek nieprawidłowych.U otyłych mężczyzn najczęściej diagnozuje się choroby jelita grubego oraz gruczołu krokowego. Natomiast otyłe Panie borykają się z rakiem piersi, szyjki macicy, jajników i pęcherza żółciowego.

Nadciśnienie tętnicze i inne choroby układu krążenia

Badania potwierdzają: otyłość i nadwaga to dwie przypadłości, które mają ogromny wpływ na pracę całego układu krążenia. Najczęściej występującymi defektami są: nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna, migotanie przedsionków, zmiany miażdżycowe.

Cukrzyca typu II

Ryzyko zgonu z powodu cukrzycy typu II wzrasta wraz z ilością zbędnych kilogramów. Obniżenie masy ciała o 10 kilogramów sprawia, że ryzyko śmierci z powodu cukrzycy maleje o nawet kilkadziesiąt procent.

Problemy ze stawami

Co oczywiste, otyłość doprowadza do problemów z układem ruchowym. Charakterystycznymi objawami są zwyrodnienia stawów oraz znaczne ograniczenie zdolności ruchowych.

Bezdech senny

Otyłość ma ogromny wpływ na jakość naszego snu. Odkładająca się tkanka tłuszczowa może doprowadzić do wystąpienia epizodycznych przerw w oddychaniu (obturacyjny bezdech senny). Więcej o tej przypadłości przeczytasz w artykule poświęconemu chrapaniu → Chrapanie i bezdech senny

Korzyści, a motywacja do odchudzania

Świadomość korzyści wynikających z odchudzania jest kluczowa do podjęcia działania. To jednak nie jest gwarancją odniesienia sukcesu. Owszem, pierwszy krok jest istotny, ale często bywa tak, że stan gotowości do działania utrzymuje się zaledwie przez kilka dni.

Wiele osób bardzo szybko rezygnuje wyszukując rozmaite wymówki. Nie jesteśmy zadowoleni z osiąganych rezultatów i po prostu „odpuszczamy”. Co zrobić, by do tego nie dopuścić? Jak wyeliminować wszelkie wymówki?

Odpowiedź na to pytanie z całą pewnością nie należy do najłatwiejszych. Procesy motywacyjne są bowiem zależne od szeregu różnych czynników, o które bezwzględnie należy zadbać.

  1. CEL
    W pierwszej kolejności należy ustalić cel. Istotne jest to, aby był szczegółowy. Zawierał takie informacje jak: ilość zrzuconych kilogramów, czas odchudzania, stosowane metody.
  2. PLAN
    Zadbaj o to, by Twój plan był przejrzysty i miał odpowiednią intensywność. Pamiętaj jednak, by na wstępie ilość założeń nie była zbyt duża, gdyż może to przynieść efekt odwrotny od oczekiwanego.
  3. PRZEGLĄDY
    Raz w tygodniu realizuj przegląd planu działania. Usprawniaj, zwiększaj intensywność treningową, wprowadzaj korekty. Spraw, by Twój plan był możliwie przyjemny i efektywny.
  4. NAGRODY
    Za dobrze wykonaną pracę nagradzaj siebie. Poza oczywistym efektem „lepszego JA” zadbaj o pomniejsze, cotygodniowe i comiesięczne gratyfikacje. Może to być np. wyjście do kina, zakup sukienki czy impreza.
  5. MONITORING EFEKTÓW
    Nic tak nie motywuje jak świadomość, że to co robimy jest skuteczne. Powiedz „sprawdzam” raz na 2-4 tygodnie i zobacz jaki poczyniłaś/eś progres. Pamiętaj jednak o tym, że zbyt często wchodzenie na wagę może sprawić, że efekty nie będą zadowalające.
  6. WIZUALIZACJA
    Każdego dnia (najlepiej w godzinach porannych) poświeć chwilę na wizualizację własnych efektów. Dzięki temu, „odświeżysz” motywację i przypomnisz sobie „po co chcę schudnąć”. Możesz również wrócić do tego akapitu w tym artykule „Dlaczego warto się odchudzać”?

Potrzebujesz motywacji do odchudzania? Sprawdź naszą publikację → Motywacja do ćwiczeń. Znajdziesz tam między innymi – motywacyjne filmy (metamorfozy innych osób), inspirujące cytaty oraz opis najczęstszych przyczyn braku motywacji.

Zdrowy tryb życia

Procesy redukcyjne mogą przyjmować różny charakter. Z jednej strony – „głodówki” i ostry trening, z drugiej zbilansowana dieta redukcyjna i spersonalizowane ćwiczenia. Oba rozwiązania pozwalają schudnąć, ale tylko jedno z nich można uznać za właściwe.

Aby móc mówić o zdrowym trybie życia, musimy zadbać o to, by nasza dieta była pełnowartościowa i zbilansowana. Wszakże, jeśli nie dostarczymy do organizmu wszelkich niezbędnych wartości odżywczych – proces redukcyjny może okazać się niebezpieczny dla naszego organizmu. Z tego też względu, bezwzględnie przestrzegamy przed stosowaniem jakichkolwiek rozwiązań o charakterze głodówkowym.

Istotnymi elementami zdrowego trybu życia są również:

  • regularny rytm dobowy
  • relaks (eliminacja czynników stresogennych)
  • zmiana nastawienia psychicznego

Zdrowy tryb życia ma ogromny wpływ na poziom naszej motywacji. Wszak, bezpośrednio oddziałuje na nasze samopoczucie, które wpływa na chęć do działania.

Z tego też względu, podejmując trudy odchudzania warto również zadbać o inne elementy. Z całą pewnością wpłyną one na trudność odchudzania. Im lepsza kondycja organizmu, tym lepiej możemy znosić trudy treningu redukcyjnego oraz diety.

17 thoughts on “Dlaczego warto schudnąć?

  1. Niestety bardzo często tracę motywację do tego by schudnąć. Próbowałam różnych diet, które nie przynosiły żadnych efektów bądź bardzo znikome. Myślę, że wszystko związane jest ze stresem i ciągłym biegiem w życiu dlatego chyba warto zwolnić..

    1. Pani Marzenko, stres zawsze negatywnie wpływa na nasz organizm. Podczas moich egzaminów na studiach przytyłam ok 5 kg.. Podjadanie słodyczy, brak czasu na odpowiedni posiłek – to tylko jedne z przyczyn mojej otyłości. Ale przyszedł taki moment w życiu w którym powiedziałam sobie stop. Nadmiar tkanki tłuszczowej ograniczał mój ruch i zmniejszył moją kondycję. Warto pójść na siłownię i udać się do dietetyka. Dziś czuję się lekka jak ptak 😉

  2. Z własnej autopsji wiem, że warto schudnąć dla samego siebie – nie dla drugiej osoby. Kiedy schudłam, czułam się nie tylko lepiej fizycznie ale poprawiło się moje myślenie i samoocena. Miałam więcej motywacji by rozwijać się zawodowo oraz prywatnie. Idąc przez miasto czuję się wolna i nieoceniana przez innych. Warto robić rzeczy dla siebie!

    1. Złote słowa! PRZEDE WSZYSTKIM – chudniemy dla siebie. Jak będziemy patrzeć na innych to… raczej marnie widzę to odchudzanie!!!

  3. Ja nie potrzebowałam takich publikacji by schudnąć, ale może dla kogoś będą pomocne. W każdym razie – chciałam powiedzieć, że… odchudzanie samo w sobie jest wartością. Zmiana trybu życia na zdrowszy, niesie za sobą nie tylko poprawę sylwetki, ale wywraca nasze życie do góry nogami (w pozytywnym znaczeniu). Zyskujesz na pewności siebie, masz więcej siły, szybciej myślisz i działasz. Jest po prostu łatwiej… NAPRAWDĘ!

    1. Myślę, że to jest klucz do sukcesu – tak traktować odchudzanie – tj. jako wartość dodaną. Bo jak podejdziemy do tego jak do przykrego obowiązku, to niestety może braknąć nam motywacji do działania…

  4. Wydrukuję sobie tę listę argumentów… bo czasami brakuje mi motywacji.
    Zresztą, u mnie odchudzanie trwa już zdecydowanie za dużo czasu…

    1. Warto! Pomaga. U mnie wisi na lodówce i… codziennie rano zastrzyk motywacji jest. Trzymam się w postanowieniu już 3 tygodnie 🙂

  5. Warto schudnąć po prostu dla siebie. Zdrowie jest najważniejsze, dlatego też ja staram się trzymać linię cały czas. Niegdyś miałam trochę „balastu”, ale obecnie – trzymam dietę i ćwiczę. Dzięki temu, w wieku 35 lat wyglądam lepiej niż niejedna nastolatka.

  6. Oj warto, warto! Spora zmiana w moim życiu nastąpiła po utracie 11 kilogramów… 😉
    Niestety nie jest to łatwe… spore wyzwanie, ale jak widać DA SIĘ :)))

  7. Zgadzam się w 100% z Żona, warto schudnąć dla samego siebie. Ja zawsze ważyłam niecałe 50 kg. Każdy mówił, że mam niedowagę.. ale czułam się bardzo dobrze. Odkąd przytyłam 5 kg czuję się jak słoń. Musimy sami czuć się dobrze we własnym ciele. Też planuję jakieś ćwiczenia lub suplementy.

  8. Artykuł daje sporo do myślenia. Korzyści jest MNÓSTWO, ale dla mnie tą najważniejszą jest zdrowie. Moja mama walczyła z otyłością całe swoje życie, niestety została pokonana przez cukrzycę typu II.

    Dzisiaj jestem na etapie rozpoczynania trzeciej dziesiątki nadwagi (tak, tak – schudłem 30KG!!), ale wiem, że jeszcze spora droga przede mną, by móc powiedzieć, że mam zadbany i zdrowy organizm.

    1. Mógłbyś napisać coś więcej? Rozumiem, że jest powyżej artykuł itd… ale takie historie są największą inspiracją. Jak doszedłeś do takich wyników? Jak wygląda Twoja dieta? Czy stosujesz jakieś wspomagacze?

  9. Warto, gdyż zyskujemy najlepszą wersję własnego „JA”. Jest to bardzo ważne, gdyż buduje naszą samoocenę i pewność siebie. Jeśli będziemy mieć zastrzeżenia do swojego wyglądu, to kompleksy mogą być naprawdę uciążliwe.

  10. Powiem TAK: WARTO SCHUDNĄĆ dla zdrowia. Przede wszystkim.
    Ja po zrzuceniu 12 kilogramów mam nie tylko od razu lepsze wyniki, ale także lepiej się czuję i mam więcej sił.

    Nie dbam o swoją atrakcyjność (wychodzę z załozenia, ze ładna buzia jeść nie da), ale zdrowie jest naprawdę kluczowe.

  11. Czytając takie artykuły i komentarze zastanawiam się często, czy ludzie są aż tak nieszczęśliwi w swoich ciałach? Wciąż tylko liczymy kalorie, mierzymy BMI, przeglądamy się w lusterkach. Czy waga w życiu jest tak istotna, że wszystko podporządkowujemy dietom? Wiadomo, że mężczyzna zwraca uwagę na to, czy kobieta jest szczupła lub czy ma zgrabne nogi lub płaski brzuch. Ale liczy się bardziej wnętrze człowieka niż wygląd. Szczęśliwy człowiek, który akceptuje siebie, ma więcej energii i wiedzie dłuższe życie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *