Dlaczego warto schudnąć?

Nadwaga i otyłość to jedne z najpowszechniejszych defektów wynikających z niezdrowego stylu życia. Skala tego zjawiska jest ogromna. Według Światowej Organizacji Zdrowia mamy do czynienia z epidemią. W 2022 roku, ilość osób otyłych na świecie może przekroczyć nawet 25%.

Większość ludzi podejmujących trudy odchudzania ma świadomość tego jakie korzyści niesie za sobą realizacja treningu, stosowanie diety czy suplementów. Część jednak nadal poszukuje odpowiedzi na pytanie fundamentalne dla naszej motywacji, a mianowicie: „Dlaczego warto schudnąć?”.

Dlaczego warto  się odchudzać?

Poszukujesz motywacji do odchudzania? Poznaj korzyści, które sprawią, że będziesz gotowa/y podjąć trudy tego wyzwania jeszcze dziś!

  1. Minimalizacja ryzyka wystąpienia wielu chorób
    Nadwaga i otyłość sprzyjają występowania wielu chorób, między innymi:
  • nadciśnienie tętnicze
  • miażdżyca
  • cukrzyca typu 2
  • dyslipidemia
  • przerost lewej komory serca
  • depresja

Co więcej, wzrasta ryzyko występowania chorób nowotworowych.

  1. Zwiększenie długości życia
    Według naukowców z uniwersytetu McGill w Kanadzie, zależność między otyłością, a długością życia jest ogromna. Wnikliwe badania dowiodły, że nadwaga i otyłość nie tylko utrudnia nam życie i wpływa na jego jakość. Może je również znacząco skrócić, nawet o 8 lat!

 

  1. Poprawa samopoczucia
    To jak się prezentujemy fizycznie ma wielki wpływ na naszą ogólną, życiową satysfakcję. Zgrabna sylwetka jest jednym z czynników, które determinuje nasze zadowolenie. To rzecz jasna przekłada się na nasze zdrowie psychiczne i minimalizuje ryzyko wystąpienia zaburzeń depresyjnych.

 

  1. Poprawa wydolności i wytrzymałości organizmu
    Nadmiar tkanki tłuszczowej ma ogromny wpływ na kondycję naszego organizmu. Dzięki zrzuceniu „balastu” możemy czerpać większą satysfakcję z uprawianego sportu, podnosić nasze zdolności oraz osiągać lepsze wyniki.

 

  1. Zwiększasz możliwość poznania wymarzonej drugiej połówki
    Choć wiele osób twierdzi, że „wygląd nie ma znaczenia” to eksperci i badacze przekonują, że szansa na znalezienie atrakcyjnej partnerki lub atrakcyjnego partnera zwiększa się wraz z podniesieniem naszej atrakcyjności.

 

  1. Zaakceptujesz siebie
    Osoby otyłe bardzo często nie akceptują siebie. Nie lubią przeglądać się w lustrze, unikają oglądania własnych zdjęć. Ich poczucie wstydu sprawia, że wręcz „nie lubią siebie”, co wpływa na ich życiową satysfakcję, humor i samopoczucie.

 

  1. Wyeliminujesz inne defekty urody
    „Boczki”, grube uda czy zbyt duży brzuch to niejedyne defekty urody, które pojawiają się u osób otyłych. Na skutek występowania nadwagi i otyłości wzrasta ryzyko występowania także wszelakich defektów skóry, tj. trądziku, cellulitu, rozstępów itp.

 

  1. Korzyści finansowe
    Osoby otyłe znacznie więcej pieniędzy wydają na leki i kosmetyki. Schudnij i potraktuj zdrowie swojego organizmu jako „lokatę oszczędnościową”.

 

Korzyści, a motywacja do odchudzania

Świadomość korzyści wynikających z odchudzania jest kluczowa do podjęcia działania. To jednak nie jest gwarancją odniesienia sukcesu. Owszem, pierwszy krok jest istotny, ale często bywa tak, że stan gotowości do działania utrzymuje się zaledwie przez kilka dni.

Wiele osób bardzo szybko rezygnuje wyszukując rozmaite wymówki. Nie jesteśmy zadowoleni z osiąganych rezultatów i po prostu „odpuszczamy”. Co zrobić, by do tego nie dopuścić? Jak wyeliminować wszelkie wymówki?

Odpowiedź na to pytanie z całą pewnością nie należy do najłatwiejszych. Procesy motywacyjne są bowiem zależne od szeregu różnych czynników, o które bezwzględnie należy zadbać.

  1. CEL
    W pierwszej kolejności należy ustalić cel. Istotne jest to, aby był szczegółowy. Zawierał takie informacje jak: ilość zrzuconych kilogramów, czas odchudzania, stosowane metody.
  2. PLAN
    Zadbaj o to, by Twój plan był przejrzysty i miał odpowiednią intensywność. Pamiętaj jednak, by na wstępie ilość założeń nie była zbyt duża, gdyż może to przynieść efekt odwrotny od oczekiwanego.
  3. PRZEGLĄDY
    Raz w tygodniu realizuj przegląd planu działania. Usprawniaj, zwiększaj intensywność treningową, wprowadzaj korekty. Spraw, by Twój plan był możliwie przyjemny i efektywny.
  4. NAGRODY
    Za dobrze wykonaną pracę nagradzaj siebie. Poza oczywistym efektem „lepszego JA” zadbaj o pomniejsze, cotygodniowe i comiesięczne gratyfikacje. Może to być np. wyjście do kina, zakup sukienki czy impreza.
  5. MONITORING EFEKTÓW
    Nic tak nie motywuje jak świadomość, że to co robimy jest skuteczne. Powiedz „sprawdzam” raz na 2-4 tygodnie i zobacz jaki poczyniłaś/eś progres. Pamiętaj jednak o tym, że zbyt często wchodzenie na wagę może sprawić, że efekty nie będą zadowalające.
  6. WIZUALIZACJA
    Każdego dnia (najlepiej w godzinach porannych) poświeć chwilę na wizualizację własnych efektów. Dzięki temu, „odświeżysz” motywację i przypomnisz sobie „po co chcę schudnąć”. Możesz również wrócić do tego akapitu w tym artykule „Dlaczego warto się odchudzać”?

Zdrowy tryb życia

Procesy redukcyjne mogą przyjmować różny charakter. Z jednej strony – „głodówki” i ostry trening, z drugiej zbilansowana dieta redukcyjna i spersonalizowane ćwiczenia. Oba rozwiązania pozwalają schudnąć, ale tylko jedno z nich można uznać za właściwe.

Aby móc mówić o zdrowym trybie życia, musimy zadbać o to, by nasza dieta była pełnowartościowa i zbilansowana. Wszakże, jeśli nie dostarczymy do organizmu wszelkich niezbędnych wartości odżywczych – proces redukcyjny może okazać się niebezpieczny dla naszego organizmu. Z tego też względu, bezwzględnie przestrzegamy przed stosowaniem jakichkolwiek rozwiązań o charakterze głodówkowym.

Istotnymi elementami zdrowego trybu życia są również:

  • regularny rytm dobowy
  • relaks (eliminacja czynników stresogennych)
  • zmiana nastawienia psychicznego

Zdrowy tryb życia ma ogromny wpływ na poziom naszej motywacji. Wszak, bezpośrednio oddziałuje na nasze samopoczucie, które wpływa na chęć do działania.

Z tego też względu, podejmując trudy odchudzania warto również zadbać o inne elementy. Z całą pewnością wpłyną one na trudność odchudzania. Im lepsza kondycja organizmu, tym lepiej możemy znosić trudy treningu redukcyjnego oraz diety.

Dlaczego warto schudnąć?
Ocena z 4 głosów