Jak zmotywować się do ćwiczeń?

Dziesiątki razy rezygnowałaś/eś z zaplanowanego treningu? Dopadała Cię frustracja i po prostu odpuszczałaś/eś kolejną sesję treningową? W większości przypadków główną przyczyną takiej sytuacji jest nieodpowiedni poziom motywacji.

Co to jest motywacja?

Motywacja to wewnętrzny stan człowieka określający gotowość do podejmowania określonego działania.

Poziom motywacji zależny jest w głównej mierze od procesów psychicznych i fizjologicznych. To właśnie one kierunkują zachowanie danej osoby na określenie danych założeń. W przypadku, gdy jednostka jest świadoma wyników konkretnych działań, wówczas mówi się o realizacji celów.

Motywacja do ćwiczeń

Zastanawiasz się co zrobić, aby wreszcie się udało? Jak podejść do tematu odchudzania lub budowy masy mięśniowej, by tym razem wynik był inny?

Musisz nauczyć się zarządzać swoją motywacją, tj. dbać o procesy wewnętrzne, które warunkują dążenie do określonych celów. Czynników kształtujących nasze chęci jest mnóstwo. Co zrobić, aby nie przegrać z własnym sobą?

Jeśli występują jakiekolwiek ograniczenia to miej świadomość, że tylko Ty je kształtujesz. Dziesiątki różnych wymówek, setki innych pomysłów na wypełnienie czasu i… Ty. Zdecyduj co jest dla Ciebie istotne – chwilowa przyjemność, czy długoterminowy cel, który przyniesie Ci nieporównywalnie większą radość i satysfakcję?

Najczęstsze wymówki

Do najczęściej pojawiających się wymówek zaliczamy:

„W pierwszej kolejności muszę zrobić coś innego” – wyszukujesz inne zadania, które klasyfikujesz jako istotniejsze. Łatwo jest odpuścić w momencie, kiedy wiesz, że robisz coś, co jest rzekomo „ważniejsze”.

„Mam zbyt dużo innych zajęć” – czujesz, że to wszystko zaczyna być zbyt uciążliwe. Twój organizm jest zmęczony i już wiesz, że to się nie uda? Wydaje Ci się, że pracując ciężko i tak nie uda Ci się pogodzić procesów modelowania ciała z pracą i innymi obowiązkami.

„Nie mam na to ochoty” – odchudzanie lub budowa masy mięśniowej stanowi dla Ciebie rodzaj kary. Chcesz za wszelką cenę uniknąć konieczności realizacji treningu i szukasz alternatywnych sposobów, dróg na skróty.

„Zacznę od poniedziałku” – odkładasz zadania w czasie. Planujesz wystartować od początku następnego tygodnia, miesiąca czy roku.

Świadomie poszukujemy pretekstów, które pozwolą nam wytłumaczyć się przed samym sobą lub innymi, że odpuszczenie treningu jest zasadne. Wymówek jest rzecz jasna znacznie więcej – zależą one od „kreatywności” osoby, która je wymyśla.

Buduj dobre nawyki
Aby pokonać prokrastynację musisz zbudować dobre nawyki. Wiąże się to rzecz jasna z pokonaniem własnych słabości i całkowitym wyeliminowaniem wymówek. Co więcej, musisz raz na zawsze skończyć ze „złymi nawykami”.

Kluczowym elementem budowania dobrych nawyków jest opracowanie szczegółowego planu działania. Przygotuj swój własny kalendarz, w którym uwzględnisz każdy trening wraz ze szczegółową „rozpiską”.

Twórz plany miesięczne (najlepiej w ostatni dzień poprzedzającego miesiąca), tygodniowe (najlepiej w niedzielę wieczorem) i dzienne (najlepiej wieczorem w dzień poprzedzający). Dzięki temu, zminimalizujesz ryzyko wystąpienia sytuacji losowych, które odciągną Twoją uwagę od treningu. Im bardziej szczegółowy będzie Twój plan dnia, tym lepiej.

Nie bądź zorientowana/y na wynik
Jednym z największych czynników demotywujących do działania są zbyt małe efekty. Stajemy na wagę, mierzymy się i uważamy, że nasz wysiłek nie jest proporcjonalny do osiąganych rezultatów.

Musisz podejść do ćwiczeń w trybie zadaniowym. Po prostu realizuj to, co do Ciebie należy i nie zerkaj na wagę. To nie jest w tym momencie najistotniejsze. Dbaj jedynie o to, by Twój trening był zrealizowany rzetelnie. Miarą sukcesu ma być Twoje zmęczenie, a nie to, czy po danej sesji udało Ci się poprawić wymiary. Realizując dobry plan treningowy, efekty prędzej czy później będą zauważalne gołym okiem.

Wizualizuj „nowe ja”
Świetnym sposobem na dbanie o wysoki poziom motywacji jest wizualizacja efektów. Uruchom wyobraźnię i poznaj siebie w nowej odsłonie. To wszystko jest w Twoim zasięgu, musisz jedynie poprzeć to swoją ciężką pracą.

Odpowiedz sobie na pytania: „Jak zmieni się moje życie, gdy nabiorę masy/schudnę?”, „Jakie korzyści będzie niosła za sobą ta metamorfoza?”. Spisz wszystko na kartce papieru i umieść w dobrze widocznym miejscu. Przypominaj sobie o tym za każdym razem, gdy pojawią się w Twojej głowie jakiekolwiek wątpliwości, co do zasadności realizacji treningu.

Nagradzaj siebie
Jeśli pracujesz to wiesz, że najlepszym systemem motywacyjnym są odpowiednie gratyfikacje od szefa. Nie wystarczy po prostu być zadowolonym z własnej pracy, by wstawać nad ranem z uśmiechem. Potrzebujesz solidnej motywacji zewnętrznej.

Możesz nagradzać się w dowolny sposób. Gratyfikacją może być zakup nowego ubrania, wyjście do kina czy relaks w SPA. Wszystko zależy od Twoich możliwości.

Pamiętaj jednak o tym, że nagrody nie mogą mieć wpływu na Twoje cele. Dla przykładu: jeśli Twoim celem jest redukcja zbędnej tkanki tłuszczowej, nie możesz nagradzać się pysznym kebabem, czy pizzą.

Poinformuj innych
Człowiek to jednostka, która z natury pragnie być lubiana i podziwiana. Możesz wykorzystać to w celu zwiększenia motywacji do ćwiczeń. Co musisz zrobić? Wystarczy, że poinformujesz innych o swoich celach i założeniach.

Powiedz rodzinie, przyjaciołom i znajomym o swoich planach treningowych. Dzięki tzw. efektowi Hawthorne’a – zwiększymy poziom swojej motywacji. Wszak, udowodniono, że człowiek jest zdecydowanie skłonniejszy do realizacji konkretnych działań wówczas, gdy jest świadomy, że ktoś się temu przygląda lub to kontroluje. Co więcej, zawsze łatwiej jest zrezygnować wtedy, gdy tylko my sami będziemy świadomi swojej porażki.

Motywacja do odchudzania / budowania masy mięśniowej

Procesy modelowania sylwetki podejmuje coraz więcej osób. Ile z nich osiąga sukces? Niewiele. Dzieje się tak, bo odchudzanie/budowa masy mięśniowej to proces, który jest naprawdę wymagający.

Nie mniej jednak – dziesiątki różnych przemian pokazują, że osiągnięcie wymarzonych efektów jest jak najbardziej możliwe. Zachęcamy do zaznajomienia się z kilkoma filmami umieszczonymi w popularnym serwisie YouTube. Zobacz metamorfozy innych: