Odsetek osób borykających się z nadwagą bezustannie wzrasta. Według najnowszych danych, nadwaga to bolączka 68% mężczyzn i 53% kobiet w Polce. Te szokujące statystyki podali eksperci przy okazji konferencji inaugurującej kampanię społeczną „Otyłość kontra zdrowie”. Na szczęście, świadomość społeczna wzrasta, czego dowodem jest rosnące zainteresowanie procesami redukcyjnymi. Dzisiaj pod lupę pragniemy wziąć odchudzanie bez diety – tj. redukcję wagi bez wykorzystania jadłospisów odchudzających.

Dlaczego warto schudnąć?

Co do tego, że nadwaga to problem niezwykle poważny – nie ma absolutnie żadnych wątpliwości. Nadmiar tkanki tłuszczowej może prowadzić do szeregu problemów zdrowotnych. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że prócz cukrzycy i chorób układu naczyniowego-sercowego, nadwaga i otyłość powoduje:

  • problemy z kręgosłupem
  • uszkodzenie stawów
  • zaburzenia z cyklem miesiączkowym
  • problemy z oddychaniem (m.in.: bezdech senny, chrapanie)
  • kamicę nerkową
  • zaparcia i hemoroidy

Prócz tego, nadwaga i otyłość to przyczyna szeregu defektów urody. Prócz naturalnego wpływu na sylwetkę, nadmiar tkanki tłuszczowej prowadzi również do występowania cellulitu.

Czy można schudnąć bez diety?

Nie ma żadnych wątpliwości, że odchudzanie to ogromne wyzwanie. Wszakże, aby schudnąć – musimy zmienić styl życia, tudzież zadbać o takie elementy jak: aktywność fizyczna, odżywianie czy regularny rytm dobowy. Według lwiej części społeczności podejmującej trudy odchudzania, największym wyzwaniem jest zmiana nawyków żywieniowych. Częstokroć pojawiają się pytania dotyczące odchudzania bez diety. Czy jest ono możliwe? Czy faktycznie można schudnąć bez restrykcyjnych wymagań?

Osoby pragnące schudnąć bez diety, powinny w pierwszej kolejności postarać się odpowiedzieć na pytanie dotyczące przyczyny swojej nadwagi. Jeśli nadmiar zbędnych kilogramów uwarunkowany jest głównie przez niezbilansowaną, niezdrową lub nieregularną dietę – wówczas odchudzanie bez zmian w odżywianiu może być niezwykle trudnym wyzwaniem. Nie mniej, na pewno nie jest niemożliwe.

Dieta bez diety

dieta bez diety W każdym przypadku warto wprowadzić drobne korekty w sposobie odżywiania. Nie oznacza to jednak, że musimy stosować się do restrykcyjnej diety. Po prostu warto uświadomić sobie, że niektórych rzeczy przy odchudzaniu po prostu nie powinniśmy jeść. Mowa przede wszystkim o:

  • słodyczach
  • fast-foodach
  • dosładzanym pieczywie
  • wędlinach
  • sosach
  • płatkach śniadaniowych

Warto również kontrolować to co pijemy. Przy odchudzaniu, warto wyeliminować:

  • dosładzane soki owocowe
  • alkohol
  • napoje gazowane

Jak nie trudno zauważyć – lista produktów zabronionych nie jest długa. Jednak dla wielu łakomczuchów rozstanie ze słodyczami, fast-foodami czy słodkimi napojami może być trudne. Reasumując, odchudzanie bez diety jest możliwe, ale w niemal każdym przypadku konieczne są drobne korekty i kontrola tego co spożywamy. Warto pamiętać o zastosowaniu kilku kluczowych zasad dotyczących zdrowego odżywiania, tj.:

  • jedz częściej, ale w mniejszych porcjach
  • staraj się konsumować posiłki zawsze o tych samych porach
  • jedz wolniej

Co więcej, wprowadzając zmiany w żywieniu, powinniśmy pamiętać także o tym, aby dostarczać organizmowi dostateczną ilość wody. Osoby odchudzające się powinny dostarczać minimum 2-3 litry wody w ciągu dnia. Pozwoli to:

  • przyśpieszyć metabolizmu
  • usprawnić proces detoksykacji
  • ograniczyć pragnienie i pokusę sięgania po dosładzane, wysokokaloryczne napoje
  • chwilowo ograniczy łaknienie

Jak wygląda odchudzanie bez diety?

To oczywiste, że lekkie korekty w diecie nie przyniosą efektów w postaci redukcji zbędnych kilogramów. Być może, za ich sprawą uda się powstrzymać gromadzenie i zwiększanie materiału zapasowego, ale z całą pewnością – nie będą wystarczające, aby spalać tkankę tłuszczową. Osoby pragnące schudnąć bez diety, muszą skoncentrować swoją siłę i uwagę na dwóch innych, kluczowych elementach odchudzania. Mowa oczywiście o: treningu redukcyjnym (aktywności fizycznej) oraz prawidłowej suplementacji (preparatach wspomagających trawienie i ograniczających apetyt).

Odchudzanie bez diety: aktywność fizyczna

Aby doszło do procesu spalania tkanki tłuszczowej, organizm musi wygenerować zapotrzebowanie energetyczne większe, aniżeli ilość dostarczanego materiału w diecie. Dlatego też, nieodłącznym elementem odchudzania jest trening. odchudzanie bez diety - trening Termin „treningu redukcyjnego” jest bardzo często źle interpretowany. Sporo osób uważa, że wystarczy po prostu nieco więcej się ruszać, aby schudnąć – niezależnie od formy, intensywności czy objętości. To nieprawda. Aby aktywność fizyczna, mogła być określana mianem redukcyjnej, musi spełniać kilka istotnych warunków:

  • być dostatecznie długa (trening kardio nie może być krótszy niż 30 minut)
  • realizowana powinna być przy odpowiednim pulsie (pomiędzy 60-70% maksymalnego tętna)
  • musi być regularna

Dla efektywności odchudzania, kluczowy jest odpowiedni dobór aktywności fizycznej. W przypadku braku zastosowania specjalistycznej diety odchudzającej, konieczna jest taka stymulacja organizmu, aby zwiększyć metabolizm. W wielu przypadkach, pseudo-eksperci sugerują tylko i wyłącznie realizację ćwiczeń aerobowych. To błąd! Wynika z faktu, iż podczas realizacji tzw. aerobów dochodzi do bardzo wysokiego spalania kalorii, ale przy tym tuż po zakończeniu treningu dochodzi do znacznego spowolnienia tempa metabolizmu. Dlatego też, realizując trening redukcyjny nie możemy zapominać o ćwiczeniach siłowych, które pozwolą przyśpieszyć metabolizm w czasie spoczynku. Proces spalania tkanki tłuszczowej zachodzi do 36 godzin po zakończeniu treningu siłowego.

Osoby, których zdolności wydolnościowe i wytrzymałościowe są na ponadprzeciętnym poziomie, mogą również pokusić się o realizację treningu interwałowego. Warto pamiętać, że trening powinien być oparty o ćwiczenia ogólnorozwojowe (angażujące jak największą ilość grup mięśniowych jednocześnie). Pozwoli to na szybszą redukcję tkanki tłuszczowej. W przypadku treningu aerobowego poleca się wykorzystać ćwiczenia takie jak: bieganie, jazda na rowerze, pływanie, jazda na rolkach. Natomiast trening siłowy opierać należy na ćwiczeniach wielostawowych (bazowych), tj.: przysiadach, martwym ciągu, wyciskaniu i podrzucie.

Odchudzanie bez diety: suplementacja

W telewizji, radio czy Internecie – w każdym z mediów natrafiamy na multum reklam suplementów diety. W większości przypadków, produkty przedstawiane są jako prawdziwe antidotum na nadwagę i otyłość. Rzecz jasna, zapewnienia producentów należy traktować z przymrużeniem oka. Trudno bowiem spodziewać się, że jedna tabletka/kapsułka pozwoli nam uporać się ze zbędną tkanką tłuszczową.Suplementy diety należy traktować jako swojego rodzaju dodatek do odżywiania. Ich celem jest:

  • ograniczenie trawienia
  • ograniczenie wchłaniania tłuszczów i węglowodanów
  • przyśpieszenie przemiany materii
  • wsparcie procesów detoksykacyjnych

W przypadku odchudzania bez diety, konieczne jest zastosowanie środków działających kompleksowo, tj. wykazujących wszystkie powyższe właściwości. Czy takowe istnieją? Rynek suplementów diet oferuje wiele rozmaitych produktów wspomagających odchudzanie. Przygotowaliśmy zestawienie trzech środków, które doskonale sprawdzą się przy redukcji bazującej głównie na aktywności fizycznej:

1. Green Barley Plus
Green Barley Plus to suplement diety oparty na dwóch składnikach: zielonym jęczmieniu oraz garcynii kambodżańskiej. Green Barley Plus Zielony jęczmień to doskonałe źródło błonnika – substancji, która: – ogranicza apetyt (powoduje uczucie sytości) – wspomaga procesy trawienne (przyśpiesza metabolizm) – eliminuje zaparcia i reguluje rytm wypróżnień Natomiast, garcynia cambogia to doskonałe źródło kwasu hydroksycytrynowego – silnego spalacza tłuszczu. Więcej o Green Barley Plus przeczytać można tutaj.

2. Fast Burn Extreme
Fast Burn Extreme to silny spalacz tłuszczu dla osób aktywnych. To wieloskładnikowa formuła, w której znajdziemy między innymi: forskolinę, ekstrakt z gorzkiej pomarańczy, ekstrakt z liści zielonej herbaty, ekstrakt z garcynii cambogia, chrom, kofeinę, witaminę B6 oraz ekstrakt z papryki rocznej (chili). fast burn extreme Produkt cieszy się świetnymi recenzjami i opiniami – zarówno ze strony ekspertów (dietetyków, lekarzy), jak i konsumentów. Więcej o Fast Burn Extreme przeczytać można tutaj.

3. Acai Berry Extreme
W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć suplementu diety opartego na jednym z najpopularniejszych superfood na odchudzanie – jagody Acai. Acai Berry Extreme Acai Berry Extreme to suplement dostarczający aż 500,00 mg ekstraktu z Acai Berry w jednej kapsułce. Za sprawą tej substancji, nie tylko ograniczymy apetyt i usprawnimy metabolizm, ale także poprawimy zdrowie. Wszak, jagoda acai to doskonałe źródło witamin, minerałów i innych kluczowych dla zdrowia organizmu substancji. Produkt bez wątpienia stanowi świetne uzupełnienie odżywiania. Więcej o Acai Berry Extreme przeczytać można tutaj. Pragniemy przy tym zauważyć, że nie zawsze musimy sięgać po gotowe rozwiązania. Nie mniej, założyliśmy, że wszyscy Ci, którzy pragną schudnąć bez diety – nie będą mieli ochoty na wdrażanie do jadłospisu niezbyt smacznych koktajlów i dietetycznych produktów określanych mianem naturalnych suplementów.

Jak szybko schudnąć bez diety?

Redukcja tkanki tłuszczowej to proces, o którym można powiedzieć, że przynosi efekty dopiero po określonym czasie. Trudno się bowiem spodziewać, że w ciągu kilku dni czy tygodni uda nam się uporać z nadwagą, którą – mówiąc kolokwialnie – hodowaliśmy przez miesiące/lata. Oczywiście, możemy schudnąć nawet kilkanaście kilogramów w ciągu miesiąca, ale nie będzie to miało nic wspólnego ze zdrowym podejściem. Co więcej, takie odchudzanie zwykle kończy się tzw. efektem jojo.

jak szybko schudnąć bez diety

Dlatego też, w pierwszej kolejności musimy zrozumieć, że odchudzanie to proces wymagający ogromu cierpliwości. Za optymalne (niezagrażające zdrowiu) tempo redukcji uważa się około 4-5 kilogramów w ciągu jednego miesiąca. Czy taki efekt można osiągnąć bez diety? Z całą pewnością. Korekty w odżywianiu i aktywność fizyczna w połączeniu z odpowiednią suplementacją mogą pozwolić na redukcję kilku kilogramów w skali miesiąca. Jednakowoż, warto zdać sobie sprawę, że decydując się na zwiększenie aktywności fizycznej, będziemy generować większe zapotrzebowanie energetyczne, co wpłynie na poziom głodu w organizmie. Dlatego też, absolutnie niezbędne jest to, aby kontrolować co i w jakich ilościach jemy. Jeśli pragniesz przyśpieszyć proces odchudzania, musisz większą uwagę przyłożyć do tego co jesz. O czym powinnaś/powinieneś pamiętać przygotowując swoje posiłki?

  • Prawidłowe proporcje
    Bilans wartości odżywczych powinien być stale kontrolowany. Należy bezwzględnie ograniczyć spożywanie wszelkiego rodzaju niezdrowych tłuszczów oraz cukrów prostych. Natomiast, warto zwiększyć udział pełnowartościowego białka w diecie.
  • Zwiększone spożycie warzyw
    Warzywa, prócz tego, że są znakomitym źródłem wielu witamin i minerałów, to w dodatku – w większości składają się z wody i dostarczają niezastąpionego błonnika. Dzięki temu, przy stosunkowo niskiej kaloryczności, odczuwamy uczucie pełnego nasycenia.
  • Patrz co pijesz!
    Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że nawet „100% soki owocowe” są… dosładzane. Chemia, barwniki, stabilizatory i konserwanty – to wszystko znajduje się w rzekomo „zdrowych sokach owocowych”. Najlepszym rozwiązaniem przy odchudzaniu będzie picie wody, herbaty (bez cukru) oraz świeżo wyciskanych soków z warzyw i owoców.

Co więcej, proces odchudzania możemy sobie ułatwić również poprzez:

  • Realizację zakupów po posiłku
    Kiedy jesteśmy głodni, wykazujemy większą skłonność do kupowania niezdrowej żywności. Mówiąc kolokwialnie – na wszystko mamy ochotę. Następstwem tego jest zwiększony dostęp do produktów w domu. Przez to, kiedy najdzie nas głód – od razu mamy bardzo szeroki wybór. A przecież – jeśli czegoś nie kupimy, to po prostu tego nie zjemy.
  • Dobór smacznych, ale zdrowych przekąsek
    Podjadasz? Zadbaj o dostępność zdrowych, niskokalorycznych przekąsek, po które będziesz sięgać bez wyrzutów sumienia.
  • Zakup elektrycznego grilla, kombiwaru czy sokowirówki
    Sprzęt pozwalający przygotowywać zdrowe, dietetyczne potrawy to świetny sposób na przełamanie kulinarnych schematów. Pozwoli Ci wdrożyć do codziennego odżywiania zdrowe dania, które wypełnią przestrzeń po fast-foodach i innych, niekorzystnych daniach.

Jak wytrwać w odchudzaniu?

Jak już zdążyliśmy wielokrotnie zaznaczyć – odchudzanie to proces bardzo trudny. Wymaga zaangażowania, czasu i samodyscypliny. Niestety, wiele osób podejmujących jego trudy – bardzo szybko się poddaje i po prostu rezygnuje. Istnieje jednak kilka „trików”, których wdrożenie może pozwolić Ci osiągnąć sukces w redukcji. Mogą okazać się receptą na Twój słomiany zapał oraz brak motywacji. Co zatem zrobić, aby wytrwać na redukcji? Przede wszystkim, w pierwszej kolejności warto precyzyjnie ustalić cel. Musi on zawierać oczekiwania dotyczące efektów odchudzania. Powinniśmy w nim uwzględnić nie tylko docelową wagę, ale także satysfakcjonujące wymiary – obwód w talii, biodrach czy udach. Opracowując cel, warto nie narzucać ram czasowych. Te powinniśmy ustalić w momencie planowania, tj. spisywania założeń dotyczących odchudzania. W przypadku odchudzania bez diety, kluczowe jest:

  • sprecyzowanie co i w jakich ilościach będziemy jeść, aby schudnąć
  • ustalenie jak często będziemy ćwiczyć oraz jakie formy treningowe zastosujemy
  • zaplanowanie skutecznej suplementacji

W planie działania warto także uwzględnić inne elementy mogące mieć wpływ na przebieg odchudzania, m.in.:

  • zakupy spożywcze (im rzadziej jesteśmy w sklepie, tym mniej pokus)
  • rytm dobowy
  • inne formy aktywności

W zasadzie – im bardziej szczegółowy będzie nasz plan, tym lepiej. Istotne jest to, aby nie dopuszczać do nudy – wszakże, w wielu przypadkach to właśnie ona odpowiada za podjadanie. Kolejnym krokiem jest opracowanie schematu monitorowania postępów. Wiele osób popełnia błąd i oczekuje natychmiastowych rezultatów. Zbyt częste pomiary – mogą być demotywujące. Dlatego też, polecamy ważyć się i dokonywać pomiarów z częstotliwością nie większą niż raz na dwa tygodnie. Świetnie na motywację do odchudzania wpłyną również inne elementy:

  • rywalizacja (odchudzanie z inną osobą o podobnych celach)
  • nagrody (wyłącznie za dobrze wykonaną pracę, koniecznie nie związane z procesem redukcji)
  • wizualizacje

Pragniemy przy tym zauważyć, że pielęgnacja motywacji jest istotna w każdym przypadku. Nawet jeśli wydaje Ci się, że jesteś zdeterminowany i nic Cię nie powstrzyma – kontroluj swoją motywację. Może ona wygasać w najmniej oczekiwanym momencie.

3 komentarze
  1. Arni

    A dla mnie… dieta to podstawa. Chcesz schudnąć… wejdź na dietę i tyle. Jak ktoś mi mowi, ze bez diety mozna schudnąć to się śmieje… Moze i można, ale… w jakim wymiarze?? Z dietą, chudnąć można o wiele szybciej. Jestem o tym przekonany.

    Odpowiedz
  2. Sierra

    A mi udało sie schudnąc bez diety. Okazało się, że wystarczy podkręcić metabolizm poprzez aktywność fizyczną i efekty przyszły niemal natychmiastowo. Pozbyłam się ponad 10 kilogramów w ciągu 3 miesięcy, co dla mnie było ogromnym sukcesem. Polecam skoncentrować się na bieganiu, ewentualnie pływaniu – te aktywności spalają najwięcej kalorii.

    Odpowiedz
  3. Wiola

    Odpowiem krótko: nie jest. Przestańcie wierzyć w bajki. Żeby schudnąć trzeba dbać o dietę, co zresztą – potwierdza ten artykuł. Bez diety to można jedynie kontrolować wagę przy pomocy treningu i suplementów. Nic więcej.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.