Dieta przy niedoczynności tarczycy, to obecnie bardzo popularny temat, bowiem z niedoczynnością tarczycy boryka się z roku na rok coraz więcej osób. Niedoczynność gruczołu tarczowego to przewlekła autoimmunologiczna choroba. Spowodowana jest ona interakcją między czynnikami genetycznymi a warunkami środowiskowymi, które nie zostały jeszcze do końca poznane. Leczenie tej choroby zależy od objawów klinicznych, jednak w zdecydowanej większości przypadków, wymagane jest stosowanie leków, zawierających brakujący hormon. W ostatnim czasie istnieje coraz więcej teorii mówiących o tym, iż to co jemy ma duże znaczenie we wspomaganiu leczenia niedoczynności tarczycy.

Niedoczynność tarczycy – przyczyny i objawy

przyczyny i objawy przy niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy jest zaburzeniem, w którym tarczyca produkuje za mało hormonów w stosunku do potrzeb organizmu. Tarczyca to niewielki narząd położony u podstawy szyi. Zaliczany jest on do gruczołów wydzielania wewnętrznego. Gruczoł ten odpowiada za wytwarzanie i uwalnianie dwóch hormonów: T3 (trijodotyroniny) oraz T4 (tyroksyny). Ich rolą jest regulacja funkcji większości tkanek w organizmie, mają wpływ na metabolizm naszego organizmu oraz na produkcję ciepła (termogeneza). Czynność tarczycy kontroluje przysadka mózgowa, która uwalnia TSH (hormon tyreotropowy) pobudzający tarczycę do produkcji T3 i T4.

Czynność tarczycy i przysadki pozostaje w ścisłej zależności: podwyższone stężenie hormonów wytwarzanych przez tarczycę powoduje zmniejszenie uwalniania TSH przez przysadkę mózgową, zaś niedobór hormonów tarczycy stymuluje produkowanie TSH. Zachwianie tej delikatnej równowagi w tym procesie, powoduje problemy w wydzielaniu hormonów, a problemy z tarczycą wpływają na pracę całego organizmu.

Jakie są przyczyny powstawania niedoczynności tarczycy:

  • stan po operacyjnym usunięciu gruczołu tarczowego – tarczycę operuje się w przypadku powstania wola guzkowego, choroby Gravesa i Basedova czy raka tarczycy. W wyniku usunięcia całej tarczycy dochodzi do powstania trwałej niedoczynności tarczycy.
  • choroba Hashimoto – jest to przewlekłe i autoimmunologiczne (wywołane przez własne przeciwciała) zapalenie tarczycy. Ze względu na powstanie niebolesnego zapalenia tarczycy dochodzi do jej powolnego niszczenia, co z kolei prowadzi do zmniejszenia produkcji hormonów.
  • stan po leczeniu jodem promieniotwórczym – leczenie jodem radioaktywnym jest precyzyjną i bezpieczną dla pacjenta terapią, bowiem nie wiąże się z inwazyjną operacją, ani długotrwałą hospitalizacją. Ułatwia to szybki powrót do normalnego życia. Leczenie to jest stosowane przy chorobach tarczycy w celu zahamowania czynności tarczycy, a co za tym idzie – zmniejszenia wydzielania hormonów przez ten narząd. Przeprowadzona terapia może skutkować niedoczynnością tarczycy.
  • polekowe zapalenie tarczycy
  • inne rzadsze zapalenia tarczycy – np. poporodowe zapalenia tarczycy, podostre zapalenie tarczycy
  • wtórna niedoczynność tarczycy powstała w wyniku chorób przysadki

Sama choroba daje szereg niespecyficznych objawów, takich jak:

  • tycie
  • ciągłe uczucie zmęczenia
  • ospałość
  • częste uczucie zimna
  • zaparcia
  • łamliwość włosów i paznokci
  • sucha i blada skóra
  • zaburzenia miesiączkowania

W momencie, kiedy zauważysz u siebie objawy niedoczynności tarczycy, zgłoś się do lekarza rodzinnego. Po przeprowadzeniu wywiadu skieruje cię do endokrynologa, który udzieli ci szczegółowych informacji. Jeśli na podstawie przeprowadzonych badań potwierdzi się diagnoza o niedoczynności tarczycy, zostanie włączone leczenie farmakologiczne, które polega na przyjmowaniu brakujących w organizmie hormonów tarczycy. Proces ten można jednak wspomóc – odpowiednią dietą i suplementacją.

Dieta przy niedoczynności tarczycy

co jeść przy niedoczynności tarczycy

Dieta w przypadku niedoczynności gruczołu tarczowego ma na celu poprawę pracy tego narządu. Polega to na dostarczeniu organizmowi wraz z pożywieniem takich składników, które będą wspomagać jego prawidłowe funkcjonowanie. Dieta w przypadku ten choroby polega także na unikaniu pewnych składników spożywczych, ale o tym za chwilę.

Selen – to mikroelement, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Posiada on właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające. Wpływa on również korzystnie na produkcję hormonów tarczycy. Co ciekawe sam gruczoł tarczowy jest miejscem w organizmie, w którym znajduje się najwyższe stężenie tego pierwiastka. Jest to najlepszy dowód na to, iż rola selenu w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy jest bardzo duża, a przyjmowanie produktów spożywczych bogatych w ten mikroelement może być wskazanie u osób borykających się z niedoczynnością tarczycy. W celu uzupełnienia niedoborów tego składnika , warto aby w diecie nie brakowało:

  • nasion słonecznika
  • ostryg, tuńczyka
  • orzechów brazylijskich
  • chleba pełnoziarnistego
  • mięsa (kurczaka, indyka, baraniny, wołowiny i wieprzowiny)
  • grzybów
  • jaj
  • mleka i przetworów mlecznych

Witamina D – odgrywa ona w naszym organizmie bardzo istotną rolę przy regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz przy utrzymaniu odpowiedniej gęstości kości. Powstaje w naszej skórze pod wpływem słońca, ale dla naszego zdrowia można ją również z powodzeniem suplementować. Witaminę D znajdziesz w takich produktach jak: ryby (dziki łosoś, olej z wątroby dorsza, śledź, sardynki) czy jajka.

Przeprowadzono nawet badania “dieta przy Hashimoto”, a dokładniej jak wpływa niedobór witaminy D na rozwój tej choroby. Wyniki wskazują na zależność między niedoborami witaminy D, a występowaniem choroby Hashimoto. Dieta bogata w witaminę D ma znaczenie dla przebiegu tej choroby, stąd jadłospis musi zawierać jej odpowiednią ilość. Biorą pod uwagę, iż suplementacja witaminą D jest bezpieczna, a jej niedobór występuje niemal w całej Polsce, najlepiej jest sprawdzić jej poziom w organizmie i ewentualnie sięgnąć po suplementację.

Żelazo – niedobór żelaza powoduje powiększenie tarczycy, zmniejszenie syntezy hormonu tarczycy, przyczynia się do zwiększenia wydzielania TSH oraz do rozwoju niedoczynności gruczołu tarczowego. Stąd warto jeść produkty bogate w ten składnik, a głównym źródłem żelaza są produkty zbożowe, mięso i jego przetwory, ale i soja, mak, żółtko jaja, fasola czy soczewica.

Cynk – niedobór tego składnika wpływa na zachwianie delikatnej równowagi hormonalnej. Konsekwencją niedoboru cynku jest zmniejszenie stężenia T4 i T3, a co za tym idzie rozwój objawów niedoczynności gruczołu tarczowego. Głównym źródłem cynku są zarodki pszenne, nasiona lnu, pestki dyni oraz produkty zbożowe (pieczywo pełnoziarniste, kasza gryczana i jaglana), mięso i jego przetwory.

Niedoczynność tarczycy charakteryzuje się spowolnieniem metabolizmu. Dlatego oprócz regularnego spożywania 4 lub 5 posiłków dziennie, co 3-4 godziny, warto wprowadzić również aktywność fizyczną. Warto również pamiętać o tym, aby ostatni posiłek spożywać około 2 godzin przed snem.

Ponadto przy niedoczynności tarczycy, jednym z często występujących objawów są zaparcia. Pomimo tego, iż jest to bardzo uciążliwa dolegliwość, bywa bagatelizowana. Metodą na pozbycie się zaparć jest uzupełnienie diety w źródła błonnika pokarmowego, takich jak pieczywo pełnoziarniste, kasze gruboziarniste, owoce, warzywa oraz nasiona. W przypadku osób z tym problemem szczególnie ważne jest przyjmowanie dużej ilości płynów. W diecie powinno się pojawić około 1,5 litra wody w ciągu dnia. Warto pamiętać również o tym, iż cukry proste nasilają zaparcia, dlatego wystrzegaj się słodyczy, ciast i ciastek.

Jod przy niedoczynności tarczycy

Jod jest jednym z podstawowych mikroskładników niezbędnych do prawidłowej pracy tarczycy i syntezy jej hormonów. Aby utrzymać właściwy poziom tego pierwiastka w organizmie zaleca się spożycie 150 µg w przypadku dorosłych, zaś w czasie ciąży i laktacji wartość ta wzrasta do 250 µg. Źródła jodu w pożywieniu to: ryby (tuńczyk, łosoś, krewetki, sardynki, dorsz, przegrzebki), produkty pochodzenia zwierzęcego (jaja, mleko i jogurty) oraz niektóre owoce (truskawki, żurawina). W oparciu o przeprowadzone badania naukowe wywnioskowano, iż braki tego składnika w jadłospisie mogą powodować poważne konsekwencje zdrowotne: od powstania wola do kretynizmu. Problem niedoboru jodu rozwiązano w wielu krajach poprzez wprowadzenie soli jodowanej. Co ciekawe także i nadmiar jodu przyczynić się może do powstania niedoczynności tarczycy, zwłaszcza u osób starszych.

Dieta bezglutenowa, a niedoczynność tarczycy

Informacje ze świata nauki wskazują, iż dieta bezglutenowa polecana jest wyłącznie w kilku przypadkach. Jednym z nich jest choroba z grupy autoimmunologicznych – celiakia. Jest to choroba trzewna, a badania pokazują, iż często osoby cierpiące na Hashimoto borykają się również z celiakią. Nie istnieją jednak dowody wskazujące na to, iż dieta Hashimoto nie powinna zawierać glutenu. Gluten w diecie osób chorujących na tę chorobę jest przedmiotem wielu dyskusji wśród lekarzy i nie ma na ten temat konkretnej odpowiedzi. Warto jednak pamiętać o tym, iż eliminacja glutenu z diety wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, a decyzja o jej rozpoczęciu powinna być zawsze dokładnie przemyślana.

Czego nie jeść przy niedoczynności tarczycy?

czego nie jeść przy niedoczynności tarczycy

W niedoczynności tarczycy warto z rozsądkiem spożywać substancje wolotwórcze zawierające związki goitrogenne. Są to substancje, które zmniejszają przyswajanie jodu z pożywienia. Składniki te występują przede wszystkim w:

  • truskawkach
  • batatach
  • gruszkach
  • brzoskwiniach
  • kalarepie
  • rzodkiewce
  • szpinaku
  • brukselce
  • jarmużu
  • brokułach

Warto jednak pamiętać, iż dieta w niedoczynności tarczycy nie musi oznaczać rezygnacji z tych produktów, bowiem obróbka produktów spożywczych zawierających duże ilości związków goitrogennych prowadzi do ich deazktywacji aż w 35%. Stąd w niedoczynności tarczycy nie musisz całkowicie rezygnować z tych produktów. Spożywaj je jedynie z umiarem, na przykład 2 razy w tygodniu, a nie wpłynie to na przyswajanie jodu z pożywienia i na produkcję hormonów tarczycy.

Suplementy diety na niedoczynność tarczycy? Co warto stosować?

Thyrolin

Przy niedoczynności tarczycy endokrynolog z pewnością zaleci stosowanie odpowiednich leków Ważne, aby przyjmować je regularnie, aby zawarte w nich składniki mogły wspomóc pracę tarczycy. Podobnie wygląda sytuacja z suplementami diety. Choć można znaleźć na rynku wiele, tylko nieliczne są godne polecenia. Doskonałym rozwiązaniem mogą okazać się tabletki na tarczycę Thyrolin. Suplement ten rekomendowany jest jako środek dla zdrowia tarczycy – można go stosować zarówno przy niedoczynności, jak i nadczynności. Wykazuje on wielokierunkowe działanie:

  • przyczynia się do odzyskania równowagi hormonalnej w organizmie
  • powoduje uczucie sytości i zmniejsza apetyt, co wpływa na regulację masy ciała
  • wspiera gospodarkę hormonalną tarczycy
  • wspomaga funkcjonowanie tarczycy

Co istotne, źródłem składników aktywnych są jedynie naturalne substancje, dlatego ryzyko wystąpienia niepożądanych reakcji jest bardzo niewielkie. Suplement ten wyróżnia także bardzo bogaty skład, a z punktu widzenia funkcjonowania tarczycy warto wspomnieć o:

  • Ekstrakcie z morszczyna pęcherzykowatego – doskonały przy chorobach tarczycy, wspomaga jej pracę, reguluje produkcję hormonów. Należy wspomnieć także o tym, iż ekstrakt z morszczyna może przyczyniać się do poprawy pracy układu trawiennego oraz hamować apetyt, powodując uczucie sytości.
  • Selenium SELECT – źródło drogocennego selenu. Dzięki opatentowanej formule możesz nie obawiać się o wchłanialność tego składnika oraz o ewentualne przedawkowanie.
  • Cynk – wpływa korzystnie na zdrowie całego organizmu. Ma również ogromne znaczenie dla ograniczenia pojawienia się problemów skórnych wywołanych nieprawidłową pracą tarczycy.
  • Biotyna – pewnie znasz ją w postaci witaminy B7. Działa łagodząco na pracę układu nerwowego oraz eliminuje defekty, które towarzyszą chorobom tarczycy (tj. zmniejsza problemy skórne i zapobiega wypadaniu włosów).
  • Lucerna siewna – pozwala utrzymać prawidłowy poziom cukru i cholesterolu we krwi.
  • Ekstrakt z korzenia ashwaghandy – jest to indyjski żeń-szeń ograniczający napięcie psychiczne.
  • Ekstrakt w kłącza imbiru lekarskiego – posiada szereg właściwości prozdrowotnych.
  • Bioperine – opatentowana formuła ekstraktu czarnego pieprzu. Składnik ten zwiększa przyswajalność selenu oraz witaminy B6.
  • Ryboflawina – powszechnie znana jako witamina B2, która wspomaga tworzenie czerwonych krwinek oraz pracę układu trawiennego przyspieszając metabolizm.
  • Witamina B6 – łagodzi objawy towarzyszące nadczynności i niedoczynności, takie jak nadmierne zmęczenie czy uczucie senności.
  • Witamina B12 – wspiera utrzymanie prawidłowej kondycji psychicznej.
  • Kwas pantotenowy – ten organiczny związek w tabletkach Thyrolin odpowiada za utrzymanie prawidłowego metabolizmu energetycznego.

Skład suplementu wiele obiecuje. Na rynku z trudem można spotkać inny suplement wspierający tarczycę, który oferuje takie bogactwo składników. Potwierdza to również wiele opinii zadowolonych użytkowników. Szczególnie często konsumenci chwalą sobie:

  • efektywność (suplement nie tylko wspiera tarczycę w jej pracy, ale i działa prozdrowotnie na cały organizm)
  • szybkość działania (wiele osób potwierdza, iż poprawa widoczna jest już po kilku dniach stosowania).

Choć produkt jest dostępny tylko w sprzedaży wysyłkowej, to wysyłka jest na tyle szybka, że nie stanowi to większego problemu przy dokonywaniu zakupu. A Thyrolin to bez wątpienia jedna z najlepszych propozycji dla wszystkich tych, którzy borykają się z chorą tarczycą.

Jak zatem może wyglądać śniadanie osoby cierpiącej z powodu niedoczynności gruczołu tarczowego? Z całą pewnością jadłospis powinien być dostosowany do preferencji żywieniowych pacjenta, jego potrzeb, przebiegu choroby i schorzeń współistniejących. Dania powinny być zbilansowane, pełnowartościowe i oparte na zasadach racjonalnego żywienia. Pamiętaj o porcji zalecanych warzyw i owoców. Sięgaj również po zdobycze w zakresie nowoczesnej suplementacji. Pozwoli ci to na opanowanie tej tak powszechnej dzisiaj choroby.

6 komentarzy
  1. Lilka

    W przypadku niedoczynności tarczycy regularne odżywianie jest szczególnie ważne a głodzenie sprzyja rozwojowi otyłości i zaburzeń metabolicznych.Nie są rekomendowane diety bardzo niskokaloryczne, a zalecenia żywieniowe powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta, masy ciała i aktywności fizycznej. Polecam udać się podobnie jak ja do dietetyka bo tylko on jest w stanie ułożyć nam dietę która w 100% będzie dla nas odpowiednia

    Odpowiedz
  2. Victoria

    Pożywienie, które spożywamy, ma bardzo duży wpływ na jakoś pracy tarczycy, dlatego warto zadbać o odpowiednią dietę. W przypadku osób z niedoczynnością tarczycy należy obniżyć kaloryczność posiłków, ponieważ spowolniony metabolizm i zatrzymywanie się wody w organizmie często są przyczyną nadwagi. Mój dietetyk zalecił mi by unikać pewnych produktów w jadłospisie jak np. Brokuły,Kalafior,
    Kapusta,Soja. Ale myślę że jest ich znacznie więcej 🙁

    Odpowiedz
  3. Basia

    Najważniejszą sprawą w diecie przy niedoczynności tarczycy jest zwiększenie ilości jodu dostarczanego wraz z pożywieniem oraz zwiększenie ilości spożywanego białka. Gdy źle się odżywialam od razu można było to zauważyć. Moja skóra była bardzo blada i sucha, miałam powtorne problemy z koncentracją. Jak się później okazało uczucie ciągłego zimna i ociężałośc też były spowodowane złą dietą przy niedoczynności. Dlatego zachęcam wszystkich by nie leczyć się samemu a korzystać z porad doświadczonych dietetyków którzy odpowiednią dobiorą nam dietę 🙂

    Odpowiedz
  4. Filip

    Leczenie niedoczynności tarczycy polega głównie na farmakoterapii. Odpowiednio zbilansowana dieta jednak, choć nie zastąpi w pełni działania leków, to napewno przyczynia się do poprawy funkcjonowania organizmu. Dieta taka powinna być przede wszystkim bogata w jod. Do produktów bogatych w ten składnik możemy zaliczyć ryby morsie, takie jak dorsz, mintaj, halibut, tuńczyk i makrela, oraz owoce morza – małże i ostrygi

    Odpowiedz
    • Ula

      Produkty, które niewątpliwie poprawią funkcjonowanie organizmu przy niedoczynności tarczycy, zawierają jod, żelazo, selen czy cynk. Duże źródła jodu możemy znaleźć w postaci ryb morskich czy też owoców morza. Jeśli chpdzi o źródła żelaza w diecie są to m.in. otręby, produkty pełnoziarniste, bób, groszek zielony, pietruszka,awokado, pestki dyni i len. Selen szczególnie znajdziemy w produktach pełnoziarnistych natomiast cynk uzupełniamy poprzez spożywanie ciecierzycy, czosnku, dyni, nasion słonecznika czy lnu.

      Odpowiedz
  5. Halina

    Oprócz dobrze dobranej diety warto zaopatrzyć się w suplement. Ja choruję na niedoczynność już naprawdę długo. Moje dobre samopoczucie zawdzięczam mojemu dietetykowi. Odpowiednio dobrano mi dietę, ale zw względu na to że zdarzały się niedobory witamin które powinnam dostarczać to dostałam również wskazanie fo suplementu. Jest on uzupełnieniem mojej diety i naprawdę całość współgra rewelacyjnie

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.