Dieta 50/50 kusi tym, co wydaje się niemal niemożliwe – można jeść niemal co się chce i nie przybierać na wadze. Wprawdzie co drugi dzień, ale ten rodzaj diety może faktycznie wydawać się zaskakujący. A może właśnie w tym tkwi tajemnica jej popularności i dieta ta powtórzy w Polsce swój amerykański sukces?

Dieta 50/50 – co to jest?

Autorką diety jest dr Krista Varady, a cały pomysł diety 50/50 opiera się na zasadzie drugiego dnia. Jest to dieta przemienna, co oznacza, że nie trzeba przestrzegać wyśrubowanych norm oraz nie pojawia się tutaj głodzenie. Istotne jest jednak to, aby będąc na diecie już pierwszego dnia zredukować ilość przyjmowanych kalorii do 25 procent z całego zapotrzebowania kalorycznego w ciągu doby. Takiej zasady należy trzymać się co drugi dzień. Zaś w pozostałe dni należy ograniczyć dzienną dawkę przyjmowanego tłuszczu do 30 procent. Oznacza to, że w te dni można spożywać jedynie te produkty, które mają niską zawartość tłuszczu, aby nie przekroczyć dozwolonej ilości tłuszczu.

​Takie założenia dają swobodę i dobrowolność w dobieraniu produktów, które znajdą się na naszym stole. W założeniach diety nie ma miejsca na żadną głodówkę, stąd funkcjonowanie całego organizmu nie zostaje zaburzone, a po zakończeniu diety nie jesteśmy narażeni na efekt jojo.

Zasady działania diety

Dieta 50/50 to połączenie zarówno aspektu dietetycznego, jak i ćwiczeń fizycznych. To co jednak wyróżnia tę dietę spośród wielu innych, jest naprzemienność dni – stąd właśnie nazwa diety (po ang. “the every other day diet”). Mamy więc do czynienia z:

  • dniem diety
  • dniem ucztowania

Bez trudu można się domyślić, że dzień diety jest to dzień bardziej restrykcyjny, w którym to spożywamy około 25 dziennego zapotrzebowania energetycznego. A co się dzieje w drugi dzień? Czy w dniu ucztowania można bezkarnie nadrobić stracone kalorie? W pewnym stopniu tak. Otóż faktycznie można sobie ten dzień pozwolić na niemal dowolne, ulubione, nawet te nie do końca zdrowe posiłki, z jednym założeniem – nie można przekroczyć założonego maksymalnego poziomu kalorycznego. Następujący po dniu rozpusty, dzień diety jest już bardziej wymagający i trzeba bacznie uważać na przyjmowane posiłki.

W “dniu diety” należy spożyć jeden większy posiłek (obiad) bardziej energetyczny, zaś resztę kalorii można dostarczyć wraz z pozostałym jedzeniem. Ważne jest, aby dostarczyć organizmowi dużo białka ze względu na uczucie sytości, które odczuwamy po jego spożyciu. Do picia warto jest przygotować coś ciepłego, bez dodatku cukru. Ten dzień diety to również wykonywanie porannych ćwiczeń o umiarkowanym nasileniu.

W drugi dzień, w “dzień ucztowania” warto zjeść solidne posiłki, których wartość kaloryczna może wynosić dla kobiet 2000 kcal, zaś dla mężczyzn 2500 kcal. Choć w założeniach diety ten dzień jest dość luźny, to jednak nie można zapominać o tym, że osoby z nadwagą, bądź otyłe, powinny wykazać się rozsądkiem w spożywaniu pokarmów.

Dieta 50/50 – efekty

dieta 50/50 - efekty

Badacze przyjrzeli się diecie 50/50, a wyniki ich badań mogą zaskoczyć. Okazuje się bowiem, że ma ona kila istotnych zalet:

  • odchudza osoby stosujące tę dietę
  • poprawia stan naszego zdrowia
  • chroni przed chorobami serca
  • zmniejsza poziom cholesterolu we krwi

Co zaskakujące, dieta 50/50 zmniejsza również ryzyko wystąpienia chorób serca. Stąd jeśli naszym celem nie jest odchudzanie, a poprawia stanu zdrowia i kondycji, warto także zastanowić się, czy dieta 50/50 nie jest właśnie dla nas. Ponadto jej założenia nie są skomplikowane, więc nie powinno nikomu sprawić trudności jej zastosowanie i wytrwanie przy jej założeniach co czasu, aż osiągniemy upragniony cel. 

Czy jednak dieta ta faktycznie działa? 

Z pewnością redukcja kaloryczna przyjmowanych posiłków ma proste przełożenie na spadek masy ciała, o ile będzie jej towarzyszył umiarkowany wysiłek fizyczny i o ile sama dieta będzie przestrzegana. Pod tym względem dieta 50/50 będzie skuteczna, gdyż jest to dieta redukcyjna, wykorzystująca psychologiczny trick w postaci naprzemienności jej stosowania. To z kolei bezpośrednio przekłada się na zwiększenie motywacji do zrzucania zbędnych kilogramów. Istnieje jednak ryzyko, że “dzień ucztowania” potrwa dłużej niż zakłada to stosowana dieta.

Ponadto jak pokazują liczne badania, jedną z najważniejszych przyczyn rezygnacji z rozpoczętej kuracji jest poczucie klęski towarzyszące złamaniu jej zasad. Przy metodzie 50/50 nie przeżywasz tego rodzaju stresu, co z pewnością zwiększa szanse na Twój sukces. Wiele osób obawia się również, że po “dniu diety” niemal rzucą się na jedzenie jak wygłodniały wilk. Możesz spokojnie zapomnieć także i o tych obawach. Podczas “dni chudych” żołądek zacznie się stopniowo obkurczać, a następnego dnia nie będziesz w stanie spożyć dużych porcji. Oczywiście warto zachować umiar, także i w “dni rozpusty”, aby efekty kuracji można było szybciej zaobserwować. Czasem pozwól sobie na porcję lodów, ale zapomnij raczej o całym opakowaniu. Dieta ta zadziała o ile w “dni tłuste” będziesz jeść jak każdego normalnego dnia. Najlepiej jest dobrze rozplanować sobie jadłospis. Zaleca się przyjmowanie 5 posiłków: trzy konkretne (śniadanie, obiad i kolacja) oraz dwa lżejsze (drugie śniadanie i podwieczorek). Nie można zapominać również o świeżych owocach, warzywach, produktach zbożowych z pełnego ziarna oraz produktach mlecznych.

Naukowcy zajmujący się tą dieta wskazali, iż komórki tłuszczowe po miesiącu stosowania takiego sposobu odchudzania uległy zredukowaniu nawet o 35 proc. Dowodzi to, że efekty spadku masy ciała są w Twoim zasięgu. Zauważono także, że po 7-10 dniach takiej kuracji odczuwa się przypływ sił witalnych, zaś najlepiej czuły sie te osoby po miesiącu odżywiania taką metodą.

Dieta co drugi dzień – więcej korzyści

Pomysłodawca tej metody odchudzania przekonuje, że stosując takie zasady nie tylko nastąpi redukcja wagi, ale i przyczyni się ona do spowolnienia biologicznego starzenia się komórek w organizmie oraz do podniesienia poziomu energii. Naukowcy przeprowadzili badania, których wyniki wskazują, że regularne stany lekkiego głodzenia przyczyniają się do tego, że organizm uruchamia gen SIRT1. To właśnie dzięki włączeniu tego genu komórki znacznie szybciej uwalniają tłuszcz oraz przyspieszają jego spalanie. Ponadto spowalnia od podział komórek, dzięki czemu żyją one dłużej. Pobudzony w ten sposób gen korzystnie oddziałuje również na procesy naprawcze DNA oraz potrafi łagodzić stany zapalne toczące się organizmie.

Dozwolone produkty diety 50/50

produkty diety 50/50

Choć pomysłodawcy diety 50/50 nie są zwolennikami restrykcyjnego odchudzania ściśle określonymi składnikami, to oczywistym jest, że efekty diety zależą od tego, jak będziemy się odżywiać w trakcie jej trwania. Dlatego także i ta dieta zaleca ograniczenie spożywania wysoko tłuszczowych, bardzo przetworzonych produktów, aby nasz jadłospis zawierał jak najmniej węglowodanów, tłuszczy i cukrów. Zamiast nich możesz wprowadzić produkty pełnoziarniste, zawierające dużą ilość korzystnego dla zdrowia błonnika.

Ważne, aby wybierać jedynie pełnowartościowe produkty, które dostarczą organizmowi niezbędnych składników odżywczych, minerałów i witamin. Nawet tak swobodne podejście do odchudzanie, jak w przypadku tej diety, najważniejsze jest to, czym się odżywiamy. Sięgając jedynie po produkty z dużą zawartością węglowodanów, cukrów i tłuszczy, nie możemy spodziewać się spektakularnych efektów odchudzania. Ponadto może dojść do sytuacji, kiedy nawet i ta dieta okaże się szkodliwa, bowiem brak zróżnicowania produktów spożywczych może doprowadzić do niedoboru wielu cennych składników, czego konsekwencją będzie pogorszenie stanu zdrowia.

Nie istnieje jednak wzorcowa wersja diety. Jest wiele rozbieżności, które odnoszą się głównie do tego, co i ile można jeść w dni lekkie. Można nawet napotkać interpretacje, które sugerowały, aby najlepiej nie jeść nic w dni z dietą. Taka koncepcja jednak nie przyjęła się, gdyż niewiele osób chciało tak radykalnego ograniczenia przyjmowania pożywienia co drugi dzień. Uznano zatem, że w dniu postu należy spożywać 1/2, a lepiej 1/3 kalorii, jaką przyjmujesz w dzień rozpusty. Dokładna wartość kalorii zależy jednak od stopnia naszej aktywności. Można przyjąć, iż w siedząc przy komputerze powinno się dostarczyć 800-1000 kcal na dzień, zaś pracując fizycznie, albo intensywnie uprawiając sport – 1200 do 1300 kcal (w przypadku mężczyzn wartości te są wyższe).

Warto jest pamiętać o tym, że dzień z dietą to:

  • picie dużej ilości wody niegazowanej
  • żucie gumy bez dodatku cukru
  • wypijanie kawy bezkofeinowej, herbaty, albo naparów ziołowych

Dieta 50/50 – przykładowy jadłospis

Dzień pierwszy – z dietą (1000 kcal)

  • I śniadanie: pół kubka kawy z mlekiem (0,5 proc. tłuszczu), kromka chleba graham, 2 plasterki chudej polędwicy drobiowej, liść sałaty 
  • II śniadanie: niewielki jogurt naturalny oraz jabłko
  • Lunch: niewielka, grillowana pierś z kurczaka, do tego ugotowany ziemniak, sałatka przygotowana z 4 małych pomidorów, trochę cebuli, papryki oraz z plasterka chudego białego sera
  • Podwieczorek: szklanka świeżo wyciskanego soku z pomarańczy z odrobiną cytryny
  • Kolacja: sałatka z podgotowanych warzyw (250 g), 1/2 szklanki gotowanego ryżu, a do tego plasterek sera żółtego (typu light)

Dzień drugi – “tłusty” (2500 kcal)

  • I śniadanie: 250 ml chudego mleka wraz z 50 g ulubionego musli, kromka chałki, waniliowy serek homogenizowany (135 g), jabłko, do picia 250 ml soku grejpfrutowego
  • II śniadanie: 2 kromki razowego chleba, 5 g masła, 3 liście sałaty, 2 plasterki drobiowej wędliny, szklanka soku jabłkowo-marchwiowego
  • Lunch: 200 g pieczonych ziemniaków, dorsz z grilla, sałatka z rzodkiewki i szczypiorku ze śmietaną, ciastko z kremem i herbata
  • Podwieczorek: sałatka z owoców sezonowych, 125 ml soku z pomarańczy
  • Kolacja: bułka grahamka, 5 g masła, 2 plastry sera żółtego, ogórek, 2 plasterki wędliny, kakao

Dzień trzeci – z dietą (1000 kcal)

  • I śniadanie: szklanka herbaty bez cukru, bułka żytnia, łyżka twarożku ze szczypiorkiem 
  • II śniadanie: kefir, gruszka
  • Lunch: 150 g smażonego filetu z dorsza, 2 łyżki kaszy kuskus, surówka z czerwonej kapusty, cebuli marchewki
  • Podwieczorek: szklanka soku z jabłek (świeżo wyciśniętego)
  • Kolacja: sałatka z gotowanych buraków, plastra szynki z 2 łyżkami jogurtu naturalnego

Dzień czwarty – “tłusty” (2500 kcal)

  • I śniadanie: kromka chleba, jajko na miękko, nektarynka, kawa 
  • II śniadanie: sałatka z majonezem, bułka, szklanka soku pomidorowego
  • Obiad: pierś z indyka z kaszą gryczana, dowolna surówka, ciastko
  • Podwieczorek: serek brzoskwiniowy
  • Kolacja: 3 naleśniki z bananami, herbata z cukrem
0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.