Tłuszcze zazwyczaj kojarzą się nam źle. Pierwsze myśli na ich temat to: niezdrowe i wysoko kaloryczne. Warto jednak pamiętać o tym, że istnieją także zdrowe tłuszcze, który niezwykle korzystnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu: dodają energii, czy pomagają spalać zbędne zapasy tkanki tłuszczowej. Tak właśnie jest w przypadku oleju MCT.

Olej MCT – co to jest?

Kwasy tłuszczowe MCT, to średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe (Medium Chain Triglicrides), charakteryzujące się wyjątkową budową chemiczną, dzięki czemu uzyskują szczególne właściwości w porównaniu do kwasów tłuszczowych długołańcuchowych dominujących w naszym pożywieniu. Sposób trawienia tych kwasów tłuszczowych także różni się od tych tradycyjnych, gdyż z przewodu pokarmowego wchłaniane są one bezpośrednio przez żyłę wrotną do wątroby. To właśnie dzięki temu specyficznemu sposobowi trawienia przypisywane są im szczególne właściwości dietetyczne, ale i zdrowotne. 

Kwasy tłuszczowe MCT wchłaniają się do krwi niezwykle szybko, a ze względu na to, iż w krwiobiegu transportowane są w postaci chylomikronów, nie powodują zwiększenia ryzyka wielu chorób, w tym miażdżycy. Te średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe stosowane są nawet w stanach chorobowych, w których doszło do zaburzeń wchłaniania tłuszczów, ale i w przypadku nieodżywienia, chorób wątroby, czy niektórych przypadłości metabolicznych.

Olej MCT - co to jest

Niezwykle interesujące jest, iż te kwasy tłuszczowe potrzebują do spalania aż dwukrotnie mniej tlenu niż pozostałe kwasy tłuszczowe. Z tego właśnie względu olej MCT zaleca się szczególnie osobom o zwiększonej aktywności fizycznej. Szybkie wchłanianie i przekształcanie oleju oszczędza niezwykle potrzebne zapasy glikogenu mięśniowego w czasie wysiłku. Z tego względu olej MCT warto stosować w przypadku wspomagania w trakcie wysiłku fizycznego, gdyż stanowi on szybkie źródło energii, ale i jest dobrą metodą regeneracji po intensywnym treningu. Zalecany jest zarówno w czasie budowania masy mięśniowej, jak i podczas redukcji wagi. Wielu zaleca także stosowanie go w przypadku diet ketogenicznych.

10 korzyści z zastosowania kwasów tłuszczowych MCT

1. Dzięki nim możesz łatwiej schudnąć – są one całkowicie metabolizowane przez wątrobę z uwolnieniem energii, bez tendencji do magazynowania się w postaci niechcianej tkanki tłuszczowej. Ponadto dietetyczne właściwości wynikają z faktu, że wchłaniają się one bezpośrednio z przewodu pokarmowego do żyły wrotnej, a dodatkowo do ich trawienia nie jest wymagane enzymy (ani żółć, ani lipaza), w odróżnieniu od pozostałych kwasów tłuszczowych. Warto pamiętać, iż wchłaniają się do krwiobiegu bardzo szybko, a do spalania potrzebują dwukrotnie mniej tlenu niż inne kwasy tłuszczowe. Nie do pominięcia jest fakt, iż charakteryzuje je dwukrotnie większa energia spalania niż białka czy węglowodany, co powoduje podniesienie temperatury ciała (termogenezy organizmu). Innymi słowy można powiedzieć, że olej MCT zamieniany jest na energię w wątrobie i dlatego nie jest zamieniany w tłuszcz. Dodatkowo przeprowadzone badania wskazują, iż olej MCT wspiera spalanie tłuszczu oraz zwiększa metabolizm organizmu.

2. Olej MCT to stabilne źródło energii na wiele godzin – obecność w diecie tego składnika sprawia, że jest on niezwykle łatwym źródłem energii dla mięśni, mózgu i serca. Ten rodzaj tłuszczy przypomina bowiem węglowodany proste, które niezwykle szybko zamieniane są na energię.

3. Zmniejszają apetyt – jedną z podstawowych zalet oleju MCT jest zwiększenie uczucia nasycenia, dzięki czemu możesz jeść rzadziej i mniej. A dzięki temu możesz łatwiej pozbyć się zbędnych kilogramów. Warto stosować olej MCT w trakcie spożywania posiłków, gdyż właśnie wtedy wykazuje największą skuteczność.

4. Olej MCT reguluje poziom glukozy we krwi – kolejną zaletą przyjmowania olejów MCT, jest stabilizowanie poziomu glukozy we krwi. Przekłada się to bezpośrednio na zmniejszenie masy ciała, ale i na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób metabolicznych. Należy wspomnieć, iż olej MCT wpływa bezpośrednio na lepszą odpowiedź komórek na insulinę, co w większym stopniu pozwala skorzystać z jego działania anabolicznego (tzn. przyspieszającego dzielenie się komórek tworzących określone tkanki organizmu).

5. Korzyści dla naszej odporności – średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe MCT wykazują działanie antybakteryjne, ale i pozwalają zmniejszyć objawy zakażenia grzybami Candida oraz bakteriami e. Coli. Skąd takie działanie? Olej MCT wspomaga bowiem działanie bakterii jelitowych, które to odpowiedzialne są w dużym stopniu za poprawne działanie układu odpornościowego. Specjaliści zalecają, aby stopniowo zwiększać jego ilość w diecie, jeśli zależy nam na maksymalnym wykorzystaniu działania tego składnika.

6. Stanowi doskonałe zabezpieczenie przez utratą masy mięśniowej – ta właściwość kwasów MCT jest szczególnie ważna dla tych, którzy pozostają na diecie odchudzającej. Olej MCT dostarcza bowiem energii dla mięśni, przez co cieszy się szczególną popularnością wśród osób uprawiających sporty wytrzymałościowe, które szczególnie narażają na spalanie masy mięśniowej.

7. Olej MCT jako wzbogacenie smaku – naturalne źródło oleju MCT, to olej kokosowy. Nierafinowany olej kokosowy ma dość silny, charakterystyczny smak i zapach, zaś oczyszczone oleje MCT, są go zupełnie pozbawione. Sprawia to, iż można je zastosować w wielu różnych potrawach. Jak powszechnie wiadomo, to tłuszcz jest nośnikiem smaku, stąd zastosowanie w jadłospisie dodatku MCT, wzbogaca smak przygotowanych potraw.

8. Wpływa na poprawę stanu organizmu – u osób pozostających na zwykłej diecie, nie dochodzi do ketozy, czyli stanu, w którym mózg czerpie energię z ciał ketonowych. Jeśli jednak decydujesz się na wprowadzenie do diety oleju MCT, zyskasz dodatkowe, niezwykle łatwo przyswajalne źródło energii.

9. Wsparcie dla mózgu – olej MCT to szybkie źródło zdrowej energii, której potrzebuje mózg. Dzięki przeprowadzonym badaniom naukowcy odkryli, iż oleje MCT wpływają na poprawę pamięci u chorych na chorobę Alzheimera. Z tego właśnie względu wiele osób dodaje często do porannej kawy ten składnik (to tak zwana kuloodporna kawa), dzięki czemu mogą cieszyć się przez długie chwile z lepszego samopoczucia.

10. Oleje MCT poprawiają wygląd – tłuszcze MCT wpływają także korzystnie na stan naszej skóry i włosów. Właśnie z tego względu istnieje na rynku tak dużo kosmetyków zawierających olej kokosowy. Można go nakładać na włosy, a nawet stosować do czyszczenia jamy ustnej zamiast popularnej pasty do zębów. Jednak aby uzyskać odpowiedni efekt, musisz nim płukać jamę ustną przez mniej więcej 5 minut.

Olej MCT – dawkowanie

Właściwe dawkowanie kwasów tłuszczowych MCT jest niezwykle istotne. Ich nadmiar może doprowadzić do zwiększenia stężenia cholesterolu we krwi, co może bezpośrednio przyczynić się do zwiększenia ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia. Choć nie istnieją oficjalnie przyjęte normy, jakich należałoby przestrzegać, to jednak można uznać, że w przypadku osób aktywnych fizycznie w stopniu umiarkowanym, bezpieczna dawka nie powinna przekraczać 50 ml na dobę.

Warto wspomnieć o tym, iż tłuszcze MCT nie nadają się do smażenia. Podczas tego procesu dochodzi bowiem do rozpadu na niebezpieczne dla zdrowia związki. Stąd specjaliści zalecają, aby tłuszcze MCT spożywać na zimno, co nie spowoduje utraty cennych wartości odżywczych. Ponadto warto, aby produkt ten, w tym olej kokosowy, pochodził z pewnego źródła, gdyż jedynie to jest gwarancją, że olej ten tłoczony był w warunkach spełniających wszelkie standardy. To z kolei pozwala wierzyć, iż zawiera on wszelkie składniki, które świadczą o jego wyjątkowości.

Olej kokosowy, a tłuszcze MCT

Kwasy tłuszczowe MCT w naturalnej postaci występują w ograniczonej ilości, zaś w pożywieniu ich podstawowym źródłem jest olej z ziaren palmowych, owoce cynamonowca, olej kokosowy, orzechy kokosa, ale i nabiał. Właśnie z powodu ograniczonych jego naturalnych źródeł, najczęściej tłuszcze MCT stosowane są w postaci suplementów diety. Sam olej kokosowy to niezwykle popularny w ostatnich czasach produkt, a fakt iż niemal 90% wszystkich tłuszczów zawartych w oleju kokosowym to tłuszcze nasycone MCT sprawia, iż olej ten ma wiele prozdrowotnych właściwości.

Olej kokosowy

Niezwykle ważne jest także to, iż prawie 50% kwasów tłuszczowych w oleju kokosowym stanowi kwas laurynowy. Kwas ten przekształcany jest przez organizm człowieka w monolauryne, a oba związki pomagają neutralizować patogeny, takie jak wirusy, bakterie, czy nawet grzyby. Spożycie oleju kokosowego powoduje zniszczenie m.in. bakterii gronkowca złocistego, czy drożdży Candida Albicans, będącymi powszechnym źródłem zakażeń u ludzi.

Warto nadmienić, iż znanymi człowiekowi tłuszczami MCT są:

  • kwas kapronowy
  • kwas kaprylowy
  • kwas kaprynowy
  • kwas laurynowy

Niestety powszechnym zjawiskiem jest niedostateczna ilość tłuszczy MCT w diecie osób odżywiających się standardową dietą zachodnią. Najprawdopodobniej dzieje się dlatego, że zostaliśmy przekonani, że wszelkie formy nasyconych tłuszczy są potencjalnie szkodliwe dla organizmu. Jednakże ostatnio przeprowadzone badania wykazały, iż średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe wykazują wiele korzyści prozdrowotnych.

Olej MCT – skutki uboczne

Najczęściej niepożądane skutki wynikające ze stosowania związków MCT spowodowane są ich niepoprawnym spożywaniem – w szczególności stosowaniem zbyt dużej ilości. Nasz organizm potrzebuje czasu, aby przyzwyczaić się do tego produktu, stąd właśnie zaleca się przyjmowanie we wstępnej fazie jedynie niewielkich ilości, a z upływem czasu stopniowe zwiększanie dawkowania. Zdarza się, że olej MCT wywołuje problemy z trawieniem, jednak z każdym dniem ciało zaczyna sobie coraz lepiej radzić z przyswajaniem tego związku. Do najbardziej powszechnych skutków ubocznych należą nudności, skurcze żołądka i inne problemy jelitowe. Z reguły po ostawieniu produktów zawierających ten związek, mijają również problemy ze strony układu pokarmowego. Aby zmniejszyć ewentualny rozstrój żołądka, należy go stosować w trakcie lub po posiłku.

Nie wszystkim osobom może odpowiadać charakterystyczny smak tego oleju. Można to jednak łatwo rozwiązać poprzez przyjmowanie go w formie najbardziej podstawowej, czyli w postaci oleju kokosowego. Warto jednak być świadomym tego, że pomimo licznych zalet, olej kokosowy posiada znacznie niższe stężenie tych najbardziej wartościowych tłuszczów średniołańcuchowych, niż sam olej MCT.

Suplementy zawierające tłuszcze MCT czekają na rozwój swojej popularności. Wiele osób nadal wierzy, że całkowita eliminacja tłuszczów nasyconych z codziennego jadłospisu, zagwarantuje im szczupłą sylwetkę, czy lepsze samopoczucie. Jednak jak już dzisiaj wiadomo, nie jest to do końca prawdą. Potwierdza to regularne spożywanie tłuszczy MCT, które pomimo swoich prozdrowotnych właściwości, nadal czekają na swoje 5 minut.

3 komentarze
  1. Joanna P.

    A to ciekawe. Po raz pierwszy spotykam się z nazwą oleju MCT. Jedynie olej kokosowy znam bardzo dobrze bo stosuje go niemal we wszystkich kategoriach życia codziennego.

    Odpowiedz
  2. Kaśka

    Brzmi bardzo interesująco. Dla mnie to kompletna nowość. Trenuję na siłowni, chodzę na fitness i słyszałam już o wielu różnych preparatach i suplementach na odchudzanie ale żeby olej MCT miał takie właściwości? Hmm warto przemyśleć.

    Odpowiedz
  3. Tominia

    Całkowita eliminacja tłuszczy z diety jest bardzo niezdrową. Należy podejść do odchudzania rozsądkowo. Żadne głodówki i diety cud nie sprawią, że niższa waga pozostanie na dłużej a zadziałać może niechciany efekt jojo.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.