Pamięć to skomplikowana funkcja mózgu, na którą wpływa wiele czynników: od naturalnych możliwości, przez dietę, aż po codzienne nawyki czy ilość snu. Dobre zapamiętywanie jest bardzo przydatne w wielu sytuacjach, a obniżenie tej zdolności może być powodem wielu problemów oraz frustracji. Jest jednak kilka sposobów, by polepszyć pamięć.

Trening uważności

trening uważności

Medytacja i uważność, znana też pod angielskim określeniem mindfulness, to proste w założeniach ćwiczenia, które mają pomóc nam poznać lepiej swoje ciało, umysł, emocje i zachodzące w nas oraz naszym środowisku procesy. Pomagają się wyciszyć i lepiej panować nad swoją psychiką. Uważność ma także wpływ na pamięć przez zwiększenie świadomości tego procesu oraz lepsze oswojenie się z trudnościami, które możemy spotykać.

Ćwiczenia tego typu są bardzo łatwe i można wykonywać je w ciągu dnia. Podstawą jest świadome oddychanie. Jego założenie jest bardzo proste. Wystarczy brać głębokie oddechy przez nos przy jednoczesnym opuszczeniu przepony i maksymalnym wypełnieniu płuc. Kluczem do sukcesu ćwiczenia jest skupienie się wyłącznie na samym procesie wdechu i wydechu – myśli powinny wędrować swobodnie, nie można skupiać się na żadnej z nich. Takie ćwiczenie pozwala na swobodny przepływ wszystkiego, co nas trapi i lepsze zapoznanie się z naszą psychiką – oczyszczony umysł lepiej chłonie informacje i zapamiętuje je na dłużej.

Dbaj o dotlenienie mózgu

dotlenienie organizmu

Wielu z nas długie godziny spędza wewnątrz różnego rodzaju pomieszczeń, niekoniecznie z dobrą wentylacją. Niedotlenienie obniża aktywność mózgu i może prowadzić do wielu objawów – w tym obniżenia koncentracji czy kłopotów z zapamiętywaniem. Aby tego uniknąć, warto trzymać się kilku zasad.

Pierwsza, bardzo prosta, to odpowiednie wietrzenie pomieszczeń. Nie można zapominać o tym zarówno zimą, gdy może dokuczać niska temperatura, czy latem, gdy wielu z nas korzysta z klimatyzacji. Kolejną rzeczą, która może pomóc dotlenić mózg, to regularna aktywność – zwłaszcza na świeżym powietrzu. Nawet zwykły spacer jest w stanie polepszyć zapamiętywanie. Nie można także zapominać o tym, że na dotlenienie mózgu wpływa również dieta. Kwasy omega-3 i omega-6 przygotowują komórki nerwowe do poboru tlenu, a także istotnych dla nich składników odżywczych, co istotnie wpływa na funkcje mózgu.

Zdrowy sen

zdrowy sen

Zdrowy, długi sen przywraca siły i pozwala zapewnić zdrowie oraz odpowiednie funkcjonowanie mózgu. Zmęczenie wpływa na wszystkie funkcje poznawcze, w tym zdolność zapamiętywania informacji. Istotne jest to, że liczy się nie tylko długość wypoczynku – trzeba zadbać również o to, by był on efektywny.

Co łączy sen z zapamiętywaniem? Po pierwsze, wypoczynek pozwala zachować świeżość umysłu i ułatwia przyswajanie informacji. Wyspani jesteśmy bardziej skupieni i uważni. Jednak dla zapamiętywania ważne jest także to, co dzieje się podczas snu. Następuje wtedy porządkowanie informacji. Mózg przetwarza bodźce, które otrzymało w ciągu dnia – sortuje ich ważność, stwarza połączenia oraz znajduje dla nich odpowiednie miejsce.

Aby zadbać o zapamiętywanie, należy zapewnić sobie odpowiednie warunki do snu. Przed wypoczynkiem warto wywietrzyć sypialnię i się wyciszyć. Jeśli cierpimy na problemy z zasypianiem, warto zadbać o to, by łóżko kojarzyło się jedynie z wypoczynkiem. Dobrze na jakość snu wpływa również aktywność fizyczna, zwłaszcza ta na świeżym powietrzu. Dzięki ćwiczeniom mamy możliwość dotlenić mózg, zmęczyć się fizycznie, a także zadbać o właściwą temperaturę ciała – to wszystko istotnie wpływa na nasz sen. Ważne jest również wygodne, stabilne łóżko oraz redukcja stresu. Warto też zadbać o stałe godziny wypoczynku.

Odpowiednia dieta

zdrowe odżywianie

Dieta odpowiada za zdrowie całego ciała – dotyczy to także mózgu. Jeśli zastanawiamy się, jak poprawić pamięć, odpowiednie żywienie jest kluczowe. Ważne są węglowodany, które dostarczają energii intensywnie pobieranej przez umysł. Jednak to nie wszystko. Wcześniej wymienione zdrowe tłuszcze pozwalają zwiększyć przepuszczalność komórek całego ciała – w tym nerwowych. Pozwala to dostarczyć potrzebne składniki odżywcze prosto do naszego mózgu. Ważne są również witaminy z grupy B, a także te znane jako A, C i E. Nie można również zapominać o minerałach, które pozwalają na odpowiednie działanie umysłu: magnezie, potasie, cynku, wapniu i żelazie.

Ważne, by wybierać produkty zdrowe, bogate w składniki odżywcze. Istotna jest również woda, która zapewnia właściwy przepływ impulsów elektrycznych, a tym samym odpowiada za właściwą pracę mózgu. Z tego względu warto regularnie się nawadniać i unikać żywności, która zawiera zbyt dużo soli. Oprócz tego można sięgnąć także po naturalne produkty, które wzmacniają pamięć: może to być wąkrota azjatycka czy miłorząb japoński. Regularne stosowanie tych składników może znacznie polepszyć zapamiętywanie.

Nootropiki

Brain Actives

Pod tą tajemniczą nazwą kryją się wszelkie substancje, które wzmacniają aktywność mózgu. Zazwyczaj nootropikami nazywa się suplementy – zarówno te przepisane przez lekarza, jak i dostępne bez recepty. Odpowiednio dobrane środki mogą być dużym wsparciem dla każdego, kto chce zwiększyć swoją umiejętność zapamiętywania. Wiele z nich to naturalne preparaty, dzięki którym bezpiecznie można zwiększyć swoje możliwości. Szczególnie pomocne są w dzisiejszych czasach, gdy nadmiar bodźców może powodować różnego rodzaju problemy.

Nootropiki mogą być przyjmowane w różnej formie – jednak najpopularniejsze są suplementy w postaci tabletek. Najlepiej jest wybierać te sprawdzone, które cieszą się zaufaniem konsumentów i dobrymi opiniami, takie jak Brain Actives.

Tego typu środek często zawiera dobrze współgrające ze sobą składniki – dzięki temu jest w stanie wspomóc osoby w różnych sytuacjach. Aby cieszyć się najlepszymi efektami, w przypadku wielu nootropików ważna jest regularność. Wcześniej wspomniane Brain Actives to kompletna, łatwa w stosowaniu kuracja, która z każdym dniem daje coraz lepsze efekty. Najlepsze nootropiki czerpią z natury, dzięki czemu nawet długotrwałe stosowanie jest bezpieczne dla zdrowia, a jednocześnie skuteczne.

Trening umysłu

trening umysłu

Mózg potrzebuje regularnej stymulacji – dzięki temu jesteśmy w stanie lepiej wykorzystać jego funkcje. Trening umysłu może przybierać wiele form – od prostych łamigłówek po bardziej zaawansowane formy. Przydatne może być rozwiązywanie różnego rodzaju krzyżówek, które nie tylko zmuszają do przypomnienia sobie różnych rzeczy, ale też działają na zasadzie często nietypowych skojarzeń. Coraz większym powodzeniem cieszą się również łamigłówki przestrzenne, które wymuszają wysiłek umysłu w wielu obszarach.

Bardzo ważna dla zapamiętywania jest koncentracja. Warto ją regularnie ćwiczyć. Aby podejść do tego odpowiednio, istotne jest wyrobienie nawyków. Warto ograniczyć nadmiarowe bodźce, wśród których znajduje się poczta elektroniczną czy social media. Aby rozwijać koncentrację, można korzystać ze skojarzeń – na przykład, wymyślić ich jak najwięcej w możliwie najkrótszym czasie.

Pomocne mogą być również ćwiczenia ruchowe: rysowanie kształtów w powietrzu oddzielnie jedną i drugą ręką. Koncentracja to umiejętność – regularne ćwiczenia są gwarancją sukcesu i prostą drogą do lepszego zapamiętywania.

Nie przestawaj się uczyć

nauka

Wiele osób zauważa pogorszenie zapamiętywania po zakończeniu edukacji. Mózg jednak należy regularnie ćwiczyć. Nauka i związana z nią stymulacja jest doskonałym sposobem, by polepszyć działanie umysłu. Niezależnie od tego, czy będziemy zgłębiać teorię, czy szlifować umiejętności praktyczne – regularna nauka pomoże nam w zapamiętywaniu. Dobrym pomysłem może być zapisanie się na kursy lub rozpoczęcie studiów czy szkoły. Dużo osób może spotkać się z możliwościami rozwoju w ramach swojej pracy zawodowej – warto skorzystać z tego typu możliwości. Już samo czytanie może też pomóc wzmocnić nasze umiejętności zapamiętywania.

Jednak ważne jest nie tylko sama nauka. Już sam sposób, w jaki podchodzimy do zdobywania nowej wiedzy czy umiejętności, ma istotny wpływ na pamięć. Dobrze jest stymulować różne obszary. Możemy tego dokonać przez wybór szerokiej dziedziny, takiej jak muzyka czy sztuka, czy odpowiednie wykonywanie notatek. Pomocne są mapy myśli, które działają na bazie skojarzeń, kolorów i charakterystycznych elementów. Pomagają także usystematyzować wiedzę w sposób bardziej naturalny niż wypunktowania czy ciąg tekstu.

9 komentarzy
  1. Klaudia

    Posiadanie dobrej pamięci wiąże się z treningami. Dlatego na co dzień powinno się rozwiązywać krzyżówki i łamigłówki, uczyć się obcych słówek, czy też zapamiętywać numery telefonów, tytuły książek, dowcipy. Ja zawsze gdy musiałam opanować trudny materiał, przede wszystkim dbalam o odpowiednie warunki do nauki, by niepotrzebnie nie rozpraszać uwagi – a więc włączony telewizor, radio czy nawet bałagan na biurku potrafią rozproszyc i niewiele można zapamiętać z nauki 🙂

    Odpowiedz
  2. Czekoladowa

    A ja słyszałam, że na wspomaganie pamięci wpływa również jedzenie ciemnej czekolady 🙂 Flawonoidy kakaowe, które są związkami aktywnymi w czekoladzie, pomagają zwiększyć funkcjonowanie mózgu. Słyszał kiedyś ktoś coś na ten temat? 🙂

    Odpowiedz
  3. Decorre

    W dzisiejszych czasach dużo osób ma problemy z koncentracją. Myślę że to główny problem który może prowadzić do problemów z pamięcią

    Odpowiedz
    • AniiiTka

      Tak problemy z koncentracją ma wiele osób. Przyznam, że nawet ja np ucząc się rozpraszam się byle rzeczami, które dzieją się dookoła mnie. Naprawdę dobrym sposobem jest przygotowanie sobie odpowiedniego miejsca do pracy odpowiednio przewietrzonego. Dieta też ma na to duży wpływ. Niestety wiele osób nie zwraca na to uwagi

      Odpowiedz
  4. Megi

    Na poprawę pamięci najlepszy jest magnez, który wspomaga koncentrację, łagodzi stres i napięcie, które mogą prowadzić do niedotlenienia mózgu. Ja pije codziennie mleko, jogurty i kefiry, zamieniłam białe pieczywo na pełnoziarniste, do obiadu jem kaszę gryczaną, a na deser garść migdałów. Tak doradzil mi mój dietetyk dlatego mogę polecić to innym 🙂

    Odpowiedz
  5. Monia

    Nigdy nie zastanawiałam się nad poprawą pamięci. Było mi to pojęcie wręcz obce. Skłoniło mnie jednak do tego brak koncentracji, problemy z zapamiętywaniem podczas sesji. Potrafiłam siedzieć pół nocy bez efektu. Na rynku dostępnych jest jednak szereg różnych suplementów i preparatów wspomagających i poprawiających pamięć. Także polecam wszystkim preparaty zawierające miłorząb japoński, lecytyna czy żeń-szeń. Naprawdę choć sama w to nie wierzyłam one pomagają 🙂

    Odpowiedz
  6. Idasia

    Sama do niedawna szukałam sposobów na poprawę pamięci. Nauka nie szła mi kompletnie. Zasięglam nawet opini lekarza co z tym mogę zrobić. No i oczywiście usłyszałam o odpowiedniej aktywności fizycznej, wietrzeniu pomieszczeń no i diecie Dieta na poprawę pamięci powinna być odpowiednio zbilansowana. Należy pamiętać o tym żeby spożywać posiłki o regularnych porach. Powinny być one jedzone bardzo często, do pięciu razy dziennie, ale porcje oczywiście niewielkie. 🙂 Odpowiednia dieta wpływa na to, że poprawia się koncentracja uwagi, a dodatkowe ćwiczenia które możemy znaleźć na stronach intwrnetowych dodatkowo ją wzmacniają 🙂

    Odpowiedz
  7. Nina

    Na wspomaganie nauki i zapamiętywania od zawsze trzymam się złotej zasady mojej babci 🙂 odpowiednio wywietrzone pomieszczenie do nauki, krótki spacer by się dotlenić i żadnych rozpraszaczy obok czyli radia, telewizora itp. 🙂 i to mogę polecić 🙂

    Odpowiedz
  8. Falfinka

    Dla mnie najważniejsze jest sen i zdrowa dieta. Tak naprawdę żadne ćwiczenia ani odpowiednio przewietrzone pomieszczenie nie daje mi takich efektów w pracy i nauce jak to gdy czuję się wypoczęta wyspana i zjem dobry obiadek 🙂 wtedy mogę usiąść do pracy, umysł jest przejrzysty i myślenie staję się łatwiejsze 😃

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.