Każda dieta, także i ta w przypadku chorób tarczycy, powinna być oparta na zasadach zdrowego żywienia. Jej celem jest zapobieganie wyniszczaniu organizmu, przy szybkiej utracie masy ciała towarzyszącej chorobie. Jednak jak każda dieta, także i ta powinna być dostosowana do preferencji użytkownika.

Specjalny sposób żywienia zminimalizuje efekty uboczne choroby, a jednocześnie pomoże w dostarczeniu wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ale to nie wszytko – warto bowiem sięgnąć także po suplementy, które uzupełnią niedobory żywieniowe – ale tylko po te z najwyższej półki.

Na czym polega nadczynność tarczycy?

Nadczynność tarczycy to zaburzenie, w którym tarczyca produkuje za dużo hormonów w stosunku do potrzeb organizmu. Choć tarczyca jest niewielkich rozmiarów, to pełni bardzo ważną funkcję w organizmie. Ten mały narząd położony u podstawy szyi odpowiada za wytwarzanie i uwalnianie dwóch hormonów: trijodotyroniny (T3) oraz tyroksyny (T4). Biorą one udział w wielu procesach metabolicznych, przez co oddziałują niemal na cały organizm.

Nadczynność tarczycy dotyczy około 1-2% Polaków, przeważnie kobiet w wieku 20-40 lat. Choroba ta może przebiegać jawnie, wówczas objawy są widoczne i mocno odczuwalne przez pacjenta. Zaś w przypadku utajonej formy, poziom hormonów jest nieznacznie podwyższony, a chory może nie zauważyć towarzyszących chorobie objawów.

Przyczyn rozwoju nadczynności tarczycy jest wiele, oto najczęściej spotykane:

  • lekarze jako przyczynę często wskazują chorobę Gravesa-Basedowa, która doprowadza blisko do 60% przypadków nadczynności. Jest to schodzenie na podłożu autoimmunologicznym, powodujące powstanie przeciwciał anty-TSHR, które to pobudzają receptory tarczycy do zbytniego wydzielania hormonów.

  • innym powodem rozwoju ten choroby może być wole toksyczne (rozlane lub guzkowe), podostre zapalenie tarczycy, guzki czy nowotwory złośliwe tarczycy

  • wśród możliwych przyczyn tej choroby znajdziesz również przewlekłe autoimmunologiczne zapalenie tarczycy lub wynikające z zaburzeń w trakcie ciąży

  • możesz znaleźć się także w grupie ryzyka, jeśli w przyjmowanych produktach spożywczych jest zbyt dużo jodu

Zaawansowanie tej choroby ocena się na podstawie nasilenia występujących objawów oraz przeprowadzonych badań diagnostycznych. Ze względu na zbyt dużą ilość hormonów tarczycowych organizm wchodzi w stan hipermetabolizmu, a to z kolei znacząco wpływa na nasze zdrowie, w tym na pracę układu sercowo-naczyniowego i nerwowego.

Charakterystyczne objawy w nadczynności tarczycy, to:

  • ciągłe uczucie gorąca

  • nadpotliwość

  • osłabienie siły mięśni

  • drżenie rąk

  • spadek masy ciała, pomimo zwiększonego apetytu

  • zaburzenia cyklu miesiączkowego

  • nawracające biegunki

  • przyspieszona akcja serca i uczucie kołatania

  • obniżenie libido

  • uczucie nerwowości, niepokoju i rozdrażnienie

  • pogorszenie kondycji włosów i paznokci

  • kłopoty ze snem

  • zaburzenia widzenia

  • wytrzeszcz oczu

  • zaczerwienienie spojówek i powiek

Wszelkie niepokojące objawy należy niezwłocznie wyjaśnić podczas wizyty lekarskiej – najpierw u lekarza rodzinnego, później u endokrynologa, który specjalizuje się w dziedzinie układu hormonalnego. Z pewnością lekarz skieruje cię na badanie mające na celu oznaczenie poziomu TSH, ewentualnie wartości FT3 i FT4. W trakcie diagnostyki lekarz może wykonać także badanie USG gruczołu tarczowego.

Jak leczyć nadczynność tarczycy?

jak leczyć nadczynnośc tarczycy

Leczenie hormonalne musi odbywać się pod ścisłą kontrolą specjalisty, który dobierze odpowiednią terapię na podstawie stanu zdrowia, wieku pacjenta, przyczyn wystąpienia nadczynności, a także współistniejących chorób. Podawane leki powinny ustabilizować wartości hormonów tarczycowych. Leczenie tej choroby poza podawaniem farmakologicznych leków może polegać również na doustnym podawaniu promieniotwórczego jodu. Terapia ta powoduje powolne i nieodwracalne niszczenie komórek tarczycy, które wychwytują jod z krwi. Metody tej nie stosuje się u kobiet w ciąży i karmiących piersią.

Jedną z obecnie szeroko dyskutowanych metod wspomagających leczenie tej choroby jest stosowanie odpowiedniej diety na nadczynność tarczycy. Produkty, które spożywasz mogą mieć wpływ na nadczynność tarczycy, niektóre mogą poprawić twój stan, ale są i takie, które mogą nasilać objawy lub zakłócić przyswajanie leków. Na rynku dostępne są także suplementy diety wspomagające pracę tego gruczołu – który jednak wybrać?

Dieta na nadczynność tarczycy

Jedzenie nie wyleczy nadczynności tarczycy, ale niektóre składniki odżywcze wspomagają lub przeszkadzają w leczeniu tego gruczołu. Zarówno dieta na niedoczynność tarczycy, jak i na jej nadczynność, może wpływać na produkcję hormonów, jak i na samo funkcjonowanie tego gruczołu. Co zatem jeść by wspomóc tarczycę?

Podstawowe założenia diety:

  • energetyczność diety – chorobie tej towarzyszy ubytek masy ciała, stąd zaleca się dietę normokaloryczną dla osób z prawidłowym BMI, zaś wysokoenergetyczną, gdy występuje niedowaga. Powinno się przyjmować 6-7 posiłków o małej objętości, wzbogaconych o produkty wysokoenergetyczne, takie jak awokado, oleje, orzechy, nasiona i suszone owoce.

  • białko – źródłem białka powinny być chude mięsa ryby i jaja.

  • węglowodany – powinny stanowić 50-70% wartości energetycznej diety. Głównym źródłem węglowodanów w diecie powinny być pełnoziarniste produkty zbożowe, uzupełnione owocami i warzywami.

  • tłuszcz – powinien być dostarczony głównie w postaci tłuszczów pochodzenia roślinnego, ze względu na potrzebę dostarczenia odpowiedniej ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega -3. Źródłem tego składnika odżywczego powinien być olej rzepakowy, oliwa, orzechy i pestki dyni.

  • jod – tarczyca wykorzystuje go do produkcji hormonu tarczycy. Dieta w przypadku osób z nadczynnością powinna uwzględniać zawartość tego składnika w pożywieniu. Zbyt dużo jodu w diecie może być źródłem nadprodukcji hormonów tarczycy.

  • selen i żelazo – potrzebne do prawidłowej gospodarki hormonalnej, dieta przy nadczynności tarczycy powinna je koniecznie zawierać.

  • wapń i witamina D – są one niezbędne, ponieważ w związku z wystąpieniem nadczynności tarczycy mogą powstać problemy z gęstością mineralną kości.

  • należy unikać żywności i napojów zawierających kofeinę, które szczególnie nasilają objawy towarzyszące nadczynności tarczycy.

Warzywa krzyżowe przy nadczynności tarczycy

warzywa krzyżowe na nadczynnośc tarczycy

Prawdopodobnie spotkałeś się z określeniem warzywa krzyżowe. Do warzyw krzyżowych zalicza się warzywa kapustne, rzepakowe, niektóre przyprawy, a także część roślin oleistych. Wiele mówi się o ich właściwościach przeciwnowotworowych, przeciwzapalanych i antyosteoporozowych.

Wszelkie prozdrowotne właściwości wynikają z wysokiej zawartości witamin, składników mineralnych, antyoksydantów i innych dobroczynnych związków aktywnych. Czy jednak dieta przy tarczycy z nadczynnością powinna zawierać warzywa krzyżowe? Warzywa te zawierają związki, które zmniejszają produkcję hormonu tarczycy i mogą powodować zmniejszenie pobierania jodu przez tarczycę. W diecie u osób z nadczynnością tarczycy nie powinny one zajmować najważniejszego miejsca. Te warzywa to:

  • korzeń rzepy

  • brukselka i kapusta

  • jarmuż i rukola

  • rzodkiewka

  • kalafior

  • brokuły

Selen przy nadczynności tarczycy

selen na nadczynnośc tarczycy

Selen to mikroelement, który organizm potrzebuje do metabolizowania hormonów tarczycy. Badania wskazują, iż selen w diecie może pomóc w złagodzeniu niektórych objawów przy nadczynności tarczycy. Wyniki badań wskazują, iż osoby przyjmujące leki przeciwtarczycowe i stosujące jednocześnie selen szybciej wracały do równowagi hormonalnej osiągając prawidłowy poziom tyroksyny, niż te osoby, które tego nie robiły. Zatem korzystanie z produktów bogatych w selen wspomaga funkcjonowanie gruczołu tarczowego, a należą do nich:

  • jajka

  • szpinak

  • twarożek

  • ryż

  • chude mięsa (kurczak, indyk)

  • ryby (tuńczyk, halibut)

  • nasiona i orzechy (szczególnie orzechy brazylijskie)

  • płatki zbożowe (w tym owsianka)

Żelazo w diecie przy nadczynności tarczycy

żelazo w diecie na nadczynnośc tarczycy

Warto wprowadzić do diety produkty bogate w żelazo nie tylko u osób chorujących na tarczycę. Jest to bowiem ważny składnik odżywczy wspomagający pracę całego organizmu. Produkty bogate w żelazo powinny być umieszczone w diecie nie tylko osób z nadczynnością tarczycy. Składnik ten pomaga czerwonym krwinkom przenosić tlen do innych komórek w ciele. Ponadto naukowcom udało się powiązać niski poziom żelaza z występowaniem nadczynności tarczycy. Wprowadź zatem do diety produkty takie jak:

  • żółtka jaj

  • natka pietruszki

  • fasola

  • sardynki

  • ciecierzyca

  • wołowina, kurczak, indyk

  • szpinak

Wapń i witamina D przy nadczynności tarczycy

wapń na nadczynność tarczycy

Badania naukowe wskazały na związek pomiędzy długotrwałą nadczynnością, a zmniejszoną gęstością mineralną kości, która może przyczyniać sie do osteoporozy. Stąd w nadczynności tarczycy pamiętaj, że wapń i witamina D są składnikami o szczególnym znaczeniu. Produkty bogate w wapń to:

  • jogurt naturalny

  • mleko

  • ser

  • sardynki

  • nasiona słonecznika

  • płatki owsiane i otręby pszenne

  • sardynka w pomidorach

Wiele osób, nie tylko tych borykających się z nadczynnością tarczycy, posiada niedobory witaminy D, wynikający z naszego położenia geograficznego. Stąd szczególnego znaczenia nabiera dieta, w której nie brakuje tej witaminy. Oczywiście podstawowym źródłem witaminy D jest słońce, jednak ze względu na obawy związane z ekspozycją na słońcu i zwiększonym ryzykiem zachorowania na raka skóry, wiele osób ogranicza się do suplementowania tej witaminy. Niewiele pokarmów jest dobrym źródłem tej witaminy, może to być np.:

  • mleko i niektóre wzbogacone produkty mleczne

  • łosoś i tuńczyk

  • wzbogacone płatki zbożowe

  • wzbogacone mleko sojowe

Przyprawy, a nadczynność tarczycy

Przyprawy na nadczynność tarczycy

Badania na temat nadczynności gruczołu tarczowego powiązały niektóre przyprawy, w tym kurkumę i zielone papryczki chili, ze zmniejszeniem częstotliwości występowania chorób tarczycy, szczególnie nadczynności. Zarówno kurkuma, jak i zielona papryczka chili posiadają również inne prozdrowotne działanie. Dieta w tym przypadku powinna być uzupełniona o oba produkty.

Przykładowy dzienny jadłospis przy nadczynności tarczycy

  • Śniadanie: omlet z serem i pomidorkami, pieczywo z niskosłodzonym dżemem, owoce i kubek herbaty (610 kcal).

  • Obiad: zupa krem z groszku zielonego, grillowane piersi z kurczaka, kasza jaglana ze szpinakiem i pomidorami. Do picia kompot wiśniowy (790 kcal).

  • Podwieczorek: koktajl pomarańczowo-bananowy (460 kcal).

  • Kolacja: pieczony łosoś, słodki ziemniak i papryka (670 kcal).

Suplementacja przy nadczynności: Thyrolin na problemy z tarczycą

Thyrolin

Dzisiejsze tempo życia i brak czasu powodują, iż często zaniedbujemy temat naszego odżywiania. A sprawa komplikuje się jeszcze bardziej w przypadku problemów zdrowotnych. Jednak w walce o zdrową tarczycę masz swojego sprzymierzeńca – jest nim Thyrolin. Suplement ten został wyprodukowany z myślą o twojej tarczycy. Grono specjalistów stworzyło go, aby wesprzeć zdrowie twojej tarczycy, w szczególności w przypadku nadczynności gruczołu tarczowego.

Pamiętaj, iż tarczyca jest jednym z najważniejszych gruczołów dokrewnych znajdujących się w organizmie człowieka, a każde zachwianie delikatnej równowagi hormonalnej skutkuje poważnymi problemami zdrowotnymi. Nie wahaj się więc sięgać po suplementy wspomagające jej pracę. Jednym z najlepszych, dostępnych na rynku suplementów jest Thyrolin, który skutecznie i wielopłaszczyznowo wspomaga pracę tego gruczołu. Ponadto produkt ten charakteryzuje się wyjątkowo szerokim zakresem działania, na co największy wpływ ma jego skład, który został specjalnie dobrany pod kątem zarówno profilaktyki, jak i chorób gruczołu tarczowego (w szczególności nadczynności).

Thyroln zawiera szczególnie wyselekcjonowane składniki takie jak:

  • selen – w postaci Selenium Select®, który wykazuje wyjątkowo łatwą przyswajalność przez organizm, wspomaga jednocześnie wyrównać zachwianą równowagę hormonalną

  • ekstrakt z gruczołu morszczynu pęcherzykowatego – wytwarzany z glonów ekstrakt, pełen jest niezbędnego dla zdrowia jodu. Składnik ten wspomaga jednocześnie procesy trawienne i metabolizm energetyczny

  • cynk – wspomagający zarówno nasz układ odpornościowy, jak i metabolizm węglowodanów

  • biotyna – witamina B7, która poprawia funkcjonowanie układu nerwowego i korzystnie wpływa na metabolizm

  • wyciąg z liści lucerny siewnej – wspomaga utrzymanie właściwego poziomu cukru i cholesterolu

  • ekstrakt z ashwagandhy – inaczej nazywanej indyjskim żeń-szeniem, łagodzi stany napięcia psychicznego

  • ekstrakt z kłącza imbiru lekarskiego – utrzymuje prawidłowy poziom glukozy we krwi

  • wyciąg w pieprzu czarnego – BioPerine®, która przyczynia się do lepszej wchłanialności selenu oraz innych substancji odżywczych

  • ryboflawina – znana powszechnie jako witamina B2, która niezbędna jest do prawidłowej przemiany materii, kontroluje jednocześnie czynność układu odpornościowego

  • witamina B12 – odpowiada za prawidłowe funkcje psychiczne i metabolizm energetyczny

  • kwas pantotenowy – pomaga w utrzymaniu sprawności umysłowej

Jeśli skład produktu nie przekonał cię dostatecznie, zasięgnij opinii innych użytkowników, która w zdecydowanej większości jest pozytywna. Co ważne, dobre opinie wystawiają mu zarówno pacjenci, jak i polecający go specjaliści.

Choć leczenie i profilaktyka schodzeń gruczołu tarczowego to bardzo skomplikowany proces, to warto wesprzeć go zarówno dobrze zbilansowaną dietą, jak i suplementami typu Thyrolin, które dają zdecydowanie większe szanse na osiągniecie sukcesu, jakim jest powrót do równowagi hormonalnej. Ponadto suplement ten oddziałuje korzystnie także i na pracę całego organizmu.

Działanie suplementu jest kompleksowe, a przyjmując go w zalecanych dawkach możemy liczyć na:

  • prawidłowe funkcjonowanie układu tarczowego, odpornościowego i nerwowego

  • utrzymanie właściwego poziomu cholesterolu i glukozy we krwi

  • uregulowanie przemiany materii odpowiedzialnej na utrzymanie prawidłowej masy ciała

  • złagodzenie objawów towarzyszącym nadczynności tarczycy

W leczeniu nadczynności tarczycy ważne są dwa elementy: prawidłowa dieta przy nadczynności i farmakologia. Sposób dawkowania leków zostawmy specjalistom. My skupmy się na tym co jemy – zarówno na produktach spożywczych, jak i na suplementach diety. Sięgajmy zawsze po produkty najwyższej jakości, wśród nich z całą pewnością ma swoje miejsce suplement Thyrolin – przekonaj się sam!

3 komentarze
  1. Moika

    Ja mogę polecić produkty których ja unikam bądź włączam do mojej diety bo też choruje na nadczynność. Powiem wam że najepiej unikać produktów, które obciążają przewód pokarmowy. Należą do nich m.in. kapusta, brukselka, groch, soja, wszelkiego rodzaju kasze gruboziarniste. Ja zrezygnowałam też z ostrych przypraw, takich jak papryka, pieprz, chili
    A w zamian za to zastąpiłam je przyprawami łagodnymi – wanilią, koprem, kminkiem, pietruszką, lubczykiem, majerankiem, cynamonem. To już naprawdę wiele co możemy zrobić ze swoją dietą.

    Odpowiedz
  2. Kamiś

    Osoby które chorują na nadczynność tarczycy nie muszą wiadomo przesadnie dbać o jadłospis. Wiadomo że trzeba trzymać się jednak pewnych zasad. Generalnie należy pamiętać że powinno się wprowadzić do diety produkty bogate w wapń, takie jak: nabiał, orzechy,suszone owoce,jarmuż,szpinak, kapusta. I tego typu rzeczy.

    Odpowiedz
  3. Jessica

    Aby utrzymać dobre samopoczucie przy nadczynności tarczycy powinno się zachowywać pewne reguły w swojej diecie. Ja przestawiłam się na taką dietę i czuję się świetnie. Posiłki powinny być przede wszystkim lekkostrawne, aby uniknąć kłopotów z układem pokarmowym. Zamiast smażyć potrawy możemy je piec, dusić lub gotować na parze. Dobrze byłoby też włączyć do diety więcej np białka, najlepiej pod postacią jaj, chudego mięsa, ryb, mleka i jego przetworów no i wiadomo witaminek z warzyw 🙂

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.