Dlaczego warto zadbać o swoje ciało?

Coraz więcej osób decyduje się na metamorfozę swojego stylu życia. To efekt między innymi kampanii, które mają na celu uświadamiać społeczeństwo jakie konsekwencje niesie za sobą brak aktywności fizycznej, niewłaściwe odżywianie czy stosowanie używek. Lista korzyści wynikających z dbałości o siebie jest bardzo długa. Poznaj dziesięć powodów, dla których warto zadbać o swoje ciało z jeszcze większą starannością.

  1. Dłuższe życie Dbając o swoje ciało możemy znacząco wydłużyć nasze życie. Co więcej, nasza kondycja na starość pozwoli nam zadbać o siebie bez pomocy innych. Według różnych źródeł – zdrowa dieta i regularna aktywność fizyczna to życie o nawet kilkanaście lat dłuższe!
  2. Większa witalność Realizując codzienne ćwiczenia fizyczne, stymulujemy wydzielanie się endorfin. Tzw. hormon szczęścia ma wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale także witalność. Zwiększona ilość energii pozwala nam czerpać jeszcze więcej z naszego życia.
  3. Poprawa wyglądu Osoby dbające o siebie są uważane za zdecydowanie atrakcyjniejsze. I choć, w teorii „wygląd nie ma znaczenia”, to w praktyce osobie atrakcyjniejszej łatwiej jest dostać pracę, przeprowadzić negocjacje czy umówić się na randkę.
  4. Zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób Im bardziej troszczysz się o swoje ciało, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że pojawią się jakiekolwiek choroby wirusowe i bakteryjne. Mało tego! Prowadząc zdrowy tryb życia ograniczasz również ryzyko wystąpienia nowotworów.
  5. Poprawa samooceny Pracujesz nad pewnością siebie? Najlepszym rozwiązaniem jest po prostu o siebie zadbać. Dzięki temu staniesz się nie tylko silniejsza/y, ale także uwierzysz w siebie i swoje możliwości.
  6. Utrzymanie sprawności intelektualnej Dbałość o własne ciało to nie tylko świetna kondycja fizyczna, to także trening dla naszego umysłu. Regularny trening, dobra dieta i suplementacja mają bowiem ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego mózgu.
  7. Zwiększenie odporności na stres Prawidłowa kondycja fizyczna i psychiczna sprawia, że wszelakie zaburzenia o charakterze depresyjnym są przez nasz organizm omijane szerokim łukiem. Lepiej znosimy czynniki stresogenne, nie mamy tzw. „huśtawki nastrojów”, rzadziej bywamy rozdrażnieni.
  8. Lepsza kondycja narządów wewnętrznych Nie da się tego zauważyć „gołym okiem”, ale wyniki podstawowych badań bardzo szybko potwierdzą tezę jakoby dbanie o własne ciało miało ogromny wpływ na funkcjonowanie narządów wewnętrznych. Zyska na tym cały układ trawienny, nerwowy, naczyniowo-sercowy, jelitowy i wiele, wiele innych.
  9. Poprawa jakości snu Dobra kondycja organizmu, przestrzeganie zasad żywieniowych, aktywność fizyczna i inne elementy zdrowego trybu życia znajdują również przełożenie na nasz sen. Jakość snu ma ogromne znaczenie chociażby dla: gospodarki hormonalnej, konsolidacji pamięci, oszczędności energii.
  10. Poprawa płodności Zdolność do wytwarzania plemników (u mężczyzn) lub komórek jajowych (u kobiet) warunkowana jest między innymi przez poziom dbałości o własny organizm.

Zdrowy tryb życia

Można powiedzieć, że synonimem dla dbania o własne ciało jest prowadzenie zdrowego trybu życia. Jakie elementy składają się na taki styl? Jakich zasad należy przestrzegać, by móc faktycznie powiedzieć, że dbam o własny organizm?

Jak prowadzić zdrowy styl życia?

Jednym z absolutnie kluczowych elementów zdrowego trybu życia jest właściwy sposób odżywiania. Zdrowa dieta to taka, która jest:

  • urozmaicona
  • pełnowartościowa
  • zbilansowana

Co więcej, powinna być również regularna. Posiłki należy konsumować o stałych porach. Ich objętość kaloryczna powinna być zawsze dostosowana do podejmowanych aktywności w danej części dnia. Zaleca się spożywać od 4 do nawet 7 posiłków na dobę. Zrezygnować należy także z wszelakich używek. Papierosy, alkohol, narkotyki – to produkty, które mają degradujący wpływ na nasz organizm. Ich zażywanie negatywnie odbija się zarówno na kondycji fizycznej i psychicznej, jak i naszym wyglądzie. Niezwykle ważnym czynnikiem kształtującym zdrowy tryb życia jest również aktywność fizyczna. Ruch, ma ogromny wpływ na funkcjonowanie i urodę naszego ciała. Warto zadbać o to, aby codzienna dawka aktywności o umiarkowanej intensywności była niemniejsza aniżeli 30 minut. Ponadto, kluczowy jest odpoczynek. Należy spać minimum 7-8 godzin dziennie (podana wartość dotyczy osób w wieku od 24 do 65 lat) i dbać o to, by rytm dobowy był możliwie regularny. Do elementów zdrowego trybu życia zaliczyć należy również:

  • Relaks – stan fizycznego i psychicznego odprężenia, może przybierać dowolną formę.
  • Regularne oczyszczanie i odkwaszanie organizmu – zabiegi mające na celu pozbycie się toksyn i przywrócenia naturalnego pH w organizmie.

Regularne badania profilaktyczne

Wczesne rozpoznanie jednostki chorobowej pozwala na podjęcie skuteczniejszego leczenia. Z tego też względu, regularne profilaktyczne badania są absolutnie kluczowe dla zdrowia naszego organizmu. W przypadku mężczyzn w każdym wieku zaleca się cykliczną realizację badań krwi, moczu oraz kału. Panowie po „40-tce” powinni dodatkowo przeprowadzić:

  • kolonoskopię
  • badanie prostaty
  • analizę stężenia PSA

W przypadku kobiet w każdym wieku, obowiązkowo należy realizować: badania krwi, badania moczu, badania kału, cytologię, mammografię i kolonoskopię.

W zdrowym ciele, zdrowy duch

Jak widać, korzyści wynikających z prowadzenia zdrowego trybu życia jest naprawdę mnóstwo. Nie dość, że dbamy o własną urodę, poprawiamy wydolność organizmu, to dodatkowo – czujemy się znacznie szczęśliwsi. W dzisiejszych czasach można wręcz powiedzieć, że dbanie o siebie jest „trendy”. Moda na tzw. zdrowy styl życia jest efektem wielu czynników – między innymi większej świadomości Polaków. Mamy większą wiedzę, rozumiemy konsekwencję niezbilansowanej diety, siedzącego trybu życia czy nieregularnego rytmu dobowego. Nadal jednak daleko nam do tego, by móc powiedzieć, że żyjemy zdrowo. Według szacunków – zasad zdrowego trybu życia przestrzega około 40% Polaków. Na całe szczęście, liczba Polaków interesujących się tymi zagadnieniami bezustannie wzrasta Zerknijna nasze poradniki – „Jak zwalczyć chrapanie i się wyspiać” oraz „Czym jet zakwaszenie organizmu„.</h4

13 komentarzy
  1. Jakubek

    Myślę, że warto dopisać, że na nasze zdrowie wpływ mają również relacje międzyludzkie.
    To, jakie mamy relacje – w jakimś sensie nas przedstawia. Jeśli tkwimy w toksycznym związku to sami jesteśmy toksyczni. Dlatego, jeśli mówimy o zdrowym trybie życia, to warto wspomnieć o zdrowych relacjach.

    Odpowiedz
    • Izabella

      Zgadzam się z Tobą @Jakubek w 100%. Kiedy jesteśmy smutni lub ktoś nas nie szanuje, przestajemy przejmować się wszystkim co się wokół nas dzieje. Niekiedy nie mamy apetytu, nie mamy motywacji by ćwiczyć ani dbać o nasze ciało w codziennym życiu. Nie wspomnę już o ludzkiej psychice..

      Odpowiedz
      • Norek

        O tak! Mało tego, jak się wali to wszystko. Jesteśmy grubi – nie mam wokół siebie zbyt wielu ludzi i wsparcia, jak nie mamy wsparcia – jest nam znacznie trudniej, jak jest nam trudniej… to olewamy to, że jesteśmy grubi. Takie tam błędne koło.

        Odpowiedz
  2. Kleo

    Nie wyobrażam sobie nie dbać o własne ciało. Kiedy widzę, jak niektóre kobiet zaniedbują swoją sylwetkę, to po prostu czuję zażenowanie. Rozumiem jak ktoś jest chory, ale… nagle połowa społeczeństwa nie ma problemów z tarczycą. Bez jaj…

    Ewidentnie widać, że Polacy o siebie nie dbają. I wtedy… potrzebne są takie artykuły. W każdym razie „plus” za inicjatywę.

    Odpowiedz
  3. Jaca

    Sporo w tym prawdy. Jak widzę ludzi żyjących w tych czasach, to obawiam się, że współczynnik umieralności poszybuje w górę za kilka-kilkanaście lat. Fast-foody, siedzący tryb życia, nieregularny sen… to wszystko na pewno będzie skutkować krótszym życiem. Niestety.

    Odpowiedz
    • Moriss

      Już teraz jest większa umieralność – mimo, że medycyna się rozwija. A sama Światowa Organizacja Zdrowia mówi o EPIDEMII nadwagi. Problem na ogromną skalę… niestety.

      Odpowiedz
  4. Kaja

    Oj warto, warto. Wiem po sobie ile znaczy „być atrakcyjną”. Odkąd pozbyłam się balastu (-15 kilogramów) jest mi łatwiej i w pracy, i w życiu towarzyskim. No i zdrowie… przecież ono jest najważniejsze.

    Odpowiedz
    • Małgosia

      To prawda. Różnica jest przeogromna…

      Ludzie inaczej patrzą na osoby atrakcyjne i wcale nie chodzi o jakieś konkretne relacje. Wszędzie – w sklepie, w pracy, na ulicy. Ocenianie książki po okładce jest modne, ale i mam taką teorię, że niejako – zasadne.

      W końcu, jak o siebie dbamy = jesteśmy atrakcyjni. A jeśli o siebie dbamy, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że jesteśmy bardziej świadomi i inteligentni.

      Odpowiedz
  5. Mistrzyni

    Hehe… jak tak czytam te komentarze, to nasze społeczeństwo takie zadbane…
    Gdzie są wszyscy Ci grubi, niezadbani? Nagle każdy o siebie dba? No bez przesady.

    Ponoć nadwagę w Polsce ma ponad połowa… może warto do nich dotrzeć i pokazać, dlaczego warto?
    Dobrą robote robią fit blogerki – Chodakowska, Lewandowska…

    Odpowiedz
    • Rejczel

      Prawda. Nagle, ludzie zadbani trafiają na poradnik „czemu warto…” 😉
      Przypadek? Nie sądzę.

      Sama tutaj czerpię inspiracje i ładuje motywację. Myślałam, że znajdę ją takze w komentarzach, ale jak widać… niestety.

      Odpowiedz
  6. Jagna

    Dbać o ciało trzeba cały rok, a nie tylko przed latem!

    Odpowiedz
    • Miśka

      Hehe, ale przed latem… no wiesz, odsłaniamy więcej, to i motywacja większa. 🙂

      Odpowiedz
  7. Kamilcia

    Oj, Panie i Panowie – powiem Wam, że od około 3-tygodni trzymam się zasad zdrowego trybu życia i… jestem pod ogromnym wrażeniem jaki mają wpływ na moje samopoczucie. Początkowo nie było wielkich różnic, ale teraz mam więcej sił witalnych, lepiej się wysypiam i ogólnie – mój nastrój uległ poprawie. 🙂 Jak ktoś ma wątpliwości czy warto to… mam nadzieję, że je rozwiałam!

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.